"Es uz vēlēšanām iešu ar labi iesāktu darbu sajūtu un apziņu, ka arī padarītā ir diezgan daudz," intervijā "Latvijas Avīzei" saka Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis ("Jaunā Vienotība"), kurš šajā amatā nupat aizvadījis vienu gadu. Kā tad sokas ar galvaspilsētas pārvaldīšanu?
Cik Rīgai svarīga un rūp "Rail Baltica" būve? Dzelzceļa būvniecība norit lēni un ar lielām problēmām.
V. Ķirsis: Tas mūs ļoti interesē. Tas ir projekts, kas Latviju tuvina Rietumiem. "Rail Baltica" atbalstam tikām izveidojuši īpašu struktūrvienību, bet problēma ir sekojoša. Visu laiku klauvējamies pie atbildīgo personu durvīm valsts pusē. Sakām – vēlaties būvatļaujas paātrinātā tempā? Nāciet uz pilsētas būvvaldi, stāstiet, iepazīstiniet ar skicēm, būs vieglāk dot atļauju. Bet kaut kas nesanāca ar spāņu projektētājiem, vienu brīdi nāca uz domi, rādīja, pēc tam sakari pārtrūka. Tāpēc esam nedaudz lūdzēju lomā.
Nav tā, ka esam baigi informētie par būves gaitu. Altonavas tiltiņu, kas šķērsu pāri trasei pie Torņakalna un kas ir kultūrvēsturisks piemineklis, bija paredzēts nojaukt kā savu laiku nokalpojušu. Loģiski, ka neguldījām naudu tilta remontēšanā. Pienācis izšķiršanās brīdis, ko darīt ar pārvadu, atbildes – būs jājauc, nebūs – joprojām nav. Tiltiņš raksturo, ka informācijas apritē es, mērs, drīzāk ko uzzinu no citiem kanāliem, no partijas kolēģiem un no preses, nevis no trases būvniekiem.
Tas, par ko nerunā, – ka pilsēta iegulda lielus līdzekļus ar dzelzceļu saistītās infrastruktūras jaunbūvē. Nevar vienkārši – te būs dzelzceļš, un viss, jo tādējādi pāršķeļ uz pusēm, teiksim, ielas. Lai to integrētu, jāiegulda nauda. Jāsakārto, piemēram, Centrālās stacijas apkārtne, lai nebūtu tā, ka atbraucis tūrists ripinās ar čemodānu pa nesakārtotu vidi. Plānojam Ģertrūdes ielas galā izbūvēt gājēju un operatīvā transporta tuneli, lai savienotu otru pusi ar centru.
Tie ir papildu līdzekļi, kas neparādās miljardu eiro izdevumos, ko paģēr dzelzceļa celtniecība?
Jā, par to noklusē, ka "Rail Baltica" projektā no Rīgas puses dabūsim ieguldīt ļoti daudz naudas. Simtos miljonu. Centrālstacijas apkārtnes sakārtošana vien izmaksās pāri 100 miljoniem. Pabeidzām Radziņa krastmalas un 13. janvāra ielas satiksmes mezgla labiekārtošanu, kas arī attiecas uz "Rail Baltica" jaunbūvi. Tas maksāja 28 miljonus, kaut tur bija lietas, kas pilsētai tāpat būtu jāveic.