"Rail Baltica", kuras mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, no skaļi pieteiktā gadsimta projekta Baltijā, realizēta saskaņā ar labākajām Eiropas Savienības pārvaldības metodēm, iespējams, jau ir pārvērties par gadsimta problēmu plānoto pasākumu finansēšanas ziņā. Vismaz Latvijas gadījumā – noteikti.
Nākamnedēļ, 12. jūnijā, Valsts kontrole solījusi nākt klajā ar ziņojumu par situāciju "Rail Baltica". Šo revīziju veica visu trīs Baltijas valstu augstākās revīzijas iestādes kopīgi. Tajā būšot priekšstats par visu projektu kopumā un sniegtas atbildes arī uz galveno jautājumu – cik tas maksās. "Latvijas Avīzes" rīcībā nonācis Valsts kontroles ziņojuma melnraksts, maija sākuma versija. Šajā publikācijā arī minēsim dažus faktus un secinājumus no apjomīgā materiāla kopsavilkuma daļas. Valsts kontroles ziņojums daļai sabiedrības varētu uzrādīt šokējošus jaunumus, taču pēdējā laikā arī jau no citiem avotiem nāk nepatikšanas vēstošas ziņas.
Pirmie trauksmes zvani plašāk izskanēja 2023. gada sākumā. Tā laika satiksmes ministrs
Jānis Vitenbergs, iespējams, ieraugot saskaņošanai ministrijā sanestos rēķinus, daudzu projektā iesaistīto pušu pārstāvju ieskatā "savā naivumā izpļāpājās", ka finansējuma cipari nekādi neiet kopā.
Baumu līmenī sāka izplatīties runas, ka projekta Latvijas daļas sadārdzinājums varētu būt pat trīs un vairāk reizes.
Kopš šī trauksmes signāla pagājis pusotrs gads. Joprojām neviena valsts amatpersona nav skaidri pateikusi, cik slikta vai laba ir kopējā situācija. Izskanējis vien, ka "Rail Baltica" ir neapstrīdams valdības prioritārais projekts un būšot darīts "viss iespējamais", lai to realizētu. Ministrs Vitenbergs bija pasūtījis padziļinātu projekta auditu, kam skaidrību vajadzēja ieviest pagājušā gada otrajā pusē. Taču mainījās valdības, par satiksmes ministru kļuva Kaspars Briškens – cilvēks, kurš kā amatpersona dažādos atbildīgos amatos "Rail Baltica" projekta pārvaldībā piedalījies kopš tā pirmssākumiem. Šķita – beidzot paveicies, atbildīgajā ministrijā pie stūres īsts sarežģītā projekta eksperts, iesāktie darbi mierīgi varēs turpināties.