Pašapkalpošanās princips arvien biežāk ienāk mūsu ikdienā, transformējot dažādas nozares, tostarp sabiedrisko ēdināšanu. Kā šis risinājums, kas kļūst arvien populārāks pasaulē, ietekmē klientu pieredzi, darbinieku labsajūtu un ilgstpēju?

Reklāma

Kā norāda AS “Lido” valdes priekšsēdētāja Rita Auziņa, pašapkalpošanās koncepcija sāka attīstīties 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā kā atbilde uz pieaugošo urbanizāciju un pieprasījumu pēc ātrākiem un efektīvākiem pakalpojumiem dažādās nozarēs, tostarp mazumtirdzniecībā un ēdināšanā. 

Pasaulē pašapkalpošanās risinājumiem ir daudz dažādu modifikāciju un pieeju. Lai gan pilna cikla pašapkalpošanās biežāk sastopama mazumtirdzniecībā, kur klienti paši veic visu procesu no iepirkšanās līdz pat maksājumiem, ēdināšanas nozarē pašapkalpošanās biežāk attiecas uz norēķinu kārtību, piemēram, tiek izmantoti pašapkalpošanās kioski. 

Šis risinājums paredz, ka klients veic pasūtījumu, norēķinās par pirkumu un pēc tam saņem gatavu pasūtījumu līdzņemšanai vai ēšanai uz vietas. 

Tas prasa ievērojamas izmaksas, jo jāinvestē iekārtās, turklāt pasaules pieredze rāda, ka šāda pieeja var vājināt klienta un personāla kontaktu, tādējādi samazinot iespēju nodrošināt klientam patīkamu apkalpošanas pieredzi. 

Modernās tehnoloģijas un e-komercija piedāvā arī iespēju veikt papildu pārdošanu, kas vēl pavisam nesen pašapkalpošanās kioskos nebija iespējama. 

Sabiedriskajā ēdināšanā strauji ienāk arī robotizācija, kas piedāvā ne tikai iespēju veikt pasūtījumu, bet pat robotizētu pasūtījuma piegādi pie galdiņa.

Salīdzinot ar tradicionālajām klientu apkalpošanas metodēm, pašapkalpošanās koncepcijai sabiedriskajā ēdināšanā ir vairākas priekšrocības. 

"Pirmkārt, tā ļauj nodrošināt ātrāku apkalpošanu un sniedz lielāku izvēles brīvību klientiem, kas var paši uzlikt sev vēlamo ēdiena daudzumu, tādējādi palīdzot mazināt pārtikas izšķērdēšanu. Otrkārt, šī pieeja veicina darbinieku labbūtību, jo atvieglo ikdienas darba uzdevumu veikšanu. Arī mēs sekojam līdzi tendencēm nozarē un izvērtējam labākos risinājumus, lai piedāvātu arvien modernākus un efektīvākus pakalpojumus, kas atbilst mūsdienu dzīves ritmam. Tikpat būtiski arī rast uz ilgtspēju vērstus risinājumus un uzlabot darbinieku ikdienu. Pašapkalpošanās pieeja ir uzņēmuma attīstības nākamais solis un tam sekos arī citi, tostarp moderno tehnoloģiju, digitalizācijas un robotizācijas integrēšana uzņēmuma ikdienas darbā. Patlaban esam finiša taisnē arī ar Klientu lojalitātes programmas ieviešanu, kas būs vērsta uz priekšrocībām lojālajiem klientiem," tā Rita Auziņa.

Viņa arī atzīst, ka “Lido” restorānu koncepcija ar atklātās virtuves principu ir ļāvusi radīt unikālu pašapkalpošanās pieeju jaunajā restorānā, kas atrodas “Rīga Plaza”. 

"Ne visi klienti ir atvērti modernajām tehnoloģijām, tāpēc ticam, ka pieeja, kurā pašapkalpošanās pie ēdiena servēšanas tiek apvienota ar kasieru darbu norēķiniem, kļūs iecienīta. Šī pieeja ļauj klientiem uz šķīvja uzlikt norādīto ēdiena apjomu vai arī uzlikt mazāk, tādējādi rūpējoties, ka ēdiens netiek izšķiests. Piemēram, ja zini, ka divas karotes kartupeļu biezeņa būs par daudz, un vēlies izvairīties no ēdiena izšķērdēšanas, vari uzlikt mazāku porciju. Esam pārliecināti, ka šī pieeja vainagosies ar panākumiem, jo mūsdienu sabiedrība arvien vairāk domā preventīvi gan par savu dzīvesstilu, gan par ilgtspēju un vides ekoloģiju. Jaunais risinājums ir ne tikai vērsts uz klientu ērtību uzlabošanu, bet arī uz darbinieku labklājības veicināšanu, atvieglojot viņu ikdienas darbu," tā Rita Auziņa. 

Viņa arī piebilst, ka darbinieku atbalsts un klātbūtne restorānā tik un tā ir nepieciešama, taču ir procesi, ko ar klientu pašapkalpošanos var darbiniekiem atvieglot.  

"Pašapkalpošanās princips arvien vairāk tiek integrēts ļoti daudzās nozarēs un pakalpojumos, tas neskar tikai mazumtirdzniecību un ēdināšanas nozari – tiek izstrādāti arvien  jauni risinājumi klientu ērtībām. Iespējas ir ļoti dažādas un plašas – kombinēt pašapkalpošanos ar digitāliem risinājumiem, multimediju dizaina risinājumiem, kā arī robotizāciju ēdienu un produktu ražošanā, tādējādi padarot procesus efektīvākus un rodot iespēju saražot vairāk produkcijas," rezumē uzņēmuma valdes priekšsēdētāja. 

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.