Mist 15.7 °C
S. 27.07
Dita, Marta
Elektrisks "BMW". Skaisti, protams. Prestiži. Bet pilna "uzlāde" trijās minūtēs, kādu spēj tā iekšdedzes brālēns, diemžēl nav iespējama.
Elektrisks "BMW". Skaisti, protams. Prestiži. Bet pilna "uzlāde" trijās minūtēs, kādu spēj tā iekšdedzes brālēns, diemžēl nav iespējama.
Foto: Publicitātes

Divi Latvijas "Gada auto" konkursi aizvadījuši savas pirmās testu dienas. Un visi ar nepacietību gaida atbalsis.

Reklāma

Jo – kā jau agrāk teikts – šādu pasākumu sūtība un būtība ir nevis šaurā žūrijas lokā iekļautu ļaužu izprieca un izglītošana, bet gan viņu guvuma novadīšana līdz pēc iespējas plašam potenciālo jauno auto pircēju lokam. Kā maija karstumā šajā jomā veicies? Diemžēl jāsaka – diezgan vāji.

Vai tev vajag elektrisku auto?

Jaunā elektroauto konkursa galvenais jautājums. Kur atbildes? Par maz to pat paša konkursa organizatora "Tavs auto TV" raidījumos. Nav nemaz pat vairākos medijos, kuru pārstāvji iekļauti žūrijā ("Autodroms", piemēram). Nav interneta portālos, kuru auto sadaļas Latvijā populārākās ("Delfi", "Tvnet", "iAuto"). Cenšos šo caurumu lāpīt. Un mazs solītis izdodas! Savu viedokli mums plašāk izklāstīt saņemas Uldis Hmieļevskis. Pēdējā laikā vairāk pazīstams kā Liepājas SEZ pārvaldnieks. Bet – atgādinu – ir rakstīta un runāta vārda meistars, auto tehnikas eksperts ar stāžu, jo pirms gadiem 25 strādāja žurnālā "Auto".

Ko tad Uldis saka par satiksmes elektrifikāciju? Viņaprāt, 

mēs esam liecinieki vēsturiskam mirklim – autoindustrijas pārejai no fosilās degvielas iekšdedzes dzinējiem uz auto, kas darbināmi ar zaļu enerģiju.

 "Vairāk nekā 100 gadus benzīntanks un auto ir bijuši sinonīmi, tagad tas mainās. Taču nav teikts, ka tieši bateriju elektroauto pēc 10 vai 20 gadiem veidos nozīmīgāko daļu motorizēto transporta līdzekļu," prāto Uldis. "Galvenais iemesls – nobraukums ar vienu uzlādi. Te varam vilkt paralēles ar aviācijas nozari, kura gan vēl nav tikusi tik tālu kā auto joma. Pārejas periodā tiek izstrādātas zaļas sintētiskās aviācijas degvielas, kuras var izmantot esošās degvielas vietā. Īsiem pārlidojumiem lidmašīnām varētu būt izmantojamas baterijas, līdzīgi kā tagad auto, bet garākiem, piemēram, no viena Eiropas gala uz otru, tas neder. Līdz ar to tiek strādāts pie tādu lidmašīnu radīšanas, kas būtu darbināmas ar ūdeņradi. Kāda tehnoloģija attīstīsies, vēl pāragri minēt." Viņš zina stāstīt, ka 

Gēteborgas ostā kravas automašīnām tikko uzbūvēta gan elektrouzlādes stacija, gan ūdeņraža uzpildes punkts. 

"Testē gan ražotāji, gan lietotāji – līdzīgi, kā bija ar mūzikas un video optiskajiem diskiem: tapa n-tie izmēru un formātu varianti, līdz visi nu esam pārgājuši uz straumēšanas servisiem, un tas viss nepilnu 30 gadu laikā" Uldim salīdzinājumu netrūkst.

"Man kā braucējam, kuram svarīgi ar vienu uzlādi tikt no Liepājas līdz Rīgai un atpakaļ, tieši nobraukums un tā drošība ir galvenais aspekts, kam sekoju līdzi. Jāsaka, ka desmit gadu laikā ir iets tālu uz priekšu. No pirmajiem "VW Up" un "Nissan Leaf", kurus ar lielu Eiropas naudas piešprici iepirka dažādas valsts un pašvaldības iestādes, un tad saprata, ka reālais drošais nobraukums grozās ap 100 km vai pat mazāk, līdz šodienai, kad ar visu riņķošanu pa Biķerniekiem un braucienu līdz Igates pilij ikviens konkursa auto tika arī atpakaļ – līdz Rīgai. Tomēr – ne bez uzlādēšanas pa vidam – citam vairāk, citam mazāk, citam arī necik. Atkarīgs no tā, cik liela (lasi – dārga) ir auto baterija, cik smagi ticis spiests pedālis.

Daži mani draugi rīdzinieki pa galvaspilsētu labprāt pārvietojas ar mazu elektroauto, bet tālākiem izbraucieniem viņiem sētā stāv kāds ar dīzeļmotoru darbināms ģimenes auto. Un tad vēl tie gadījumi, kad lielas organizācijas vadītājs atbrauc uz Liepāju un nokavē konferences sākumu, jo vispirms jāpieliek auto lādēties, un tad jāorganizē nokļūšana līdz pasākuma vietai. Teorētiski tikt līdz Rīgai atpakaļ it kā varētu, bet praktiski, ieslēdzot siltumu aukstā ziemas dienā vai izmetot kādu nelielu lociņu, ir par īsu. 

Plānošana, kilometru un laika rēķināšana – savā ziņā varu apbrīnot azartu, ar kādu elektroauto saimnieki dodas tālākos braucienos!

Par tuvākiem braucieniem, it sevišķi pa Rīgu, kamēr vēl par velti ir auto novietošana stāvvietās, iespēja izmantot autobusa joslas un uzlāde pie paša mājas durvīm, dzirdu no elektroauto lietotājiem tikai labus vārdus. Būtu man tāds dzīves ritms, droši vien apsvērtu braukt ar elektrību. Bet, kamēr bieži ir tālu, vēlu un intensīvā ritmā – tikmēr drošāk ar trīs minūšu degvielas uzlādi un 800 km rādiusu!"

Reklāma
Reklāma

Iekšdedze vēl dzīva

Tieši Ulda piesauktā "ātrā uzlāde", kuru joprojām var veikt tikai kūpošie motori, bet nekad (vismaz tuvākajās desmitgadēs noteikti) nespēs elektroauto, pašlaik nodrošina tradicionālo motoru pārsvaru jaunu auto tirgū. Turklāt – cenas! Te ir nevis viens (elektriskais "Dacia Spring"), bet desmiti kompaktu auto, kuri dabūjami lētāk par 20 tūkstošiem.

Par šiem auto spriež otra konkursa žūrija. Bet atkal jāsaka – tā klusiņām spriež. Portālā "www.gadaauto.lv" vispār tukšums. Forumā, kurš noslēpts "iAuto.lv" dzīlēs, par pēdējo testu ierakstu maz. Galvenokārt tie anonīmi, tātad plašai publikai mazāk uzticami. Bet kaut kas labs tomēr atrodas. Vai tavs nākamais auto var būt "mazais lauvēns"? Atbildēt mēģina "Latvenergo" transporta šefs Andris Valdemārs: ""Peugeot 208 Hybrid" var pielīdzināt modernam un labi aprīkotam kartingam (testējamā versija bija GT komplektācijā ar starta cenu no 27 700 EUR). Tas izceļas ar precīzu vadāmību un tūlītēju reakciju pat uz minimālu stūres pagriešanu. Sēdpozīcija ir zema, pie pārredzamības un spoguļiem sākumā ir jāpierod. 

Uz nelīdzena ceļa ar asiem bedru remonta salaidumiem (vai plaisām) pie nelieliem ātrumiem piekares darbība nav komfortabla un ir paskaļa, savukārt, ātrumam pieaugot, situācija uzlabojas 

– auto ir stabils, labi slāpē ceļa nelīdzenumus, tā gaita korekti ietur iecerēto trajektoriju un šķiet, ka 208-ais pat būtu gatavs uzņemt auto trases "kerbus". Testa auto bija ar 205/45R17 riepām, kas ar slodzes/ātruma indeksu 88H ir piemērotas "izturēt" kopā 2240 kg svaru, lai gan auto tehniskajā specifikācijā pilnā masa Hybrid versijai ir tikai 1690 kg (elektriskai versijai 1910 kg) – secinājums – šajā versijā "Peugeot 208 Hybrid GT" ir vērts notestēt slēgtā trasē.

"Peugeot 208 GT" žūrijas eksperta Andra Valdemāra vērtējumā izceļas ar precīzu vadāmību un tūlītēju reakciju pat uz minimālu stūres pagriešanu.

Kā jau tiku gaidījis no GT aprīkojuma, salona izpildījums ir "bagātīgs", apdares kvalitāte pamato cenas pieaugumu no bāzes "Active" versijas (benzīna versijai, sākot no 18 900 EUR, Hybrid – sākot no 23 700 EUR, elektriskam – sākot no 33 700 EUR). Jau standarta cenā ir pieejams pieklājīgs drošības asistentu kopums, komforta "gardēžiem" ir iespēja izvēlēties pat sēdekļus ar masāžu. Salons būs ērts braucējiem priekšējos sēdekļos ar augumu vismaz līdz 1,8 m, aizmugurē vietas ir pamaz.

Degvielas patēriņš mierīgā braukšanas režīmā pirms testiem bija 5,3 litri uz 100 km, pēc testu dienas ar nobrauktiem ap 300 km dinamiskā režīmā – 6,6 litri uz 100 km, kas, manuprāt, ir pat ļoti cienīgs rezultāts. Vienīgā piezīme – pilsētas satiksmē, sastrēgumu režīmā hibrīda iekārtas un pārnesumu kārbas darbība šķita saraustīta, šajā ziņā cita jaunā testu dalībnieka "Toyota C-HR Hybrid" bezpakāpju pārnesumu kārbas darbība ir daudz plūdenāka. 

Priecē standarta garantijas nosacījumi – pieci gadi ar neierobežotu nobraukumu. 

2019. gadā testētā 208. versija ieguva četras zvaigznes EURO NCAP drošības testos, jaunāki testi uz 2024. gada maiju nav pieejami.

Kopumā "Peugeot 208 Hybrid GT" pirmā testa iespaids ir pozitīvs, ļoti "spilgts" un simpātisks auto ar savu raksturu, ar ērtu un kvalitatīvu salonu, ar pieklājīgu dinamiku (pieejamas versijas ar 100 ZS un 136 ZS) un vienlaikus iespēju pārvietoties ekonomiski. Personīgi, sajūtu un auto uzvedības kontekstā šo auto lieku vienā plauktā ar Mini Cooper."

Kā redzat – augstā plauktā "mazo lauvēnu" ielicis ekonomiska un ekoloģiska autoparka profesionāls veidotājs. "Mini" – tas taču ir gluži vai "premium"…

Abi auto konkursi atsāks salīdzinošos testus vairāk uz rudens pusi. Žūrijas viedokļi gan tiek gaidīti jau tagad.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Tēmturi
Reklāma
SAIMNIEKS UZŅĒMĒJS
Reklāma