Asociācijas ar zarnu nūjiņām, kas "taisa dančus", siksniņu, ar ko suni vest pastaigā, viegli atbaidošu murskuli – tik saturiski daudzveidīgs ir sociālajos tīklos paustais izjūtu spektrs, kas daudziem saistās ar šovasar gaidāmo XIII Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku logo, par ko tā radītājiem, dizaina studijai "KID Design", samaksāti 12 000 eiro no svētku budžeta.

Reklāma
Anita Bormane, "Latvijas Avīzes" Kultūras nodaļas vadītāja, "Kultūrzīmju" redaktore.

Daži teic, ka, to "zarnu" ieraudzījuši, viņu bērni pat sākuši šaubīties, vai piedalīties Dziesmu svētkos, citi nesaprot, ar kādu mērķi izvēlēts "tik neglīts un disharmonisks grafiskais risinājums". Savukārt citiem izskatās, ka "Brektes audzēkņi tikuši pie zīmuļiem".

Šis ir piemērs, cik strauji sociālo tīklu ietekmē var elektrizēt un uzkarsēt sabiedrisko domu. Jo nepamet sajūta, ka cepšanās ap logo nav iemesls, bet tikai iegansts – ja šā logo vietā būtu cits, reakcija būtu tāda pati, jo mērķis ir kārtējo reizi atgādināt, ka Latvijā viss ir slikti un pilnīgi slikti. Kam gan tas varētu būt izdevīgi?! Ne velti kampaņā ir iesaistījusies arī eksdeputāte Glorija Grevcova, Šlesera sekotāja Maija Armaņeva un daudzi citi.

Ir atšķirība, vai skatās tikai logo vai visu vizuālo identitāti reizē. Skaidrs arī tas, ka 

jebkurš logo, kam ir nepieciešams vairāku rindkopu skaidrojums, kas ar to domāts, un no kura uzreiz nenolasās asociācijas par tā tēmu, patiešām ir slikts risinājums. 

Logo ir jānolasās uzreiz un ar to saistītajām asociācijām jābūt nepārprotamām.

Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku rīcības grupas vadītāja Inga Vasiļjeva skaidro, ka grafiskais simbols ir daļa no svētku vizuālās identitātes, tas papildina burtzīmi. Simbolā ietvertie elementi ir mainīgi, kopā veidojot dažādu līniju ritmu un pielāgojoties vizuālajam materiālam. Tie simbolizē katra dalībnieka spēku, talantus, darbus un personības. Izstrādes procesa sākumā tiek rīkots logo vizuālā motīva konkurss, kurā piedalīties aicināti Latvijas izglītības iestāžu skolēni. Pēc tam tiek īstenots atklāts metu konkurss, kura dalībniekiem piedāvājums jābalsta uz bērnu konkursa uzvarētāja radīto motīvu. 2024. gadā īstenotajā metu konkursā kopumā pieteikumus iesūtīja deviņi pretendenti un tos izvērtēja ekspertu žūrija – dizaina, mākslas un komunikācijas jomas profesionāļi. No informācijas sociālajos tīklos var uzzināt, ka konkursā uzvarēja dizaina studija "KID Design" (viņi ir autori arī 2023. gada Vispārējo dziesmu un deju svētku vizuālajai identitātei).

"Mērķauditorija ir bērni un jaunieši no septiņiem līdz 22 gadiem – tas nav vienkāršs uzdevums, ņemot vērā, cik dažāda pasaules uztvere un vecuma specifika ir šajā auditorijā. Turklāt Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki žanriski ir daudz ietilpīgāki par Vispārējiem dziesmu un deju svētkiem – tajos ir gan tautas deja, gan mūsdienu deja (arī hiphops un breiks), gan tautastērpi, gan pašu jauniešu modelētie tērpi un to modes skate, gan "Gaismas pils", gan estrādes ansambļi, gan simfoniskais orķestris, akordeona mūzika, gan folklora," teic I. Vasiļjeva. 

Vizuālās identitātes izstrādātājiem uzdevumu sarežģījot arī uzstādījumi, kuros tiek uzsvērta viegluma, kustību, tradīcijas un mūsdienu sasaukšanās.

Skaidrs, ka šis ir viens no daudzajiem pēdējā laika gadījumiem, kas ir kā medusmaize Latvijas ienaidniekiem un dažāda ranga politikāņiem, kuri par to spriež kā lielākie mākslas eksperti.

Ko no tā var mācīties? Nenoliedzami – ir nepieciešama pilnīga atklātība jautājumos, kas saistīti ar Dziesmu svētku budžeta izlietojumu – valsts tiem piešķīrusi 9,9 miljonus eiro. Tāpat ir vajadzīgs skaidrojums, par ko tieši tika samaksāti 12 000 eiro. Inga Vasiļjeva: "Summā ietilpst logotipa meta izstrāde līdz pilnvērtīgai, lietojamai grafiskajai zīmei, kā arī dažādu logotipa versiju izstrāde (ar svētku nosaukumu, saukli), pielāgojot to dažādiem formātiem. Tāpat izstrādāta vizuālās identitātes koncepcija, stila grāmata, kas sevī ietver krāsu komplekta skaidrojumu, fontu lietojuma nosacījumus, risinājumus multimediālajām platformām un dažādiem informatīvajiem komunikācijas kanāliem, reprezentācijas materiālu, suvenīru vizuālās identitātes piemērus, lietišķās komunikācijas materiālu sagataves u. c. risinājumus. 

Vizuālās identitātes izstrādātāji līdz pat svētkiem turpina iesaistīties dažādu vizuālo risinājumu izstrādē."

Patiesībā – svētku organizatoriem varētu ieteikt mājaslapu "nacgavilet.lv" papildināt ar sadaļu "Svētku budžeta izlietojums", kur tas viss būtu pieejams. Un vēlams – sabiedrībai saprotamā valodā.

XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku simbols iedvesmots no 2022. gada svētku logo motīva konkursa uzvarētājas Esteres Peipas darbā iekļautajiem grafiskajiem rakstiem. Tie pārtapuši modulāros posmos, kas simbolizē katra dalībnieka spēku, dažādos talantus, darbus un personības. Katram liekot klāt daļiņu no sevis, tiek iegūta nebeidzami plūstoša svētku rota. Svētku vizuālās identitātes autori KID Design.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.