2024. gads kultūrā bijis daudzšķautņains un daudzbalsīgs, lai gan, skatoties, kādus notikumus izvirzīt nominācijām, brīžiem radās sajūta, ka ir bijis daudz dažādu lielāku un mazāku skandālu, nesaprašanos un diezgan maz redzamu sasniegumu.
Gada galvenais un priecīgākais notikums, protams, ir Ginta Zilbaloža filmas "Straume" fenomenālie panākumi, tomēr bija arī vēl citi spilgti un būtiski notikumi. Viens no tādiem – Annas Vidulejas un Antras Cilinskas dokumentālā filma "Podnieks par Podnieku. Laika liecinieks", kas, mūsuprāt, ir labākais 2024. gada dokumentālais darbs. Bija Dāvja Sīmaņa filma "Marijas klusums", un bija spilgtā un kritiķu atzinīgi novērtētā Lauras Grozas iestudētā izrāde ""Skatuve" ugunī" Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī, Inese Kučinska un Olga Šepicka-Slapjuma Marijas Leiko lomā, abas – žilbinošas, un abi – darbi, kas tik spilgti un neaizmirstami atklāj padomju sistēmas ļaunumu. Par neapstrīdamiem teātra Notikumiem izvērsās Valtera Sīļa iestudējums "Sibīrijas haiku" Latvijas Leļļu teātrī un "Tēvs klusums" Liepājas teātrī, Reiņa Suhanova veidotais "Pazudušais dēls" Valmieras teātrī un vairākas citas izrādes. Bija Gunāra Bindes un Jāņa Deinata izstādes Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā. Bija daudzi mūzikas notikumi, kas būtu pelnījuši tapt pieminēti – Vāgnera operas "Dievu mijkrēslis" atskaņojums Cēsu mākslas festivālā, Siguldas opermūzikas festivāls, Operetes festivāls Ikšķilē un vēl tik daudzi atsevišķi sasniegumi.
Lūk, "Kultūrzīmju" ieskatā spilgtākās šā laika zīmes.
GADA NOTIKUMS
"Straume" plūst uz "Oskaru"
"Izcili, pelnīti, skaisti" – tie ir tikai daži dzirdētie slavinājumi, runājot par visu laiku pasaulē populārāko latviešu kinofilmu. Režisora Ginta Zilbaloža un viņa komandas 3D animācijas tehnikā veidoto stāstu par individuālistu Kaķi, kurš lielu plūdu laikā spiests pamest mājas un patverties nelielā laivā kopā ar citiem dzīvniekiem, kritiķi un skatītāji vērtē un apbrīno teju visā pasaulē (filmas veidotāji ir aizlieguši filmu izrādīt agresorvalstī Krievijā) un dažādu festivālu nominācijas un balvu nosaukumi Latviju sasniedz vai ik pārdienas. Kā teikts Latvijas ekspertu komisijas vērtējumā, vienprātīgi balsojot par filmas "Straume" izvirzīšanu "Oskara" balvu sacensībai, filmas pozitīvo publicitāti "vairo Eiropas un pasaules kinoprofesionāļu atzinība filmas novatoriskajiem risinājumiem, oriģinalitātei un tematiskajai aktualitātei. "Straumes" radītais iespaids salīdzināts ar hrestomātiskiem darbiem pasaules kino vēsturē".
GADA CILVĒKS
Gints Zilbalodis: Kaķis, kas strādā komandā
Pirms nepilniem sešiem gadiem Horvātijas galvaspilsētā Zagrebā kinofestivālā "Animafest Zagreb" pasaules pirmizrādi piedzīvoja režisora Ginta Zilbaloža debijas pilnmetrāžas animācijas filma "Projām". Toreiz, izvirzot filmu galvenajam konkursam, kritiķi uzsvēra, ka "dažkārt lieliskas filmas rodas ne tikai milzīgā darba grupā un ar lieliem finansiāliem ieguldījumiem, bet piedzimst ārkārtīgi rūpīgā darbā un talantīgā apsēstībā, kas pārņem ekstraordināru vienpatni. Tas ir gadījums ar jauno Latvijas autoru Gintu Zilbalodi un viņa filmu "Projām…"
2024. gada augustā pirms Latvijas pirmizrādes otrajai režisora pilnmetrāžas filmai "Straume" Gints Zilbalodis sarunā ar "Kultūrzīmēm" atzina, ka "viena lieta ir filmu uztaisīt, bet, lai tā nonāktu līdz skatītājam, nepieciešams milzīgs ceļojums un darbs, un, šķiet, mums tas izdevās. Protams, neviens nevar ietekmēt, kā kuram skatītājam patīk vai nepatīk kāda filma, panākumi ir kā liela loterija, tos nevar ne prognozēt, ne paredzēt. Atliek vien cerēt, ka izdosies uzrunāt gan dažādo festivālu kuratorus, gan recenzentus un kritiķus." Režisors ne reizi vien atzinis, ka viņš jau pats esot kā tas "Straumes" vienpatnis Kaķis, kuram nācies sastrādāties komandā. Tas ir izdevies!
KULTŪRAS BŪVE
JRT, Valmieras teātra un Nacionālā Vēstures muzeja lielā atgriešanās
Pēc ilgiem un juridiski, finansiāli un praktiski sarežģītiem atjaunošanas un restaurācijas gadiem šogad durvis vērušas nozīmīgas kultūras celtnes – Jaunais Rīgas teātris (JRT), Valmieras teātris, Rīgas pils kastelas daļa.
Brīnišķīgs rezultāts – tāds bija skatītāju vērtējums pēc tam, kad viņi bija apmeklējuši JRT, kas martā atgriezās pēc Zaigas Gailes projekta atjaunotajā vēsturiskajā namā Lāčplēša ielā 25.
Tas ir unikāls un vienlaikus arī dzīvs projekts (kopējās izmaksas septiņu gadu laikā – 34,5 miljoni eiro) – blīvā pilsētas apbūvē, Rīgas vēsturiskajā centrā teju divtik palielināts ēkas apjoms ar sarežģītu pazemes konstrukciju izbūvi. Vērienīgajā pazemes stāvā ir vieta darbnīcām, bet vēsturisko teātra ēku papildina jauns piecstāvu nams ar divām "Black Box" zālēm, vairākām mēģinājumu zālēm un komfortablām telpām aktieriem. Ērtākam darbam abas ēkas ir savienotas ar stiklotu eju. Teātra Lielajā zālē ir saglabāta vairāk nekā gadsimtu senās ēkas elpa, ko izceļ saglabājušies un restaurētie XX gs. 30. gadu interjera elementi – zāles centrālā lampa, kvadrātveida gaismekļi, tumši sarkanbrūni priedes saplākšņa paneļi. Pēc pārbūves Lielās zāles parterā ir 322 skatītāju vietas, bet balkonā – 166. Kurš gan tad vairs atcerējās, ka teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis savulaik, restaurācijai ieilgstot, JRT bija pat izsludinājis pirmizrāžu streiku, bet aktieri bija uzņēmuši video, kur viņi redzami 2053. gadā, jo nebija ticības, ka projekts reiz īstenosies. Tagad Alvis Hermanis, atceroties grūtības, kas bija jāpārvar ēku kompleksa atjaunošanas laikā, teica: "Protams, gāja traki, bet šodien mēs patiešām peripetijas un kaislības aizmirstam, jo galvenais ir rezultāts. Un rezultāts ir fantastisks. Apbrīnojami labs. Tas ir brīnišķīgs."