Sunny 18.1 °C
S. 07.07
Alda, Maruta
"Citroen C4x" – lētākais, bet nebūt ne sliktākais no mūsu fināla septiņnieka.
"Citroen C4x" – lētākais, bet nebūt ne sliktākais no mūsu fināla septiņnieka.
Foto: Raimonds Volonts / Latvijas Mediji

Konkurss finišēs jau šonedēļ – ceturtdienas vakarā Ulbrokas "Pērlē" tiks paziņoti balsojuma rezultāti un sadalītas balvas. Pasākumā ir iespēja piedalīties ikvienam – vien jāuzmeklē tiešraide internetā.

Reklāma

Auto izvēles procesa finišs? Nu nē, protams. Punktiņus salikšu es, saliks 13 mani žūrijas kolēģi. Kāda būs summa – neņemos prognozēt. Vien skaidrs, ka rezultāti būs blīvi (tāpat kā pērn), viedokļi krasi atšķirīgi pat tik šaurā vērtētāju lokā. Un tas ir pareizi. Jo ne jau "labākais" auto te tiek meklēts. Tāda "labākā" nemaz nav. Ir katram savs piemērotākais. Un konkursa galvenais uzdevums ir nevis vienu auto izcelt un apbalvot, bet visus publiski vērtēt, apspriest. Kopā ar jums – potenciālajiem pircējiem. Kādi kritēriji?

Cik maksā finālists?

Šajos grūtajos laikos galvenajam laikam jau vajadzētu būt cenai. Kaimiņi lietuvieši, kuri savējos laureātus godināja jau aizvadītajā sestdienā, pat sadalīja visu procedūru trīs daļās (cena līdz 40 000, līdz 60 000 un virs 60 000). 

Un nosacīti lētākajā grupā par uzvarētāju atzina "Nissan X-trail", otrajā un trešajā vietā atstājot "Renault Austral" un "Hyundai Kona". 

Vairums viņu žūrijas visiem trim deva ļoti līdzīgu (3–5 punkti no 10 iespējamajiem) vērtējumu. Izšķiroši izrādījās Valda Vaļukēviča (žūrijas biedrs kopš gadsimta sākuma) astoņi "x-treilam" dotie. Veterāni turas pie pārbaudītām vērtībām?

Balsosim par lētākajiem, jo tikai tie spēj mūsu auto tirgū kaut cik masveidīgi konkurēt ar lietoto importu? Šķiet jēdzīgs kritērijs, bet – "X-trail" nemaz nav lēts. Zem lietuviešu noteiktās 40 tūkstošu robežas tas palien vien visvienkāršākajā komplektācijā – parasta iekšdedzes priekšējās piedziņas versija. Nekādas pilnpiedziņas, nekāda "e-4orce", kas šo auto padara patiešām unikālu un iekārojamu, tomēr sadārdzina virs 50 tūkstošiem.

Lietuvas Gada auto 2024 – "Nissan X-trail".

Mūsu fināla septiņnieks nav pēc cenām veidots. Un iznācis tāds visai plašs. No 22 000 ("Citroen C4x" vienkāršākā versija) līdz 62 000 ("Hyundai Yoniq6"). Gandrīz trīs pret vienu… Vērā ņemams kritērijs?

Tiesa – vairums jaunu auto pircēju ir dzīvē ieņēmuši tik stabilas pozīcijas, ka kvalificējas līzingam. Un tas (ja vien kreditēšanas procenti neturpinās strauji augt) padara augstākās cenas vieglāk norijamas. 10 tūkstoši piecos gados taču ir tikai nepilni 200 eiro mēnesī. Tikai… Sapņa piepildījuma vārdā var saspringt. Un nobalsot arī ar maciņa nākotni.

Cik lielu auto vajag?

Mazākais no lietuviešu laureātiem ir "Hyundai Kona" – 438 cm garš. Tas ir izmērs, kuru gadsimta sākumā sauca par vidēju. Tātad vairāk nekā pietiekams gandrīz visām ikdienas vajadzībām. Treknajos gados izmēru klasifikatoru ražotāji un tirgotāji nomainīja, cenšoties pārliecināt mūs, ka tādi auto ir tikai "kompakti". Mums vajagot lielākus. Un rezultāts – tādi ir visi mūsu konkursa finālisti. Mazākais "Renault Austral" – 451 cm.

Reklāma
Reklāma

Diemžēl vairumā gadījumu izmēru pieaugumam seko svars. Un tā pārvietošana (sevišķi pilsētas apstākļos ar nemitīgiem palēninājumiem un ieskrējieniem) nekādā gadījumā nav ne ekonomiska, ne ekoloģiska. 

Mūsu fināla septiņniekā ir tikai viens auto, kura konstruktori ir gribējuši un pratuši no šīm lamatām izvairīties. "Citroen C4x" sver tikai 1200 kg. 

Pret konkurentu 1500 ("Renault Austral"), pat 1600 ("BAIC x55"). Būtisks kritērijs? Noteikti. Sevišķi, ja degvielas patēriņa rādītāju tabulās ieraugām, ka pirmais ēd maķenīt zem pieciem, bet otrais pat ar visai dārgās hibrīdsistēmas palīdzību ap sešiem litriem benzīna uz 100 km.

Skaistie vai ekonomiskie riteņi?

Galvenā balva, papildnominācijas par ātrumu, skaistumu… Kaut kā pietrūkst. Gribētu piešķirt mazu balviņu par saprātīgākajiem riteņiem.

Vidējas klases auto riteņu izmēru vēsture un evolūcija. Pirms gadiem 20 braucu ar ļoti ātru (2,9 l V6 – max. 205 km/h) "Ford Scorpio". Riepas – 175/70 R14. Gadsimtu mijā ar mazliet mazāku un lēnāku 3. sērijas "BMW". Riepas – 195/65 R15. Vēl pēc desmit gadiem skatos uz gluži rātnu un pilsonisku ģimenes minivenu – 225/45 R17... Platāk, vēl platāk – tādā virzienā bīdīta vesela braucēju paaudze.

Kāpēc? Dinamikai, stabilitātei, drošībai esot vajadzīgs lielāks riepas un ceļa saķeres laukums. Platums to dod. 

Neliels ārējā diametra palielinājums arī. Šim laukumam jābūt iespējami nemainīgam – lai auto reakcijas būtu prognozējamas. Riepa nedrīkst "šķobīties". Taisām profilu zemāku! Dizaineri, stilīga skata fanātiķi sajūsmā – cik sportiski! Cik skaisti!

Nekas, ka dārgi. Rites pretestība lielāka? Skaistums prasa upurus... Aerodinamiskā pretestība lielāka? Noklusēsim. Uz slapja ceļa izspiežamā ūdens daudzums aug ģeometriskā progresijā – konstruēsim pārgudrus un sarežģītus novadkanālu tīklus platajos protektoros! Tie, protams, ātri nodils un efektivitāti zaudēs. Nekas – pelnīsim uz riepu nomaiņu. Sargāsim no akvaplanēšanas ar datorizētām stabilitātes kontrolēm (atkal dārgi, atkal peļņa), piebāzīsim automobiļus ar duci drošības spilvenu, kuri mēģinās izglābt tos, kuri ar platajiem zemprofila apaviem riska robežai par tuvu piebraukuši... Bet riepām jābūt platām. Vēl platākām.

Jau šķita, ka šis, manuprāt, aplamais virziens nekad nebeigsies. Bet pirms gadiem 10 uz spožas skatuves nāk viens no lielākajiem pasaules riepu ražotājiem un paziņo – mēs uzskatām, ka var arī citādi. Mūsdienu auto var droši braukt tikai ar 155 mm platiem riteņiem. Saķeres laukuma samazinājumu iespējams (daļēji) kompensēt, vēl palielinot riepas ārējo diametru (655 mm – tas ir diametrs, kuru jau šobrīd lieto krosoveriem – 205/65 R16). Profila nemainību panāksim, palielinot gaisa spiedienu riepās. 

Rites pretestība maza, izspiežamā ūdens daudzums neliels. Aerodinamika – izcila. Paredzamais ekoloģiskais ieguvums – līdz 30 procentiem.

Šis strīds joprojām turpinās. Mūsu konkursa fināla septiņniekā ir "Renault Austral" ar daudzu uztverē skaistākajiem un sportiskākajiem 235/45 20 collu riteņiem, "KGM Torres" ar tikpat platiem dārgiem apaviem – 235/55 R18. Bet ir arī "Peugeot 408" ar 205/55 R19. Un "Citroen C4X", kurš atļāvies tikai 195 mm riepu platumu. Pirmajā sniegā tās ripoja lieliski un stabili. Degvielas patēriņš – 4,2 l/100 km.

Iespējams, var manīt, ka racionālas izvēles argumenti mani tā vien velk uz "Citroen" pusi. Jā. Man patīk, ka vienkāršākus, lētākus risinājumus nu meklē ne tikai "Renault" un "Dacia", kurai jaunu modeļu gan šogad nebija, tādēļ tā vērtēta tika tikai papildu nominācijās.

Jā. Ļoti iespējams, ka manu augstāko atzīmi šogad saņemtu "C4X"". 

Ja vien nepienāktu mūsu ģimenes galvenā vērtētāja (pēdējos 15 gados pie krosoveriem pieradusi) un neteiktu – man šis nepatīk. Par zemu sēžam. Un bagāžnieks tāds maziņš…

Tā, lūk. Nāksies vēl padomāt. Visai žūrijai. Un jo sevišķi tiem, kuri jaunajā gadā gatavojas balsot ar saviem maciņiem.

Uzziņa

Latvijas Gada auto 2024 finālisti

"Citroën C4 X"

"Nissan X-Trail"

"Peugeot 408"

"KGM Torres"

"Renault Austral"

"Hyundai Ioniq 6"

"BAIC Beijing X55"

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Tēmturi
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma