Divi Latvijas "Gada auto" konkursi aizvadījuši savas pirmās testu dienas. Un visi ar nepacietību gaida atbalsis.
Jo – kā jau agrāk teikts – šādu pasākumu sūtība un būtība ir nevis šaurā žūrijas lokā iekļautu ļaužu izprieca un izglītošana, bet gan viņu guvuma novadīšana līdz pēc iespējas plašam potenciālo jauno auto pircēju lokam. Kā maija karstumā šajā jomā veicies? Diemžēl jāsaka – diezgan vāji.
Vai tev vajag elektrisku auto?
Jaunā elektroauto konkursa galvenais jautājums. Kur atbildes? Par maz to pat paša konkursa organizatora "Tavs auto TV" raidījumos. Nav nemaz pat vairākos medijos, kuru pārstāvji iekļauti žūrijā ("Autodroms", piemēram). Nav interneta portālos, kuru auto sadaļas Latvijā populārākās ("Delfi", "Tvnet", "iAuto"). Cenšos šo caurumu lāpīt. Un mazs solītis izdodas! Savu viedokli mums plašāk izklāstīt saņemas Uldis Hmieļevskis. Pēdējā laikā vairāk pazīstams kā Liepājas SEZ pārvaldnieks. Bet – atgādinu – ir rakstīta un runāta vārda meistars, auto tehnikas eksperts ar stāžu, jo pirms gadiem 25 strādāja žurnālā "Auto".
Ko tad Uldis saka par satiksmes elektrifikāciju? Viņaprāt,
mēs esam liecinieki vēsturiskam mirklim – autoindustrijas pārejai no fosilās degvielas iekšdedzes dzinējiem uz auto, kas darbināmi ar zaļu enerģiju.
"Vairāk nekā 100 gadus benzīntanks un auto ir bijuši sinonīmi, tagad tas mainās. Taču nav teikts, ka tieši bateriju elektroauto pēc 10 vai 20 gadiem veidos nozīmīgāko daļu motorizēto transporta līdzekļu," prāto Uldis. "Galvenais iemesls – nobraukums ar vienu uzlādi. Te varam vilkt paralēles ar aviācijas nozari, kura gan vēl nav tikusi tik tālu kā auto joma. Pārejas periodā tiek izstrādātas zaļas sintētiskās aviācijas degvielas, kuras var izmantot esošās degvielas vietā. Īsiem pārlidojumiem lidmašīnām varētu būt izmantojamas baterijas, līdzīgi kā tagad auto, bet garākiem, piemēram, no viena Eiropas gala uz otru, tas neder. Līdz ar to tiek strādāts pie tādu lidmašīnu radīšanas, kas būtu darbināmas ar ūdeņradi. Kāda tehnoloģija attīstīsies, vēl pāragri minēt." Viņš zina stāstīt, ka
Gēteborgas ostā kravas automašīnām tikko uzbūvēta gan elektrouzlādes stacija, gan ūdeņraža uzpildes punkts.
"Testē gan ražotāji, gan lietotāji – līdzīgi, kā bija ar mūzikas un video optiskajiem diskiem: tapa n-tie izmēru un formātu varianti, līdz visi nu esam pārgājuši uz straumēšanas servisiem, un tas viss nepilnu 30 gadu laikā" Uldim salīdzinājumu netrūkst.
"Man kā braucējam, kuram svarīgi ar vienu uzlādi tikt no Liepājas līdz Rīgai un atpakaļ, tieši nobraukums un tā drošība ir galvenais aspekts, kam sekoju līdzi. Jāsaka, ka desmit gadu laikā ir iets tālu uz priekšu. No pirmajiem "VW Up" un "Nissan Leaf", kurus ar lielu Eiropas naudas piešprici iepirka dažādas valsts un pašvaldības iestādes, un tad saprata, ka reālais drošais nobraukums grozās ap 100 km vai pat mazāk, līdz šodienai, kad ar visu riņķošanu pa Biķerniekiem un braucienu līdz Igates pilij ikviens konkursa auto tika arī atpakaļ – līdz Rīgai. Tomēr – ne bez uzlādēšanas pa vidam – citam vairāk, citam mazāk, citam arī necik. Atkarīgs no tā, cik liela (lasi – dārga) ir auto baterija, cik smagi ticis spiests pedālis.
Daži mani draugi rīdzinieki pa galvaspilsētu labprāt pārvietojas ar mazu elektroauto, bet tālākiem izbraucieniem viņiem sētā stāv kāds ar dīzeļmotoru darbināms ģimenes auto. Un tad vēl tie gadījumi, kad lielas organizācijas vadītājs atbrauc uz Liepāju un nokavē konferences sākumu, jo vispirms jāpieliek auto lādēties, un tad jāorganizē nokļūšana līdz pasākuma vietai. Teorētiski tikt līdz Rīgai atpakaļ it kā varētu, bet praktiski, ieslēdzot siltumu aukstā ziemas dienā vai izmetot kādu nelielu lociņu, ir par īsu.
Plānošana, kilometru un laika rēķināšana – savā ziņā varu apbrīnot azartu, ar kādu elektroauto saimnieki dodas tālākos braucienos!
Par tuvākiem braucieniem, it sevišķi pa Rīgu, kamēr vēl par velti ir auto novietošana stāvvietās, iespēja izmantot autobusa joslas un uzlāde pie paša mājas durvīm, dzirdu no elektroauto lietotājiem tikai labus vārdus. Būtu man tāds dzīves ritms, droši vien apsvērtu braukt ar elektrību. Bet, kamēr bieži ir tālu, vēlu un intensīvā ritmā – tikmēr drošāk ar trīs minūšu degvielas uzlādi un 800 km rādiusu!"