Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, turpinot "pop-up" izstāžu sēriju "Dizaina procesi tuvplānā", līdz 8. septembrim apskatāma otrā izstāde "Vasara". Cikls "Dizaina procesi tuvplānā" veltīts muzeja 35. jubilejai, un līdz gada beigām vēl sagaidīsim "Rudeni" un "Ziemu".
Vai turpināsim minimālisma ceļu?
Izstāde "Vasara" ir integrēta pastāvīgās muzeja ekspozīcijas 3. stāvā, šai tematikai atvēlot dažus kvadrātmetrus lielu stendu, kurā piedalās seši Latvijas zīmoli – "Stenders", "Aretai", "Baiba Glass", "an&angel", "PAA Vannas" un "Nordi". Sērijas "Dizaina procesi tuvplānā" ekspozīcijas koncepcija savieno muzejā esošās vērtības, kas šajā gadījumā darbojas kā uzrunājošs un motivējošs fons, palīdzot izcelt tematisko "pop-up" izstāžu moderno produkciju, kas skaitliski eksponātu ziņā ir neliela, tikpat nelielā apjomā bija vērojama arī cikla pirmajā izstādē "Pavasaris". "Vasaras" "pop-up" dizaina produkti muzeja telpā rada laikmetīgu un harmonisku kompozīciju, iezīmējot ceļu uz Latvijas dizaina vienotu identitāti.
Mums ir tikai tas, kas mums ir, un mēs varam parādīt tikai to, kas mums ir. Tā varētu teikt par latviešu dizaina attīstību, kurā netrūkst ideju un radošu, māksliniecisku risinājumu, bet nav jaudas jaunu dizaina produktu ražošanai. Dizains ir tā mākslas joma, kas iet ciešā kopsolī ar sabiedrības labklājību un pārticību, valsts ekonomisko attīstību. Lai cik interesanta varētu šķist "pop-up" integrēšana pastāvīgajā muzeja ekspozīcijā, iemesls nelielā stenda izvēlei ir Latvijas dizaina produkcijas trūkums, kam savukārt cēlonis ir nelielais latviešu profesionālā dizaina pieprasījums. Skandināvijas valstis mūs apgādā ar gadiem ilgi noslīpēto glīto minimālismu, bet ekstravagantām, krāšņākām un manierīgākām izpausmēm izvēlamies Viduseiropas un Dienvideiropas dizaineru ražojumus.
"Pop-up" izstāžu cikls "Dizaina procesi tuvplānā" mums uzdod jautājumus – vai turpināsim iesākto minimālisma ceļu vai arī meklēsim jaunu stilu Latvijas vienotā dizaina zīmolam? Kur plašajā un spēcīgajā Eiropas un pasaules piedāvājumā esam tagad un kur atradīsimies nākotnē?
Unikalitāte vai standarts?
Izstādes "Vasara" dizaina priekšmetu ideālās un nevainojamās formas, krāsu atbilstība un saskaņotība, produktu lietojamība, toņu palete un materiālu izvēle – tas viss atbilst dizaina augstākajiem pasaules standartiem un nodrošina piedāvātās produkcijas funkcionalitāti, estētiku un kvalitāti.
Vērojot "Vasaras" stendā izvietotos eksponātus, nav viennozīmīgas atbildes, vai tas ir labi vai slikti, pareizi vai nepareizi, ka Latvijas dizains ierakstās ziemeļvalstu minimālismā. Ar šo lakonisko, neuzbāzīgo, vienkāršo un nevienu netraucējošo stilu mēs izceļam tā lietotāju – cilvēku –, un tas ir tikai pozitīvi, bet, ja nu kaut kad cilvēks var sākt nogurt no šīs vienveidīgās, ļoti patīkamās vienkāršības?
Dizaina produkti un to ražošana ir cieši saistīti ar eksportu – citu kultūru, tradīciju un skaistuma izpratnes ievērošanu. Par to visu domājot, jāatzīst, ka stils, ko piedāvā izstādē "Vasara", ir eksporta produkcija. Tas, ka mums ir arī savs nelielais iekšējais tirgus – ar savām nacionālajām un latviski unikālajām īpašībām un interesēm –, dažkārt paliek neievērots.
Ne tikai vannasistabas dizains
Izstādē "Vasara" redzamos dizaina priekšmetus, aprīkojumu un produktus var uzskatīt par vannasistabas elementiem, kas iederas šajā telpā arī tad, ja to vienīgā funkcija ir dekoratīva, mākslinieciska vai noskaņu raisoša. Ekspozīciju varam skatīt arī plašākā mērogā, vērtējot izvēlētos materiālus un mākslinieciskās īpašības ne tikai konkrētas telpas vai funkcijas kontekstā.