Kamēr citviet pasaulē pircēji ar akciju atlaidēm parasti iegādājas preces, ar kurām sevi palutināt – šokolādi, dzirkstošo vīnu, saldētas picas, Latvijā bieži tās ir pirmās nepieciešamības lietas, piemēram, veļas pulveris vai piena produkti, liecina kompānijas “NielsenIQ” novērojumi.
Kopumā Latvijā pagājušajā gadā ar akciju atlaidēm pārdoti 36% no kopējā preču apgrozījuma un 80 % Latvijas patērētāju ir “akciju mednieki”.
Tiesa, patērētāju izvēli bez cenas nosaka arī citi faktori.
“Mūsu pircēji ir “akciju mednieki”, bet vienlaikus pirkumi ir izvērti un racionāli, kā arī patērētāji zina savas vēlmes,” konferencē “Baltic Retail Forum”, kuru organizē viedo risinājumu uzņēmums “StrongPoint”, atzina kompānijas pārstāve Anda Daliņa.
Viņa sacīja, ka vidēji mēnesī Latvijas patērētāji apmeklē četrus līdz piecus veikalus, taču lojalitāte konkrētiem zīmoliem ir zema – pircēji, pamanot labu piedāvājumu citviet, nekavējas doties uz citu veikalu. Lai arī cena ir izšķiroša, patērētājiem ir svarīgi arī citi faktori –
Latvijas pircējiem nākamais svarīgākais aiz cenas ir zīmols, produkta veselīgums, vai tas ir vietējas izcelsmes, kā arī produkta kvalitāte.
Lai arī pasaulē ekonomikā joprojām valda nenoteiktība, pirktspēja gan Latvijā, gan pasaulē pamazām stabilizējas.
Pētījumi liecina, ka tieši veikals ir vieta, kur vislabāk iespējams ietekmēt patērētāja izvēli, tādēļ arī daudzi nākotnes tehnoloģiju risinājumi būs vērsti uz to, lai pircējs, jau esot veikalā, saņemtu konkrētus, viņam piemērotus piedāvājumus un informāciju par atlaidēm.
Eksperti prognozē, ka attīstīsies digitāli un arvien personalizētāki mārketinga un reklāmas risinājumi, kas uzrunās pircējus veikalā. Piemēram, aktuālos piedāvājumus pircēji varētu saņemt iepirkumu ratiņiem piestiprinātās planšetēs, kurās var reģistrēties ar savu lietotāja profilu, kā arī mobilajos telefonos – veikalu lietotnēs.
“Mākslīgais intelekts (MI), analizējot datus, spēs noteikt pircējus, kuri patiešām ir gatavi izdarīt pirkumu. Patlaban viena no tirdzniecības marketinga problēmām ir tā, ka daudz resursu tiek iztērēts klientiem, kuri patiesībā nav gatavi neko pirkt. Analizējot cilvēku uzvedību, MI arvien labāk iemācīsies atpazīt uzvedības modeļus, kas noved pie pirkuma. Attiecīgi šiem cilvēkiem tiks mērķēti konkrēti piedāvājumi,” konferencē skaidroja uzņēmuma “iToDEV” pārstāvis Linas Dabulskis,
Tāpat sagaidāms, ka reklāma kļūs arvien personalizētāka, jo patlaban patērētāji bieži atsakās no pirkuma arī tādēļ, ka nogurst no pārāk daudzām izvēles iespējām. MI, analizējot konkrētā pircēja profilu, spēs uzreiz sašaurināt izvēles iespējas tieši uz konkrētam pircējam piemērotāko.
“Latvijas patērētāji ļoti uzmanīgi seko līdzi cenām un tirgotājiem šai realitātei strauji jāpielāgojas. Mēs nepārprotami pievēršamies tehnoloģijām, kas ļauj veikaliem reaģēt reāllaikā un nākt klajā ar gudriem un personalizētiem piedāvājumiem tieši tur, kur tiek pieņemts lēmums – veikalā,” norāda “StrongPoint” vadītājs Latvijā un Igaunijā Uģis Začs. “Vienalga vai darbojamies ar MI vai tiešsaistes ierīcēm, mērķis ir padarīt iepirkšanos pircējam efektīvāku. Elektroniskie plauktu marķējumi ir piemērs – tie ne tikai samazina roku darba nepieciešamību un kļūdas cenās, bet arī atļauj tirgotājiem nekavējoties atjaunot cenas un strauji reaģēt uz piedāvājumiem vai izmaiņām tirgū,” viņš skaidro.
Aptauja
Vai portāls Lasi.lv ir kļuvis par tavu ikdienu?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu