Jelgavas autobusu parks iesaistījies starptautiskā projektā "H2Value", kura mērķis ir izveidot pirmo starpreģionu zaļā ūdeņraža vērtību ķēdi Tartu un Jelgavas reģionā, informē laikraksts "Zemgales Ziņas".
Martā siltumapgādes uzņēmuma "Gren Jelgava" teritorijā uzstādīs ūdeņraža ražošanas iekārtas, lai līdz 2026. gada beigām pilsētā varētu testēt pasažieru autobusu, ko darbinās ūdeņradis.
"Ar šo projektu turpinām jau 2020. gadā uzsākto izpētes darbu, lai kopīgi izvērtētu tehniskos aspektus un ekonomisko pamatojumu ūdeņraža ieguvei un pielietošanai,"
skaidrojis Jelgavas autobusu parka valdes loceklis Gints Burks, atgādinot, ka 2021. un 2023. gadā Jelgavā jau testēti divi ar ūdeņradi darbināmi autobusi.
Lai nodrošinātu ūdeņradi, "Gren Jelgava" teritorijā uzstādīs iekārtas ūdeņraža ražošanai, to īstenos vēl viens projekta partneris – SIA "AI Cooperation". Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs skaidrojis, ka šīs iekārtas jauda paredzēta tik liela, lai ar saražoto ūdeņradi varētu nodrošināt pat 10 autobusu uzpildi, taču testēšanas un izpētes laikā tā strādās ar samazinātu jaudu, ar ūdeņradi nodrošinot vienu autobusu.
Vienīgie izmeši, ko rada ar ūdeņradi darbināmi autobusi, ir ūdens. Šādi autobusi ar vienu uzlādi spēj nobraukt līdz 400 kilometriem, un uzpildes ilgums ir samērā īss – līdz desmit minūtēm.
Līdzīgs process šajā projektā īstenojas arī Igaunijā – Tartu. Arī tur izvietotas ūdeņraža ražošanas iekārtas, taču testēšanai nodota ar ūdeņradi darbināma kravas automašīna. Projekta kopējais budžets esot 4 284 280 eiro.
Publikācija tapusi projektā "Mans pagasts, mana pilsēta", kurā "Latvijas Avīze" sadarbojas ar laikrakstiem "Staburags", "Dzirkstele", "Zemgales Ziņas", "Bauskas Dzīve", "Alūksnes un Malienas Ziņas" un "Ziemeļlatvija".
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Latvijas Avīze".