Daļēji jauši, bet daļēji arī notikumu sakritības dēļ Ilgas Liepiņas īsromāns “Silmaču Antonijas stāsts” iznāk tieši pirms Jāņiem. Tā kā Ilga ir apprecējusies ar Jāni un arī vienam no abu trim dēliem dots Jāņa vārds, tā kā viņu mājās katru vasaru sabrauc radi, draugi un paziņas, lai nolīgotu gluži kā sendienās, arī es auju kājas un dodos ceļā uz Tukumu.
Ilga mani izvadā pa lauku saimniecību, kura pastāv jau 150 gadus un ir Jāņa dzimtas īpašums, un es labāk saprotu, kādēļ viņa tik brīnišķīgi spēj iejusties Blaumaņa laikos, kādēļ viņas tēli, kuri dzīvo uz 19. un 20. gadsimta robežas, nešķiet novecojuši vai arhaiski.
Tieši tāpat Antonija būtu varējusi izvadāt savu ciemeni pa Silmaču laukiem, palepojoties ar labi nopļautām pļavām, kārtīgi izravētu dārzu, no visām Latvijas pusēm putnu dārzā saceļojušām vistām un pīlēm. Un pūdeli, kura jau gaida Jāņu vakaru. Antonija nevarētu palepoties ar ozolu, kurš turpat kaimiņos pieredzējis citas leģendas – filmas “Vella kalpi” tapšanas rosību.
Pasaulē tā saucamie prīkveli vai sīkveli leģendāriem literāriem darbiem nav jaunums. Latvijā nav tik daudz leģendāru darbu un, pats svarīgākais, literāru tēlu, kuru dzīvi pirms vai pēc oriģinālā attēlotajiem notikumiem gribētos iztēloties. Blaumaņa radītie tēli ir dzīvi un vitāli arī pēc vairāk nekā simt gadiem.
Savulaik citā sarunā sacījāt, ka Blaumanis ir brīnišķīgs oponents, un to pierāda arī divi romāni, kas turpina viņa iesāktās sižeta līnijas.
Jā, jā, Blaumanis pavisam noteikti raisa domas. Romānu “Kumeļu sauks Delveris” rakstīju toreiz vēl “Lata romāna” konkursam, gribēju paskatīties, vai paņems. Pat vairs neatceros, kādēļ rakstīju tieši to, taču, tā kā “Purva bridējs” ir novele un beidzas kulminācijas brīdī, savukārt romānam saskaņā ar žanra likumiem nepieciešams atrisinājums, tad arī to ritināju tālāk.
Manā ģimenē, cik esam dzērājus redzējuši katrā paaudzē, tā tas vienmēr ticis pasniegts, ka dzērājs ir staigājoša nelaime. Man šo dzimtas ciklu izdevās lauzt, pat jaunībā, kad puiši pievērsa uzmanību, dzērāji gāja ar līkumu, juta – nebūs labi (smejas). Edgars ir tāda visu dzērāja īpašību esence, Blaumanis to bija ieraudzījis un izcili parādījis, diemžēl romantiskā gaismā.
Lai kā mīlu Blaumani, viņa darbos tomēr sievietes liktenis ir mīlēt un ciest, un, ja viņas tā uzdrošinās nedarīt, tad kļūst par sliktajām. Tādēļ Kristīne, kura nolika savas vieglās dienas, bija “labā”, bet Antonija, kura apprecēja turīgu saimnieku, atstājot Dūdaru, ne.