Ar reisu no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas uz Dubultiem šorīt paredzēts sākt pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem elektrovilcieniem – "Vivi".
Jau vairākas reizes šogad tas ticis solīts un pārcelts. Taču šoreiz ne vilcienu ražotājiem, ne pasūtītājiem vairs nav kur atkāpties, jo noteikta skaita elektrovilcienu nepieņemšana ekspluatācijā Latvijas pusei nozīmētu vairāk nekā simts miljonu eiro līdzfinansējuma zaudēšanu 2019. gadā noslēgtajā iepirkumā.
Aptauja
Vai tuvākajā laikā plāno braucienu ar jauno elektrovilcienu?
VAS "Pasažieru vilciens" ("PV") valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis skaidro, ka pašlaik "Škoda Vagonka" pārvadātājam esot gatavs nodot 15 jaunos elektrovilcienus. Pieņemšanas process notiek joprojām. Vēl pagājušajā nedēļā ekspluatācijā nebija pieņemts neviens vilciens, lai gan mērķis jau 15. decembrī jaunos vilcienus ieviest vairākos maršrutos bija izsludināts.
"PV" informē, ka visus līgumā paredzētos 32 elektrovilcienus pasažieru pārvadātājs saņemšot līdz 2024. gada vidum. Vilcieni paredzēti kursēšanai Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas elektrificētajos dzelzceļa virzienos.
Gandrīz 20 gadu epopeja
Latvijas sabiedriskajam transportam šī diena būs vēsturiska ar to, ka arī mūsu valsts iedzīvotāji sāks izmantot pilnīgi jaunus vilcienus, kuros beidzot varēs normāli iekāpt un izkāpt.
Bēdīgi, ka šāda pašsaprotama pasākuma nodrošināšanai bija vajadzīgi gandrīz 20 gadi, jo jauno vilcienu iepirkumiem ar vismaz četrām izsludināšanas un atcelšanas procedūrām bija nepieciešami 15 gadi.
Arī ar to ērkšķainais ceļš līdz jaunu vilcienu nonākšanai pasažieru rīcībā nebeidzās – sākotnējos ražošanas plānus ievērojami koriģēja Covid-19 pandēmijas radītais vispasaules haoss, tad sekoja Krievijas agresija Ukrainā, kas padarīja neiespējamus loģiskākos vilcienu nogādāšanas ceļus uz Latviju, ilgā sertifikācija, drošības testēšana utt.
Iespējams, ka vilcienu iepirkuma birokrātiskais mudžeklis un administratīvā nespēja turpinātos vēl tagad, ja vien 2019. gadā tā laika satiksmes ministrs Tālis Linkaits nebūtu principiāli paziņojis – ja arī kārtējais iepirkums beigsies bez rezultāta, pasažieru pārvadājumus ar vilcieniem būs aicināti nodrošināt kaimiņzemju uzņēmumi. 2019. gada konkurss beidzot bija sekmīgs. Uzvarēja Čehijas koncerns "Škoda", kas Latvijā bija labi pazīstams, plašu publicitāti iegūstot saistībā ar korupcijas skandāliem "Rīgas satiksmes" tramvaju iepirkumos.
Vai dabūjām labāko?
Attiecībā uz "Škodas" reputāciju līgumu slēdzēji ir atrunājušies, ka kopš Rīgas skandāla esot mainījusies praktiski visa šī koncerna īpašnieku struktūra. Jaunajiem vadītājiem neesot sakara ar iepriekšējo darbību un metodēm, korupcijas risku saglabāšanās neesot konstatēta. Turklāt vilcienu ražotāji "Škodas" koncernā esot pavisam cits uzņēmums. "Škoda Vagonka" specializējusies tieši uz dzelzceļa transportu, bet trolejbusus un tramvajus ražo cita meitaskompānija. Punkts.