Sabiedriskā transporta padome (STP) oktobra sēdē nolēmusi pagaidām tomēr neslēgt vilcienu pasažieru līdz šim retāk pieprasītos un izmantotos dzelzceļa pieturas punktus "Cena", "Kūdra", "Dārziņi", "Rumbula", "Kaibala" un "Inčupe".
Vienlaikus Autotransporta direkcijai (ATD) sadarbībā ar AS "Pasažieru vilciens" uzdots līdz 2024. gada jūnijam veikt pasažieru plūsmas monitoringu un informēt STP par secinājumiem.
Lēmumu par minēto staciju slēgšanu līdz šā gada beigām STP bija pieņēmusi jau augustā, pamatojoties uz ATD datiem, ka pagājušajā gadā darbadienās šajās pieturās vienā vilcienā vidēji esot iekāpuši vai izkāpuši mazāk par vienu cilvēku. Brīvdienās braucēju bijis vēl mazāk. Lai gan lēmums pieņemts šogad, STP par šo problēmu spriedusi jau kopš 2019. gada.
Maz izmantotā stacija "Cena" ir uz Jelgavas līnijas. Pasažieru vilcienu reisu skaits, kas pietur "Cenā", samazināts jau 2019. gadā. Vilcieni te jāgaida nojumē, nevis vēsturiskajā, 1932. gadā būvētajā ēkā. Stacijas teritorijā nekādi platformu uzlabošanas darbi, gaidot jaunos vilcienus, nenotiek.
Tomēr piebrauktuvē atstātās automašīnas liecina, ka cilvēki nomaļo staciju kā mobilitātes punktu izmanto.
Rīga no Cenas ir 34 km attālumā, brauciens līdz galvaspilsētai prasa aptuveni 36 minūtes.
Stacija "Kūdra", kuru tāpat izmanto vien retais, atrodas Tukuma līnijā, "Inčupe" – Skultes elektrovilcienu līnijā, savukārt Aizkraukles līnijā tādas ir pavisam trīs – "Dārziņi", "Rumbula" un "Kaibala".
Uzņēmuma "Pasažieru vilciens" informācija liecina, ka Latvijā kopumā ir 135 dzelzceļa pieturas, sešu slēgšana nozīmētu apmēram 4% pieejamības samazinājumu.
Datus apšauba, sabiedrībā rezonanse
Tomēr šāds STP lēmums par dzelzceļa transporta izmaksu optimizāciju uzreiz izraisīja protestu vētru ne tikai staciju tuvumā dzīvojošajos, bet arī pamatīgu rezonansi sabiedrībā. Sociālajos tīklos savu sašutumu pauda ne tikai iedzīvotāji, bet arī satiksmes jomas eksperti un pat bijušie satiksmes ministri – lēmums tuvredzīgs, pilnīgā pretrunā ar ES Zaļā kursa mērķiem par bezizmešu transporta izmantošanu, Latvijas sabiedriskā transporta pārvadājumu prioritātēm, kur tieši dzelzceļam paredzēta mugurkaula funkcija utt.
Aktīvisti apšaubīja arī datus par pasažieriem – lēmuma pamatā esot dati par 2022. gadu, kad tā pirmajos mēnešus vēl bijuši stingrie Covid–19 ierobežojumi.
Visaktīvāk par pieturas saglabāšanu iestājās Saulkrastu novada iedzīvotāji, kur par "Inčupes" saglabāšanu vai jaunas dzelzceļa pieturas izbūvi iepretim Baltajai kāpai savāca 775 iedzīvotāju parakstus un vēl vairāk nekā tūkstoti parakstu iniciatīvu portālā "manabalss.lv".