No 16. septembra visos reģionālo autobusu maršrutos un reisos, kas līdz šim pasažierus apkalpoja bez maksas, pasažieru pārvadāšana atkal būs par maksu.

Reklāma

Šādu lēmumu augusta sēdē pieņēmusi Sabiedriskā transporta padome (STP), pamatojoties uz lietderības izvērtējumu par bezmaksas maršrutu darbības rezultātiem.

Autotransporta direkcija (ATD) atgādina, ka bezmaksas sabiedriskais transports 15 maršrutos Alūksnes, Rūjienas, Smiltenes, Strenču, Valkas, Ciblas, Ludzas, Dagdas, Balvu, Rugāju, Viļakas, Jēkabpils, Jaunjelgavas, Ērgļu un Saldus novadā saskaņā ar STP lēmumu bija ieviests 2021. gada 1. oktobrī.

Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai bijuši vairāki. Piemēram, apdzīvotība ir mazāka par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru; valsts dotāciju īpatsvars reisa uzturēšanai ir vismaz 85%; reisu skaits maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā; ieņēmumi no pārdotajām biļetēm, ieskaitot pasažierus, kuru braucienus daļēji vai pilnībā apmaksā valsts, nepārsniedz 15%.

Pasažieru pieaugumu nesaskata

Saskaņā ar attiecīgiem Ministru kabineta noteikumiem STP periodiski jāveic bezmaksas maršrutu izvērtēšana, kā arī jālemj par maksas atjaunošanu, piemēram, ja ir izpildījies kāds no tāda pakalpojuma mērķiem. 

Viens no kritērijiem – ja vidējais pasažieru skaits maršrutā, kurā sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedz bez maksas, ir palielinājies par vairāk nekā pieciem pasažieriem.

Apkopotie dati par 2023. gadā veiktajiem bezmaksas pārvadājumiem uzrādot, ka kopš šādu maršrutu ieviešanas esot tikai daži virzieni, kuros pasažieri vairāk izmanto bezmaksas maršrutus, turklāt nelielos apjomos. ATD pasažieru skaita pieauguma analīzi veikusi arī šogad. Tā uzrādījusi, ka tikai 12% no visiem bezmaksas maršrutiem pasažieru skaits vidēji reisā palielinājies par vairāk nekā pieciem, bet 25% – samazinājies. Latgales pusē esot novērots, ka pasažieri nereti izvēloties bezmaksas autobusu reisus pat tādos gadījumos, ja tie ir būtiski garāki, salīdzinot ar līdzīgiem maksas reisiem.

Pēc diskusijām STP sēdē konstatēts, ka bezmaksas reģionālā sabiedriskā transporta ieviešana atsevišķos maršrutos un reisos 

sākotnēji izvirzīto galveno mērķi – paaugstināt sabiedriskā transporta pieejamību mazapdzīvotās teritorijās un stimulēt iedzīvotājus pēc iespējas vairāk izmantot sabiedrisko transportu ikdienā – tomēr nesasniedz. 

Vienlaikus ar lēmumu bezmaksas reisus šobrīd atcelt STP uzdevusi ATD veikt izvērtējumu par pasažieru skaita svārstībām, kādas varētu rasties, turpmāk prasot maksu par braucieniem, un apkopotos rezultātus iesniegt STP līdz 2025. gada 1. martam.

Autobusu vietā – vieglie auto?

ATD informē, ka STP sēdē bezmaksas reģionālo maršrutu turpmākās pielietošanas sakarā notikušas arī plašākas diskusijas. Spriežot par šāda veida maršrutu attīstības lietderību, pārrunāta potenciālā iespēja tajos izmantot mazākus transporta līdzekļus, kuru vadītājiem nebūtu vajadzīga D kategorijas (autobusa) vadīšanas apliecība.

Te gan jāatzīmē, ka šī nepavisam nav jauna ideja. Norma, ka sabiedriskā transporta pakalpojumus ar zemu pasažieru skaitu var sniegt arī vieglie transportlīdzekļi, Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā bija iekļauta jau pirms sešiem gadiem. 

Attiecīgās izmaiņas kopš tā laika paredz iespēju reģionos ar mazu pasažieru skaitu organizēt sabiedriskā transporta plūsmu pēc pieprasījuma un pakalpojumus nodrošināt ar vieglajām automašīnām.

Likumprojekta anotācijā jau tolaik skaidrots, ka attiecīgās izmaiņas iecerētas reisos, kuros pārvietošanās vajadzības jānodrošina vienam vai trīs pasažieriem, un tās ekonomiskāk varētu izpildīt ar vieglo automašīnu.

Jo zemāka ir sabiedriskā transporta pārvadājumu rentabilitāte, jo vairāk valsts budžeta līdzekļu nepieciešams to uzturēšanai. Ja neko nemaina, zaudējumu kompensācijām paredzēto nepietiekamo valsts budžeta līdzekļu dēļ mazapdzīvotās lauku teritorijās aizvien vairāk notiek sabiedriskā transporta reisu un maršrutu slēgšana, kā rezultātā noteiktai iedzīvotāju daļai netiek nodrošinātas pārvietošanās iespējas. Savukārt, ieviešot uz pieprasījumu balstītu sabiedriskā transporta reisu izpildi, zaudējumu kompensāciju apmēru pārvadātājiem var samazināt, vienlaikus saglabājot iespējas saņemt sabiedriskā transporta pakalpojumus valsts teritorijās, kas ir maz apdzīvotas un kur pieprasījums pēc regulāriem sabiedriskā transporta pārvadājumiem ir salīdzinoši zems.

Aptauja

Par kuru tēmu LASI.LV vēlētos uzzināt un lasīt vēl vairāk?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.