Clear 13 °C
P. 21.06
Egita, Emīls, Monvīds
Ar ziņu par karaļa Čārlza un Zelenska it kā notikušo miljonu darījumu vietnē "X" (iepriekš "Twitter") dāsni dalījušies gan privātie, gan šķietami mediju konti. Daudzi no tiem pārstāv Krievijas koordinētu interneta troļļu armiju.
Ar ziņu par karaļa Čārlza un Zelenska it kā notikušo miljonu darījumu vietnē "X" (iepriekš "Twitter") dāsni dalījušies gan privātie, gan šķietami mediju konti. Daudzi no tiem pārstāv Krievijas koordinētu interneta troļļu armiju.
Foto: Ekrānuzņēmums no "X" sociālā tīkla

Aprīļa sākumā sociālajos tīklos parādījās ziņa, ka Apvienotās Karalistes (AK) karalis Čārlzs III pārdevis vienu no saviem iecienītākajiem īpašumiem Ukrainas prezidentam Volodimiram Zelenskim par 20 miljoniem mārciņu, kas EUR būtu nedaudz virs 23 miljoniem.

Reklāma

Lielākā daļa britu mediju gan par to nelikās ne zinis, pat nepūloties meklēt pirmavotu un skaidrot, arī britu sabiedrībā šis stāsts nav ieguvis publikas uzmanību. Tikmēr starptautisks viltusziņu izplatītāju tīkls ar šo informāciju dāsni dalās sociālajos tīklos, kur tā sasniedz dažādu valstu auditorijas.

Haigrova Čārlzam nemaz nepieder

Īpašums, kas it kā pārdots Zelenskim, ir Haigrovas muiža (angliski – "Highgrove House"). Tas ir vairākus simtus hektāru liels lauku īpašums Glosteršīras grāfistē, gandrīz pie pašas Velsas, ar 18. gs. beigās celtu, bet vairākkārt pārbūvētu galveno dzīvojamo ēku. Tur mūsdienās ir arī bioloģiskā ferma, kā arī krāšņi dārzi, kas atvērti apmeklētājiem. 1980. gadā muižu nopirka Kornvolas hercogiste ("Duchy of Cornwall"), pārdodot trīs citus īpašumus un daļu no Dārlingvortas ciema. Toreizējais Kornvolas hercogs, tagadējais karalis Čārlzs, tika iecelts par īrnieku uz mūžu, un pēc laulībām ar princesi Diānu 1981. gadā romantiskā muiža nedēļas nogalēs kļuva par jaunlaulāto iecienītu uzturēšanās vietu. Abi viņu dēli – Viljams un Harijs – pavadīja lielu daļu bērnības tieši tur.

Tagadējais karalis Čārlzs – toreiz vēl princis – pirms gadiem 20 kopā ar dēlu Viljamu pozē fotogrāfiem pie Haigrovas muižas govīm. Muižā joprojām darbojas bioloģiskā saimniecība.

Vēlāk pēc laulībām ar Kamillu Haigrovas muiža gadiem bija prinča Čārlza un Kamillas lauku rezidence. Pēc Čārlza kronēšanas tiesības izmantot īpašumu automātiski pārgāja jaunā Kornvolas hercoga – prinča Viljama – rīcībā un vismaz teorētiski karalim par muižas izmantošanu nu jāmaksā īre Viljamam.

Te nu ir pirmā problēma ar viltus ziņu – karalis Čārlzs muižu nemaz nevar pārdot, jo tā viņam nepieder. 

Tā pieder Kornvolas hercogistei, un visus darījumus, kas pārsniedz 500 000 mārciņas (584 305 EUR), uzrauga britu Finanšu ministrija. Ja karalis mēģinātu pārdot kaut ko, kas viņam nepieder, tad tas būtu neiedomājama mēroga skandāls.

Skats no putna lidojuma uz Haigrovas muižu, kas pieder Kornvolas hercogistei un nemaz nav karaļa Čārlza īpašumā.

Video rada mākslīgais intelekts

Galvenais viltus ziņas avots ir "britu" medijs "The London Crier", kas savukārt atsaucas uz 2024. gada februārī izveidotu "Youtube" kanālu, kur kāds nekustamo īpašumu mākleris, vārdā Sems Mērfijs, apgalvo, ka esot piedalījies darījuma noslēgšanā. Izrādās, ka tāda māklera nemaz nav, un britu drošības eksperti medijam "The Independent" apgalvo, ka tas ir mākslīgā intelekta radīts tēls.

Taču viltus māklera ziņa ar britu, franču, vācu un itāļu botu palīdzību jau izplatīta tālāk "X" (bijušajā "Twitter"), un "The London Crier" ir publicējis ziņu apstiprinošu interviju ar Čārlza bijušo sulaini Grantu Haroldu, kurā viņš it kā stāsta, ka darījums noticis ar Zelenska sievas Olēnas starpniecību.

Tiek minēts pat konkrēts datums – šī gada 29. februāris, kā arī apgalvots, ka personāls karaļa lauku rezidencē ir atlaists.

Lai arī nosaukums "The London Crier" izklausās dzirdēts, tomēr šāds medijs AK nav zināms. Medija interneta vietnes reģistrācijas dati, ko katrs var pārbaudīt vietnē "www.who.is", rāda, ka "www.londoncrier.co.uk" reģistrēts tikai 2024. gada 26. martā, kas ir nedēļu pirms viltus ziņas publicēšanas.

Reklāma
Reklāma

"Britu" medijs raksta krieviski?

"Yahoo News" apgalvo, ka "The London Crier" atbilst Krievijas troļļu fabrikas "Internet Research Agency" rokrakstam. Viena no pazīmēm ir šķietami sen pazīstama un uzticama medija nosaukuma izvēle un apgalvojums, ka medijs dibināts pirms daudziem gadu desmitiem, kā arī vecmodīgs logo.

Par spīti tam, ka "The London Crier" nav pat mēnesi vecs, tomēr portālā rakstīts, ka dibināšanas gads ir 1863. gads.

"Yahoo News" žurnālisti ir veikuši eksperimentu, mākslīgā intelekta vietnē "Midjourney" ievadot pieprasījumu "Melnbalts avīzes logo, kokā griezts, no 1863. gada laikraksta, kur attēlots jauns avīžpuika ar Bigbenu fonā. Logo jāatbilst aizgājušajai britu žurnālistikas ērai". Rezultāts – ļoti līdzīgs logo "The London Crier".

Lai arī "The London Crier" pirmajā acu uzmetienā izskatās pēc īsta medija, tomēr veidotāji nav pacentušies aizpildīt obligāto "Terms of Service" sadaļu, to aizstājot ar bezjēdzīgu vārdu savirknējumu latīniski, ko izmanto interneta lapu programmētāji tukšo laukumu aizpildīšanai. 

Tāpat neviens nav papūlējies iztulkot dažus rakstus no krievu valodas uz angļu, piemēram, rakstu par to, ka Kremlis apsūdz Ukrainu kara noziegumos.

Tiesa, "The London Crier" AK pašlaik vairs nav iespējams atvērt, kaut gan vēl nesen portāls bija pilnībā funkcionējošs, kas ir visai dīvaini medijam, kas par sevi raksta, ka ir "Londonas visuzticamākais nesagrozīto ziņu avots".

Muižas īstā vērtība divreiz lielāka

"Hei, amerikāņi, briti un eiropieši, te nu aiziet jūsu samaksātie nodokļi, kamēr jūs cenšaties savilkt galus!" "X" raksta kāda dana916. Līdzīgu ierakstu ir daudz.

Visticamāk, galvenais kampaņas mērķis nav karaliskā ģimene, bet gan Volodimira Zelenska un Ukrainas diskreditēšana, tādējādi liekot domāt, ka Ukrainas valdība izmanto ārvalstu sniegto palīdzību savtīgos nolūkos. Pēdējos divos gados šādu viltus ziņu ir daudz, apgalvojot, ka Ukrainas prezidents un viņa tuvākie līdzgaitnieki iegādājas luksusa preces un īpašumus.

Taču arī te troļļi nav papūlējušies precizēt faktus. 

"Forbes", kas ir visā pasaulē atzīts biznesa medijs, aprēķinājis, ka mūsdienās muižas vērtība būtu 39 miljoni dolāru (36 miljoni eiro), tātad teju divreiz vairāk par viltus ziņām minēto summu. Ja tiešā ekskluzīvā karaliskā rezidence būtu izlikta pārdošanā, tad, visticamāk, cena sasniegtu jaunus rekordus.

Tāpat visi dati AK par īpašumu piederību ir publiski pieejami (https://www.gov.uk/search-property-information-land-registry), un par nelielu samaksu iespējams apskatīties reģistra datus un zemes plānus.

"The Independent" raksta, ka viltus ziņu bija paspējis pārpublicēt pat oficiālais Krievijas vēstniecības "X" konts.

Tikmēr pats bijušais sulainis Grants Harolds, kurš citēts viltus rakstā "The London Crier", sarunā ar "The Times" jau apstiprinājis, ka stāsts ir pilnībā izdomāts un nekāda intervija nav notikusi. Arī Ukrainas mediji ziņo, ka Haigrovas muižas iegāde ir pilnīgas muļķības.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.
Reklāma
Reklāma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma