Līdz šā gada 10. martam Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD) kopumā reģistrējušies 3387 tiešsaistes pārtikas piegādes kurjeri, kuri pamatā darbojas "Wolt" un "Bolt Food" platformās. Iespējams, jaunais reģistrs ne vien sakārtos līdz šim pašplūsmā esošu jomu, bet palīdzēs kliedēt arī vienu otru mītu par to. Nākamajā nedēļā valdība pieņems noteikumus, ieviešot kurjeriem obligāto pārtikas higiēnas eksāmenu.
Reaģējot uz sūdzībām par higiēnas un pārtikas drošuma prasību pārkāpumiem pārtikas piegādēs, Zemkopības ministrija (ZM) pērnajā oktobrī mudināja Pārtikas un veterināro dienestu pastiprināt uzmanību ēdienu piegādes pakalpojumu kvalitātei. PVD tika uzdots arī veikt pārtikas piegāžu kurjeru reģistrāciju.
"Ņemot vērā, ka kurjers piegādā ēdināšanas uzņēmumā iesaiņotu pārtiku vai ēdienu, sevišķi riski patērētāju veselībai iepriekš netika identificēti. Tomēr šī brīža pieredze rāda, ka daudz kas ir atkarīgs no tā saucamā cilvēciskā faktora, un šādās situācijās mums kā uzraudzības dienestam ir jābūt iespējai, kā minimums, atrast piegādē iesaistīto personu un, ja nepieciešams, saukt pie atbildības," iepriekš uzsvēra PVD ģenerāldirektors Māris Balodis.
Kurjeru pieteikšanās sākās pagājušā gada novembrī. Reģistrācijai vispirms tika dots laiks līdz šā gada 1. februārim, bet kurjeru kūtruma dēļ šo termiņu nācās pagarināt vēl par mēnesi.
Tādējādi no šā gada 1. marta piekļūt pasūtījumiem pārtikas piegādes platformās un nodarboties ar ēdiena piegādi var tikai reģistrētie kurjeri. Pieteikšanās process ar to nebeidzas – visām personām, kuras arī turpmāk plāno nodarboties ar pārtikas produktu un ēdiena piegādi galapatērētājam, ir jāaizpilda PVD mājaslapā publicētā pieteikuma veidlapa un dienestam jāiesniedz klātienē vai arī elektroniski.
Reģistrācijas process nav sarežģīts. Pieteicējam jāaizpilda vienkāršs dokuments, kurā jāuzrāda personas dati un kontaktinformācija. Tomēr kurjeram jārēķinās, ka reģistrācijas gaitā tiek pārbaudītas dažādas ziņas par personu un viņa statusu, toskait, vai cilvēkam ir likumīgs pamats uzturēties valstī un šeit strādāt. Jāpiebilst, ka, par spīti stereotipiem, ēdiena piegāde nav tikai imigrantu lauciņš, šādi pelna vai piepelnās arī daudzi vietējie iedzīvotāji – to apstiprina gan PVD reģistrā atrodamie ēdiena kurjeru latviskie uzvārdi, gan uzrāda arī Latvijas Kultūras akadēmijas pētnieku veiktais pētījums par “Wolt” un “Bolt” piegādes darbiniekiem.
Reģistrā arī daudzi latviešu uzvārdi
Latvijas Kultūras akadēmijas pētniece un lektore Maija Spuriņa kliedē priekšstatu, ka ēdiena kurjeri pārsvarā ir iebraucēji no Āzijas un Āfrikas zemēm: “Tā nav.
Liela daļa kurjeru ir vietējie iedzīvotāji. Lai arī precīzi dati nav pieejami, manā vērtējumā pirms dažiem gadiem, kad uzsākām pētījumu, vietējo iedzīvotāju īpatsvars veidoja varbūt pat divas trešdaļas no visiem šajā jomā strādājošajiem.
Kurjeru vidū ir daudz labi izglītotu cilvēku ar labu darba pieredzi, tajā skaitā, piemēram, uzņēmēji. Un jāteic, ka daudzi no viņiem šo darbu veic profesionāli – viņi labi pārzina pilsētu un lietotni, viņiem ir labas komunikācijas iemaņas. Daļa strādā pilnu laiku, ir ļoti disciplinēti un atbildīgi. Vienlaikus ir arī daudzi, kam tas ir tikai papildu ienākumu gūšanas veids,” raksturo pētniece.
Spuriņa teic, ka par ēdiena piegādes sektorā strādājošajiem iebraucējiem ir ļoti daudz mītu. Piemēram, ka viņi dzīvo milzīgā skaitā kopā netīros mitekļos, neievērojot elementāru higiēnu. “Intervējām, piemēram, daudzus ārvalstu studentus. Patiesībā viņi nāk no savā valstī labi situētām ģimenēm. Viņiem ir turīgi vecāki, kuri meklē labākas iespējas saviem bērniem. Es teiktu, ka šie jaunieši ir gan pieklājīgi, gan zinātkāri, gan likumpaklausīgi, nerunājot nemaz par higiēnu un tīrību, kas vispār man liekas absurds, ka tāds aizspriedums varēja rasties.”