Šovakar Dzintaru koncertzāli pieskandinās programma "Raimonds Pauls un Andris Keišs. Satikšanās", kurā, kā vēsta "Latvijas koncertu" apraksts, "Maestro oriģinālkompozīcijas sabalsosies ar džeza mūzikas lappusēm, leģendārā mākslinieka klavierspēlei savijoties ar paša izlolotā Latvijas Radio bigbenda mūziķu meistarīgo spēli, šarmantā Keiša skanīgo balsi un jaunās dziedātājas Paulas Saijas samtaino tembru."
Par gaidāmo koncertu un aktiera šī gada sajūtām "Kultūrzīmes" pirmsjāņu laikā uzrunāja aktieri Andri Keišu.
– Kā rit jūsu šīs vasaras radošā dzīve?
A. Keišs: – Atnācis laiks, kad darbs ir piepildījis dzīvi. Tā gan bijis vienmēr, bet tagad, pēc pandēmijas, tikai pēdējā gada laikā esmu atgriezies tieši tajā apgriezienu ātrumā, kādā biju pirms pandēmijas. Divi gadi tomēr ir ilgs laiks cilvēka dzīvē, ne jau tikai pandēmijas dēļ, arī pašam vairs nav, teiksim, piecpadsmit, bet ir jau septiņpadsmit. Ja būtu strādāts nepārtraukti, visu laiku, tad mazāk justu, kā laiks atstāj iespaidu. Jāpierod.
– Nupat jūs arī filmējāties.
– Tā bija pēdējā garfilmas filmēšanas diena. Par seriāliem saucu filmas ar desmitiem sēriju, kurām cauri iet vai nu mīlas, vai izmeklēšanas intriga. Šī ir astoņu sēriju filma "Padomju džinsi", ko kopīgi veido režisori Staņislavs Tokalovs un Juris Kursietis. Tos laikus ir interesanti atcerēties, piemēram, spēlējām ģimenes ainu, kur manu dzīvesbiedri atveidoja Baiba Broka. Mūsu kino bērnam kājās bija tieši tādi apavi, kādi savulaik bija arī mums pašiem, tādi bija tolaik gandrīz visiem – zila zamša, sānos ar viļņveida sarkanu un dzeltenu svītru. Filmā ir 1979. gads, un, man liekas, tas nebija nemaz tik sen, citiem tie liekas pilnīgākie aizlaiki…
Negribas stāstīt, par ko ir filma, katram jau būs kas savs. Tas ir tāpat kā uzdot jautājumu – par ko ir izrāde?
Katram jau tā ir par ko savu. Arī katra cilvēka dzīve ir citāda, katram cilvēkam citāds skatu punkts. Līdzīgi ir ar mākslas darbiem.
– Līdzīgi viena no otras atšķiras arī teātra izrādes…
– Protams, bet tas vairāk notiek, pateicoties publikai.
– Tagad publiku aicināt satikties ar jums un Raimondu Paulu…
– Mūsu kopīgā programma "Vīrieši labākos gados" manā radošajā dzīvē ir diezgan liels notikums. Veidojot programmu, abi ar Maestro paskatījāmies uz mūsu vīriešiem labākajos gados un mēģinājām saprast sabiedrībā atpazīstamos lielumus. Tos "uznesām uz skatuves" un mēģinām par viņiem papriecāties, protams, uz zoba velkam arī paši sevi. Izspēlējamies gan par politiķiem, gan dziedātājiem, gan arī par aktieriem, kuru vairs nav ar mums.
Lai arī sākumā likās, ka tā būs tikai pilnīga estrāde un absolūta izklaide, izrādījās diezgan daudzslāņains un cilvēkus piesaistošs darbs.
Jūrmalā, Dzintaru koncertzālē, rādīsim daļu no šīs pašas mūzikas nama "Daile" programmas, mirkļus no "Vīrieši labākos gados" pilnās versijas. Interesanti, kā viss saderēs kopā, jo spēlēs Latvijas Radio bigbends, un tas būs nedaudz atšķirīgi nekā mums divatā ar Maestro. Edgars Liepiņš savulaik teica, ka viņam ir problēmas "ar iekritienu", arī man ir līdzīgi, ne vienmēr izdodas notrāpīt sākt dziedāt pareizajā laikā, bet vēl jau laiks sagatavoties, viss būs labi.
– Kā satikāties ar Maestro? Šis nav jūsu pirmais kopdarbs.
– Neklātienē strādājām kopā filmā "Homo Novus", tur bija brīnišķīga Maestro mūzika. Tā neklātienē sapazināmies un pēc kāda koncerta lēnām sākām komunicēt, līdz izdomājām, ka jātaisa kas kopā. Sākumā tas bija Ojārs Vācietis ar "Suni ārā nedzenama nakts", tad mūsu sadarbība pārauga "Vīriešos labākos gados". Mums ir līdzīgs humors, un mani ļoti piesaista tādi kungi kā Maestro; kungi gados, kas nav pazaudējuši pašironiju.
– Jūs filmējaties, veidojat koncertus – kas liek strādāt vēl ārpus sava teātra?
– Ejot ārpus, satiec kolēģus no citiem teātriem. Es varētu piekrist formulai, ka ideālā aktiera būšana ir 50:50, proti, puse laika kino un puse – teātrim. Teātris ir tas, kas tevi absolūti bagātina, teātrī sāc no nulles punkta un, vismaz divu mēnešus veidojot lomas, ir daudz lielāka iespēja, ka savā aktieriskajā paletē uzjauksi vēl nebijušu krāsu. Kino kas tāds iespējams daudz retāk, trīs vai četri mēģinājumi notiek tikai tad, ja ir kāds nopietns projekts jeb ļoti neatlaidīgs režisors. Kino izmanto jau esošās krāsas no aktiera paletes un nekad nevarēs sākt no nulles punkta, uzreiz, kā aizbrauc, tevi sagrimē un jau nākamajā punktā būs, teātra valodā izsakoties, pilna zāle un ir "jāaktierē". Teātrī tu, pirmkārt, esi mājās, aizej, satiec kolēģus, ar kuriem strādāts gadiem. Loma aug lēnām, pamazām jaucas krāsa, kāda nekad agrāk nav bijusi. Vajadzīgas ir abas sfēras, vienlaikus abās esmu tikai starp savējiem, un reizēm ļoti vajadzīgs izlauzties un darīt vēl ko citu. Arī Maestro ir ārpus, neatkarīgs putns, viņu nevaru pat iedomāties spēlējam kādu muzikālu priekšnesumu repertuāra teātrī. Lai gan atceros, Dailes teātrī šādi gadījumi ir bijuši, tomēr mūsu "Vīrieši labākos gados" nebūs viens no tiem.
– Nesen JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis publiskoja savu sašutumu par jauno aktieru pāriešanu uz citu teātri. Kas aktieri spēj uzrunāt tik spēcīgi, lai pamestu mājas?