29. augustā, Rīgas Domā dialogu par ziemeļzemes Somijas tēmām risinās orķestris "Rīga" diriģenta Valda Butāna vadībā un ērģelniece Ilona Birģele. Diriģents koncertprogrammā "Bahs, Rīga, Ziemeļzeme" iekļāvis Žana Sibēliusa simfonisko poēmu "Somija" ("Finlandia"), op 26. un komponista "Skumjo valsi", op. 44, kas izskanēs Hosē Šīna aranžējumos simfoniskajam pūtēju orķestrim.
Tiks atskaņots arī savulaik orķestrim "Rīga" veltītais somu komponista Jukas-Pekas Lehto skaņdarbs "Motus Contrarius", kas 2014. gadā guva laurus orķestra rīkotajā komponistu konkursā festivāla "Windstream" ietvaros. Savukārt ērģelniece Ilona Birģele programmā iecerējusi atskaņot Johana Sebastiāna Baha ērģeļdarbus, kā arī, pārstāvot Ziemeļzemes māksliniecisko koncepciju, Žana Sibēliusa un Tīmo Kīskinena mūziku.
Sarunā ar ērģelnieci – par gaidāmajiem koncertiem un Latvijas ērģeļu skanējumu.
Vai ērģeles bieži skan kopā ar pūtēju orķestri?
I. Birģele: Ar orķestri "Rīga" sadarbojos pirmo reizi un par to ļoti priecājos. Tas būs interesants notikums – spēlēsim dialogā, orķestris spēlēs pie altāra, savukārt es spēlēšu ērģeļu balkonā. Katrs atskaņosim Johana Sebastiāna Baha mūziku, kā arī skaņdarbus no ziemeļzemes – Somijas. Orķestris spēlēs Johana Sebastiāna Baha "Fantāziju un fūgu do minorā", atbildot atskaņošu citu Baha ērģeļdarbu – "Prelūdiju un fūgu mi minorā", kas ir viens no apjomīgākajiem un vērienīgākajiem komponista ērģeļu opusiem. Tad orķestris spēlēs slaveno Žana Sibēliusa "Finlandia", un Sibēliusa mūzika skanēs arī ērģeļu skaņās. Šajā koncertā klausītājus iepazīstināšu ar mazāk zināmu mūziku, un, tā kā, sastādot programmu, domājām par ziemeļzemi Somiju, tad spēlēšu Žana Sibēliusa skaņdarbu "Intrada", rakstītu tieši ērģelēm, un interesanti, ka šo mūziku Latvijā līdz šim nav nācies dzirdēt. Sekos arī mūsdienīgs skaņdarbs orķestrim – komponista Jukas-Pekas Lehto "Motus Contrarius" – un arī uz ērģelēm skanēs mūsdienīgāki ritmi komponista Timo Kiskinena skaņdarbā "Fināls".