1923. gada 27. novembrī. Pirms 100 gadiem Latvijas Finanšu ministrija parakstīja līgumu ar Dalmirā, pie Glāzgovas, Skotijā bāzēto britu kuģubūves uzņēmumu "Wiliam Beardmore & Co Ltd." par jauna ledlauža būvi Rīgas ostas vajadzībām.

Reklāma

Līgums paredzēja, ka ledlauzis būs 60 m garš, pie ūdenslīnijas 15,8 m plats. Tam būs divi 3800 ZS dzinēji, divas skrūves, 14 mezglu ātrums brīvā ūdenī, 53 vīru komanda, bezdrāts telegrāfs un "elektriski kuģu glābšanas līdzekļi". Ogļu bunkuru ietilpība – 300 tonnu, kas ļautu bez papildinājuma divas nedēļas atrasties jūrā. Kuģim ar 2880 tonnu ūdensizspaidu bija jāspēj salauzt jebkura biezuma ledu, kāds piedzīvots Latvijas platuma grādos. Tas bija sākums pirmskara Latvijas flotes lepnumam – ledlauzim "Krišjānis Voldemārs", ko pēc uzbūvēšanas reprezentācijas braucieniem ārvalstu vizītēs izmantoja arī valsts vadība. Tiesa, uzbūvētais kuģis pēc parametriem nedaudz atšķīrās no līgumā minētā. 

Bet 1923. gadā vajadzība pēc spēcīga ledlauža Latvijai bija akūti nepieciešama, jo bez tā ziemā nevarēja uzturēt pienācīgu kuģu satiksmi Rīgas līcī starp Kolku un Rīgas ostu. 

Savukārt kuģi un ostas 20.–30. gadu Latvijā bija viens no valsts ekonomikas stūrakmeņiem. Britu firma par ledlauzi prasīja 100 480 angļu mārciņas, un pirmā iemaksa tika veikta decembra sākumā – 25 tūkstoši mārciņu. Pārējā summa bija nomaksājama četros paņēmienos. Kuģi bija jāsāk būvēt līdz 1924. gada nogalei. Sākotnēji uz ledlauža paredzēja arī iespēju uzstādīt piecus neliela kalibra lielgabalus, no tiem vienu – pretaviācijas. Tirdzniecības un rūpniecības ministrijas Jūrniecības departamentam piederošais "Krišjānis Voldemārs" tapa divu gadu laikā un pirmajā braucienā no Rīgas ostas devās 1926. gada 13. janvārī. Kuģa mūžs noslēdzās 1941. gada 28. augustā, kad tas PSRS sarkanās armijas un padomju iestāžu evakuācijas pārbrauciena laikā no Tallinas uz Kronštati uzskrēja vācu mīnai un strauji nogrima, paņemot līdzi aptuveni pusotru simtu dzīvību.

Latvis, 1923. gada 27. novembrī

Kino izrāde universitātē. 24. novembrī lauksaimniecības fakultātes studentiem Lauksaimniecības centrālbiedrības tehniskā nodaļa ar savu pārvadājamo kinoaparātu rādīja 3 filmās Fordsona traktoru darbību Amerikā. Paskaidrojumus sniedza docents A. Lepiks. Šis esot pirmais gadījums, kad Latvijas universitāte izmanto kinoaparātu kā mācību līdzekli. Šim modernajam paņēmienam derētu piegriezt lielāku vērība.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.