1923. gada 24. augustā. Pirms 100 gadiem Mežaparkā Rīgā startēja Latvijas "Pirmā automobiļu sacīkste". Proti, pirmās lielākās autosacensības kopš neatkarīgas valsts izveidošanas. Ar sportu pasākumam gan bija tikai pastarpināta saistība, jo par mērķi izvirzīja automašīnas kā transporta līdzekļa popularizēšanu ne tikai pilsētu satiksmes, bet arī perifērijas vajadzībām, reizē nosakot Latvijas apstākļiem piemērotākās automarkas.

Reklāma

Citējot žurnālu "Nedēļa": "1. Latvijas automobiļu sacīkstes sarīkošana ir silti apsveicams solis, kurš kā tāds ir arī pirmais mēģinājums tuvināt mūs jaunākās tehnikas sasniegumiem ērtas un ātras satiksmes līdzekļu ziņā." Kā dalībniekus aicināja autotirgošanas firmu pārstāvjus un vienkārši "autosporta cienītājus". Jāpiezīmē, ka sacensībās piedalījās arī auto no Latvijas Valsts garāžas. Pavisam pieteicās 16 braucēji, no kuriem uz starta Ķīšezera ielā plkst. 9.15 izbrauca 13. Pirmās sacensības notika auto izturīguma un degvielas taupības ziņā. Dalībniekus trasē laida ar piecu minūšu intervālu, un tiem bija jāveic 155 km maršruts Rīga–Jelgava–Tukums–Sloka–Bulduri, kur daudzviet bija sastopami posmi, kam "piemīt mūsu lauku ceļu gandrīz visas sliktākās īpašības". Turklāt tajā dienā zemes ceļi pēc lietiem bija dubļaini. Pilsētu robežās – Rīgā, Jelgavā, Jūrmalā – dalībniekiem klājās ievērot noteikumos paredzēto ātrumu, kas raisīja publikas vilšanos un indīgas piezīmes, ka braucēji "velkas kā uz bērēm", jo daudzi bija cerējuši, ka notiks cīņa "uz dzīvību un nāvi". Pirmais auto ar rezultātu 4 stundas 28 minūtes un 2 sekundes finiša līniju pie Bulduru kazino ēkas sasniedza ap plkst. 14. Tas bija itālieša F. Bonelli stūrētais FIAT, kas pārstāvēja šīs markas auto tirgotājus Latvijā. Pavisam no 13 dalībniekiem finišēja 11. 

Visi auto, izņemot vienu, brauciena laikā bija guvuši lielākus vai mazākus bojājumus. Tas tomēr tika pasludināts par labu rezultātu, jo stereotips, ka ar auto iespējams braukt tikai pilsētās, nu esot lauzts.

26. augustā uz Rīgas–Jelgavas šosejas notika turpinājums – "automobiļu skriešanās" 1 km distancē. Atkal uzvarēja F. Bonelli FIAT, kas attālumu no stāvošas pozīcijas veica 47 sekundēs, bet 34 sekundēs no "lidojošā starta". Kopumā gan sarīkojums izvirzītos mērķus īsti nesasniedza, jo daudzas pārstāvniecības un autotirgotāji to "nesimpātiskā" kārtā ignorēja.

Latvijas Vēstnesis, 1923. gada 24. augustā

Daugavmalas tirgus pārcelšanas jautājums. Starp pilsētas valdi un Satiksmes ministriju radušās nesaskaņas tirgus pārcelšanas jautājumā pie sarkaniem spīķeriem, jo Satiksmes ministrija atteikusies dot tirgus vajadzībām zemes gabalu dzelzceļa teritorijā starp kanālu un dzelzceļu, aizbildinādamās, ka vēlāk pašai to vajadzēšot, tādējādi liekot šķēršļus šim ievērojamam pilsētas labierīcības darbam. Pilsētas valdība iesniegusi sūdzību ministru kabinetam, kurš skatīja jautājumu cauri vienā no beidzamām kabineta sēdēm. Kabinets lēmumu netaisīja, bet nolēma sasaukt šinī lietā starpresoru komisiju jautājuma nokārtošanai. Komisija sanāks tuvākās dienās.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.