Latvijas komercmediji aicināti pieteikties Atveseļošanas fonda (AF) finansējumam, ar kuru paredzēts sekmēt Latvijas mediju digitālo transformāciju un darbības pielāgošanu mūsdienu mediju patēriņa tendencēm digitālajā vidē - modernizēt un digitalizēt vietējos medijus, kā arī organizēt mediju darbinieku apmācības, tādējādi ceļot Latvijas mediju nozares konkurētspēju, nodrošinot ilgtspēju, saglabājot plurālistisku mediju tirgu un stiprinot noturību pret dezinformāciju, informē Kultūras ministrijas (KM) Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Lita Kokale.
Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā vadītāja Zane Petre norādīja, ka patlaban informatīvā un mediju telpa Eiropas Savienībā saskaras ar daudziem izaicinājumiem, tostarp pateicoties tehnoloģiju straujajai attīstībai, mediju lietošanas paradumu maiņai, kā arī iedzīvotāju prasmēm lietot mediju un informatīvo telpu. Viņa uzskata, ka nepieciešams palielināt faktos balstītas un analītiskas informācijas īpatsvaru, lai arī šādā veidā dotu pretsparu dezinformācijas apritei.
"Mediju satura digitalizācija, dažādu informācijas tehnoloģijas rīku attīstība ir efektīvs veids, kā palielināt un dažādot mediju veidotā satura pieejamību. Būtiski arī turpināt datu analīzi, izsvērt dažādas tendences un izmantot analīzē iegūtos datus demokrātijas atbalsta un stiprināšanas procesos. AF finansējuma atbalsts šīm iniciatīvām ir būtisks, un svarīgi to izmantot savlaicīgi," uzsvēra Petre.
Mediju pasākumā kultūras ministres padomnieks mediju jautājumos Kārlis Dagilis akcentēja, ka, ņemot vērā, ka turpmākos gados būtiski stiprināsim sabiedriskos medijus, AF investīcijas dos unikālu izdevību Latvijas komercmedijiem veikt modernizāciju un digitalizāciju, tādējādi panākot būtisku izrāvienu un uzlabojot konkurētspēju. Viņaprāt, īpaši svarīgi tas ir laikā, kad arvien klātesošākas un populārākās kļūst globālās digitālās mediju platformas.
"Tāpēc šis atbalsts pēc būtības ir ne tikai medijiem, to auditorijām, saturam un platformām, bet arī mūsu latviešu valodas un vietējās kultūrtelpas stiprināšanai. KM cer konkursos ieraudzīt drosmīgas un ilgtspējīgas idejas,"
pauda Dagilis.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) direktore Anita Krūmiņa uzsvēra, ka aģentūra marta beigās izsludinājusi projektu iesniegšanu abās AF mediju atbalsta programmās, un drīzumā sadarbībā ar KM tiks rīkoti informatīvie semināri.
Pirmais no tiem notiks 11. aprīlī.
Pēc viņas paustā, tā kā šīs programmas tiek finansētas ar AF atbalstu, to īstenošanai atvēlētais laiks ir divi gadi un projektiem jābūt pilnībā īstenotiem līdz 2026. gada jūnija beigām. Viņa klāstīja, ka arī CFLA no savas puses rūpēsies, lai ieviešana norit atbilstoši plānam.
Latvijas Raidorganizāciju savienības izpilddirektors Ingemārs Vekteris atzīmēja, ka AF finansējumam medijiem ir jābūt kā pārdomātai, stratēģiskai investīcijai. Pēc viņa paustā, ja runājam par tehnoloģijām, tad projektiem jābūt vērstiem uz ilgtspējības, neatkarības un noturības veidošanu. Vekteris skaidroja, ka šī nav dotācija parasto mediju darbību finansēšanai.
"Kā mediju eksperts saskatu iespējas šī projekta ietvaros medijiem ieviest jaunas metodes un paņēmienus auditorijas izpētei un piesaistei, ieviest mākslīgā intelekta rīkus, kas šobrīd nav zinātniskā fantastika, bet uz attīstību vērsta uzņēmuma nepieciešamība. Tāpat ceru, ka mediji ieviesīs arī inovatīvus risinājumus auditorijas iesaistei un satura, redakcionāliem jauninājumiem. Iespējams, veidosies jauni starpmediju platformu sadarbības projekti. Dinamiskā mediju vide pieprasa nepārtrauktu zināšanu papildināšanu un arī izglītības sadaļa, kurā tiek piešķirts finansējums ir nenovērtējama, jo tieši šobrīd medijiem ir jāspēj gan ikdienā pielietot jaunus informācijas tehnoloģiju rīkus, gan veidot komunikāciju digitālā vidē, kā arī iegūt zināšanas par medijpratības, dezinformācijas atmaskošanas un citiem nu jau ikdienišķiem jautājumiem," akcentēja Latvijas Raidorganizāciju savienības izpilddirektors.