Clear 3.4 °C
P. 18.10
Erlends, Rolanda, Rolands, Ronalds, Lūkass
SEKO MUMS
Reklāma
Starp cilvēka garīgās attīstības ceļu un attīrīšanos lielā mērā liekama vienlīdzības zīme.
Starp cilvēka garīgās attīstības ceļu un attīrīšanos lielā mērā liekama vienlīdzības zīme.
Foto: Shutterstock / Latvijas Mediji

Kādi vēstījumi paslēpti tautasdziesmās, ko arī tu droši vien zini un dziedi? Viss nav tik acīmredzami! Latviskās dzīvesziņas pētnieks Ģirts Ančevskis "Spīganā" dalās ar saviem dainu arheoloģijas atklājumiem.

Reklāma

Sper, Pērkoni, avotā

Līdz pašam dibenam –

Tur noslīka Saules meita,

Zelta kannas mazgādama.

Mazgāšanās simbolisko jēgu mēs jau apskatījām iepriekšējos “SPĪGANAS” numuros, kad runājām par Saules meitu pēršanos pirtī. Būtībā starp cilvēka garīgās attīstības ceļu un attīrīšanos lielā mērā liekama vienlīdzības zīme. Te gan jāsaprot, ka attīrīšanās attiecināma uz visiem cilvēka eksistences plāniem. Jā, sataustīt mēs varam tikai fizisko ķermeni, taču gan jau lasītājs zina, ka ir arī citi. Ezoteriķi šajos jautājumos mēdz iebraukt dziļi un līdz detaļām; atzīšos, man tas nešķiet īpaši svarīgi. Pietiek, ja pieņemam, ka tādi plāni ir un ka tie attiecas uz mūsu emocijām un vēlmēm.

Manā zelta laidarā

Trīs sudraba avotiņi.

Vienā dzēra raibas govis,

Otrā bēri kumeliņi,

Tai trešā avotā

Mīļa Māra mazgājās.

Savelkot paralēles – cilvēka smalkie plāni attiecas uz “kumeliņu” pasauli, savukārt fiziskais ķermenis attiecas uz “raibo govju” pasauli. Protams, tieši smalkajos plānos atrodas visi priekšnoteikumi dažādiem karmiskiem pārsteigumiem, tajā skaitā slimībām. Šos priekšnoteikumus jeb cēloņus varam uzskatīt par piesārņojumiem, kurus tad nu dzīves (vai dzīvju) laikā cilvēks visbiežāk caur ciešanām mēģina attīrīt.

Veidojumus, kas sasaista visus cilvēka plānus kopā, Austrumos sauc par čakrām. Pašā populārākajā gadījumā ir runa par septiņām kā galvenajām čakrām (patiesībā to ir daudz vairāk), kur katra atbild par savu dzīves sfēru. Zemākās čakras atbild par nosacīti “zemākām” un laicīgākām lietām (drošība, izdzīvošana, reproduktivitāte, vara), kāpjot augstāk, ar katru nākamo čakru aktivizējas arvien pārlaicīgāki aspekti.

Enerģētisko plānu piesārņojumu sevī atspoguļo arī čakras. Ne velti ir “brīnumdari”, kuri piedāvā dažādas čakru attīrīšanas kūres, taču jāsaprot, ka čakru piesārņojums ir sekas tam, ko cilvēks smalkajos plānos ir sevī karmiski sakrājis. Līdz ar to vairumā gadījumu piekrītu tiem, kas čakru tīrīšanas procedūras sauc par čakarēšanu šā vārda piezemētākajā nozīmē (tas gan neizslēdz gadījumus, kad seku likvidācija atgriezeniski ietekmē cēloņus; šādi gadījumi gan ir mazākumā).

“Zelta kannu” simbolisko sasaisti ar cilvēka čakrām pirmo reizi pirms daudz gadiem dzirdēju Solvitas Lodiņas versijā (“Bišu Ganu” disks “Dzīvie Dūmi” joprojām ir viens no maniem mīļākajiem etnomūzikas klausāmdarbiem). Re, nu, mēs beidzot esam pieķērušies pašam dainas tekstam, taču pilnīgāka priekšstata izveidošanai nevarēju bez garā ievada iztikt.

Cilvēks, sapinies rūpēs, bailēs, citās ikdienas emocijās, aizmirst par savu pārlaicīgo aspektu. Cilvēka dvēsele “noslīkst” ikdienas rutīnā. Lai attaptos, cilvēkam ir nepieciešams pamatīgs satricinājums, “pērkona spēriens” līdz pašiem dzīves izveidoto vērtību pamatiem.

Starp “pēršanos pirtī” un “zelta kannu mazgāšanu” liekama vienlīdzības zīme. Tas dvēselei nav viegls uzdevums. Parasti tas notiek caur ciešanām, caur nepatīkamām situācijām. Un tad var BIEŽI gadīties, ka cilvēks, sapinies rūpēs, bailēs, citās ikdienas emocijās, aizmirst par savu pārlaicīgo aspektu. Respektīvi, cilvēka dvēsele “noslīkst” ikdienas rutīnā, “noslīkst” apakšējo čakru netīrumu sakultajās putās. Lai attaptos, cilvēkam ir nepieciešams pamatīgs satricinājums, “pērkona spēriens” līdz pašiem dzīves izveidoto vērtību pamatiem (“līdz pašam dibenam”) – lai cilvēks atjēgtos, ka bez visa laicīgā ir vēl kaut kas vairāk. Ka bez apakšējo čakru vajadzībām ir arī tas, ko piedāvā augstākās.

Iespējams, visa cilvēce pašlaik atrodas šāda “pērkona spēriena” priekšā. Veids, kādā mēs, savtīguma vadīti, iztukšojam dabas resursus, vadām valstis un procesus, veidojam pseidovērtības sabiedrībā, rada tendenci, ka neizbēgami būs “līdz pašam dibenam”.

Reklāma
Reklāma

Ir dainu teksti, kuros pēršanās procesā tiek lūgts, lai, piemēram, nekūst zelta slota vai lai netiek bojāts kāds cits no cēlmetāla veidots atribūts. Var rasties jautājums – vai šis process ir saistīts ar dvēseles “noslīkšanu”?

Atbilde būtu, ka nē. Zelta slotas kušana vai tamlīdzīgie procesi ir saistāmi ar cilvēka fizisku nespēju izturēt dzīves pārbaudījumus. Tā varētu būt sajukšana prātā vai pat pašnāvības izdarīšana.

Dvēseles “noslīkšana” ir ikdienas rutīnas un sadzīvisko ķildu (he, he, he, “Ugunsgrēka” u. tml.) līmenis.

Par dainu tekstiem varētu runāt daudz, taču vienā brīdī tomēr jāpieliek punkts – vismaz žurnāla publikāciju ietvaros. Tas tagad arī taps darīts, nobeigumā apskatot vēl vienu zīmīgu dainu tekstu.

Es apsedzu sav’ galdiņu

Ar balto(i) paladziņu.

Apsedz, Dieviņ, manu sētu

Ar sudraba mētelīti!

Galdiņam(i) četri stūri,

Visi četri vajadzīgi.

Uz pirmā(i) saule lēca,

Uz otrā(i) norietēja.

Uz trešā(i) Laima sēda,

Uz ceturtā mīļā Māra.

Dainu simbolisko vēstījumu apskata vienā no nesenajiem turpinājumiem bija runa par baltu liepas galdu. Šoreiz savs galdiņš tiek apsegts ar baltu paladziņu. Abos gadījumos ir runa par cilvēka vienu un to pašu īpašo apziņas stāvokli. Toreiz apskatā runājām par nonākšanu pie tā caur “tīro istabiņu”. Šoreiz notiek galdiņa apsegšana ar baltu materiālu, tādējādi simboliski norādot, ka apziņa sasniedz vajadzīgo tīrības pakāpi.

Simboliskais “baltais paladziņš” uz “galdiņa” ir ļāvis ieraudzīt kā vienotu to, ko ikdienas dzīvē prāts mēdz nodalīt un sadalīt.

Nākamajās rindās seko lūgums Dieviņam. Jau iepriekš runājām, ka sudrabs dainu tekstos daudzos gadījumos attiecas uz cilvēka laicīgā prāta, sapratnes sfēru. Attiecīgi lūgums Dieviņam ir ļaut laicīgajam ierobežotajam (sēta!) prātam iegūt sapratni par to, kam tas ikdienā netiek klāt.

Tālākajās rindās seko jauniegūtās sapratnes simbolisks attēlojums.

Atklāsme nāk no īpašā apziņas stāvokļa piedzīvotās sajūtas, ka dzimšana (saule lec), nāve (saule riet), liktenis (Laima) un zemes dzīve kā tāda (Māra) ir viens vienots kopums.

Visi šeit minētie dainu teksti kā fraktāļi atspoguļo Visuma uzbūvi. Tie nes to pašu vēstījumu, ko “Mahābhārata”, vēdu teksti, ko aramiešu valodā paudis Ješua (vēlāk kanonizēti kļuvušais par Jēzu), ko māca budisms. Ietvars vai forma – vārdi – ir citi, kamēr saturs ir tieši tāds pats.

Šo saturu lasītājiem savā izpratnē mēģināju atklāt. Sedziet savus galdiņus ar baltiem palagiem, tīriet istabiņas un ļaujiet nākt jūsu skaidrojumiem un sapratnei. Skaidrojumi un sapratne atnāk tad, kad ikdienas prāta “es zinu!!!” ir kaut mazliet pierimis. Tikai tad istabiņa kļūst tīra.

PAR ŽURNĀLU "SPĪGANA"

"Spīgana" ir vienīgais ezoteriskas ievirzes žurnāls Latvijā, ko veido nevis žurnālisti, bet nozares praktiķi, daloties ar savām zināšanām, pieredzi un dzīvē pārbaudītiem ieteikumiem. Kopš iznākšanas sākuma (2020. gada februāra) "Spīgana" iepazīstina ar dažādām ezoterikas nozarēm – alternatīvās veselības praksēm, senajām zināšanām un šajā gadsimtā izveidotām sistēmām, kas rūpējas par cilvēka fizisko un garīgo veselumu, sava potenciāla un dvēseles uzdevuma apjautu.

Abonē žurnālu šeit.

"Spīgana".
Reklāma
Reklāma
Tēma
Reklāma
NEZINĀMAIS ZINĀMAIS
Reklāma