Otro pieturu ceļojumā pa dainu simboliskajiem vēstījumiem veiksim pie dainas, kas pazīstama ar nosaukumu Sajāja bramaņi.
Sajāja bramaņi augstajā kalnā,
Sakāra zobenus svētajā kokā.
Svētajam kokam deviņi zari,
Ik zara galā deviņi ziedi,
Ik zieda galādeviņas ogas.
Atskrēja bitīte, paņēma vienu,
Aiznesa pie Māras šūpulē(i).
Sajāja bramaņi pieder pie pašām mītiskākajām dainām. Attiecīgi arī slāņu dažādums ar attiecīgajiem vēstījumiem varētu būt visnotaļ liels.
Tāpat kā iepriekšējā gadījumā, apskatīsimies uz vienu no vēstījumiem.
Vispirms par pašu tekstu kā tādu, īpaši par pēdējām četrām rindām, kuras Dainu skapja tekstos nav atrodamas. Šādu teksta redakciju pirmo reizi sastapu grupas Bišu gani diskā Dzīvie dūmi. Vēlāk vairāki folkloristi man apliecināja, ka attiecīgās rindas ir autentiskas. Šo rindu klātbūtni uzsveru īpaši, jo, lai arī šeit atklātais vēstījums būtu pašpietiekams bez tām, bites klātbūtne padara to vēl vairāk fokusētu un skaistu.
Jāatzīmē, ka ir teksta versijas, kurās bez zariem, ziediem un ogām ir arī lapas. Kā būs redzams lejāk, versija ar lapām iederas vēstījumā pat vēl labāk.
Dainās koks nereti kalpo kā simbols dažādiem garīgajiem aspektiem. Sajāja bramaņi gadījumā jau sākotnēji tiek runāts par svēto koku, ko arī varam saprast kā augstāko garīgo aspektu; varam to nosaukt citos vārdos – par Dievišķo garu, Pirmsākumu, Esamību, galu galā, Dievu. Tālāk tekstā mēs redzam elementus, kas arvien ir svētajam kokam piederoši, bet ar katru nākamo, atrodoties elementa galā, attālinās no svētā koka stumbra.
– koks > zari > ziedi > ogas
Mazliet citiem vārdiem sakot, katrs nākamais elements, joprojām būdams augstākajam garīgajam aspektam piederošs un ar to cieši saistīts, tomēr nosacīti attālinās no pašas būtības.
Vai mēs šādu modeli varam novērot pasaulē ap sevi? Ja jā, par ko tas stāsta?
Tie, kas ir piedzīvojuši ceļojumus tālās inkarnācijās, zinās stāstīt, ka viņu dvēseles ir guvušas pieredzi arī kā dzīvnieki, kā augi un pat kā minerāli. Respektīvi, pirms pašlaik gūtās pieredzes cilvēka ķermenī dvēsele ir jau nogājusi garu jo garu attīstības ceļu citos materiālās pasaules objektos.
Helēna Blavatska savā fundamentālajā darbā Slepenā Doktrīna minerālu pasaulē pirmoreiz iemiesoto jauno dvēseli sauc par monādi. Monāde tātad ir dvēselīte, kas no minerālu pasaules kā no pašas neapgarotākās (neapzināti garīgas) matērijas sāk savu ceļojumu uz apzināto saplūsmi ar Esamību, Dievišķo garu, Pirmsākumu, Dievu – attiecīgi pēc tam izejot arī cauri augu, dzīvnieku un cilvēku pieredzēm. (Šeit uzsvars ir uz vārdu apzināto: gan minerāli, gan augi, gan dzīvnieki jau atrodas saplūsmē ar Esamību, taču tas nenotiek apzināti; ar katru stumbram tuvāk esošo elementu pieaug apzinātības moments.)