1653. gada 8. augustā. Pirms 370 gadiem dažādās Parīzes vietās parādījās kastes, kurās varēja ievietot vēstules, kam bija piestiprinātas īpaši šim mērķim lentes veidā nodrukātās un pārdotās tā sauktās apmaksas biļetes ("billet de port payé") viena sū vērtībā. Šādi noformētas un apzīmogotas vēstules kalpotāji tajā pašā dienā nogādāja adresātam Parīzes robežās.

Reklāma

Pakalpojumu nosauca par "mazo pastu", jo iepretī "lielajam pastam", kas bija paredzēts valsts amatpersonu un dienestu saziņai, šis kalpoja privātpersonām Francijas galvaspilsētā. Idejas autors bija Francijas karaļa Luija XIV Valsts padomes loceklis, Parīzes pasta nomnieks Žans Žaks Renuārs de Vilaijē (1607–1691). Nodoms bija ieviest kārtību vietējā pasta dienesta darbā, kur līdz tam valdīja haoss. De Vilaijē ieviestās sūtījumu apmaksas "biļetes" uzskata par mūsdienu pastmarku priekštecēm, tāpat kā viņa ieteiktās kastes ir mūslaiku pasta kastīšu priekšteces. Diemžēl līdz mūsdienām nav saglabājusies neviena no šīm protopastmarkām. Nav arī zināms, kā izskatījās Parīzes pasta kastes un pats to izgudrotājs, jo nav neviena de Vilaijē portreta. Ir tikai viņa dzimtas ģerbonis (attēlā). Ekonomiski "mazais pasts" izrādījās neizdevīgs. 1660. gadā to slēdza. 

Tomēr pats princips – pasta sūtījumu priekšapmaksa, zīmogošana un vēstuļu savākšana vienkopus īpašās kastītēs – bija dzimis. 

17. gadsimtā to noskatīja un pārņēma arī citās Eiropas valstu galvaspilsētās. Piemēram, Londonā 1680. gadā pēc tādas sistēmas sāka darboties "Penija pasts", kur sūtījums maksāja vienu peniju.

Kurzemes Vārds, 1923. gada 8. augustā

Olu ievedums no Klaipēdas. Lietavieši, dabūdami Klaipēdas ostu, bez visām citām tranzītprecēm bija nodomājuši arī olas, kuras līdz šim tika transportētas caur Liepāju, izvest uz ārzemēm tikai caur Klaipēdas ostu. Pirmais eksperiments neizdevās. Vācu tvaikonis "Thor" atveda no Klaipēdas Liepājā ap 400 000 olu, kuras bij ievestas Klaipēdā izvešanai uz ārzemēm. Izrādās, ka uz Klaipēdu lielāki kuģi ar sevišķi ierīkotām saldētavām olu un gaļas pārvadāšanai nebrauc. Tādi kuģi pienāk tikai Liepājā. Lietaviešiem tādēļ nekas cits neatlika kā no Lietavas Klaipēdā ievestās olas sūtīt uz Liepāju. Še olas tai pašā vakarā tika uzlādētas uz angļu tvaikoņa "Baltanik" un aizvestas uz Londonu. Olas no Lietavas vest uz Klaipēdu un tad uz Liepāju, kur tās atkal pārlādēt, iznāk pārāk dārgi. Turpmāk olas no Lietavas izvedīs tikai caur Liepāju.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.