Zemais jenas kurss šogad esot aizvilinājis uz Japānu nepieredzēti daudz tūristu no pasaules malu malām, tostarp no Latvijas.
Tomēr atšķirībā no lietuviešiem, igauņiem un vairuma citu valstu pilsoņu, latviešiem, apceļojot uzlēcošās saules zemi, piemēram, ir liegta iespēja pašam stūrēt īrētu auto. Kādēļ Japāna neatzīst Latvijā izdotās autovadītāja apliecības, publiskajā telpā nereti izskan nepilnīga informācija. Tikmēr atbildīgās institūcijas Latvijā neizceļas ar pārāk lielu ieinteresētību ne šīs problēmas risināšanā, ne arī komunikācijā par to. Rodas sajūta, ka Satiksmes ministrijā un Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) nospriests, ka latviešiem Japānā nav ko meklēt vai ka tā mums ir pārāk nesasniedzama.
Šim jautājumam "Latvijas Avīzes" redakcija pievērsās pēc lasītāja rosinājuma – viņš Jaunā Rīgas teātra (JRT) izrādes "Lai Dievs stāv tev klāt, tu, nabaga cietēj!" programmiņā bija izlasījis šādu tekstu: "Kāds Latvijas pilsonis devies uz Japānu ar Latvijas autovadītāja tiesībām. Tur izrādījies, ka tās netiek akceptētas, lai gan Igaunijā un Lietuvā izdotās autovadītāja tiesības ir derīgas. Jautājot pēc iemesla, noskaidrojies, ka šādam lēmumam par pamatu ir biedējoši augstā ceļu negadījumu statistika." Izrādes veidotāji līdz ar citiem faktiem par agresijas izpausmēm Latvijas sabiedrībā min arī faktus par ceļu satiksmes negadījumu statistiku mūsu valstī.
"Latvijas Avīze" skaidroja, kā tad īsti ir – vai un kāpēc Japānā neatzīst Latvijā izdotās autovadītāja apliecības.
"Pats brīnos, kā man izdevās nokārtot eksāmenu"
Daiņa Viskera azotē ir trīs valstu – Latvijas, Kanādas un Japānas – izdotas autovadītāja apliecības. Dzimis un audzis Latvijā, studējis Sporta pedagoģijas akadēmijā, pēc tam kādu laiku pastāvīgi dzīvojis abās pārējās valstīs. Pašlaik viņš ar ģimeni dzīvo Kanādā, kur ir manuālās terapijas speciālists. Dainim veicās, jo pirms pārcelšanās uz Japānu kādu laiku viņš uzturējās Kanādā, kur sākotnēji bija derīga jeb atzīta Latvijā iegūtā autovadītāja apliecība. Pēc trīs mēnešiem gan nācies dokumentu mainīt pret Kanādas tiesībām, kārtojot vietējo braukšanas eksāmenu.
Toties vēlāk Kanādas autovadītāja tiesības krietni atviegloja Daiņa pārcelšanos uz dzīvesbiedres dzimto Japānu, jo šis dokuments atšķirībā no Latvijas tiesībām tur tika automātiski atzīts par izmantojamu satiksmē. Tomēr, Japānā pastāvīgi dzīvojot trīs gadus, vēlāk Dainim nācies kārtot arī vietējo autobraukšanas eksāmenu, turklāt – japāņu valodā.
"Vispirms bija jānoklausās lekcija. Ņemot vērā, ka japāņu valodas pamati man tad jau bija, diezgan labi sapratu tur sacīto. Taču to nevarētu teikt par eksāmenu. Pats brīnos, kā man izdevās to nokārtot, jo daudzas atbildes atzīmēju vien pēc intuīcijas,"
viņš ar ironiju atceras notikušo pārbaudījumu.
"Satiksmes noteikumu ziņā nav lielas starpības starp Latviju un Kanādu. Dažas zīmes ir atšķirīgas, un Kanādā krustojumā pa labi jāgriež pie sarkanā luksofora," salīdzina Dainis. "Japānā, kur brauc pa ceļa kreiso pusi, noteikumi un zīmes ir pavisam citādi. Taču, ja cilvēkam ir Kanādas tiesības, tad tās Japānā sākumā vienkārši aizej un apmaini. Vai tas īsti ir loģiski, tas ir cits jautājums.
Cik vainīga melnā statistika?
Atsaucoties uz Eiropas Komisijas (EK) un CSDD publicētajiem datiem, Jaunais Rīgas teātris minētajā izrādes programmiņā savus skatītājus informē, ka mūsu valsts saskaņā ar 2023. gada statistiku ierindojas trešajā vietā Eiropā pēc ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaita uz miljonu iedzīvotāju. Latviju melnajā statistikā apsteidz tikai Rumānija un Bulgārija. Turklāt Latvijā, salīdzinot ar 2022. gadu, pērn situācija šajā jomā pasliktinājusies par 27%.
Kā noskaidroja "Latvijas Avīze", lai panāktu Latvijā izdoto transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atzīšanu Japānā, mūsu valstī patiešām būtu jūtami jāuzlabo satiksmes drošība.
Tomēr pastāv arī citas risinājuma iespējas, ko izmantojusi arī Lietuva un Igaunija, atvieglojot savu pilsoņu ceļošanas iespējas Japānā.
Atšķirīgas konvencijas, dažādas taisnības
Iedziļinoties jautājumā, nedaudz jāatkāpjas ceļu satiksmi regulējošu konvenciju vēsturē. Dokuments, kam pievienojusies Japāna, ir senāks – 1949. gada Ženēvas konvencija. Turpretim Latvija ir pievienojusies jaunākam 1968. gadā Vīnē parakstītajam dokumentam, kam savukārt nav pievienojusies Japāna.