Jūlija statistika par bojāgājušajiem ceļu satiksmes negadījumos, ko apkopo CSDD, vieš optimismu (cik nu šis saulainais vārdiņš iederīgs sarunās par nāvi).

Reklāma

Aizvadītajā mēnesī satiksmē tādi bija septiņi. Reizinot ar 12 mēnešiem, iegūstam hipotētisku 84. Tātad, ja visu gadu tiktu braukts šādi, Latvija ne tikai izpildītu savos satiksmes drošības plānos iecerēto robežu (111), bet pat nonāktu virs Eiropas vidējā līmeņa. Vai izdosies?

Par daudz vaļības

"Jāievēro noteikumi," saka par drošību atbildīgie kungi. Taisnība. Taču vispirms tie būtu jāzina. Biežāk jāpārlasa.

Tomēr cerība, ka visi satiksmes dalībnieki Satiksmes noteikumos rakstīto reizi gadā pārlasīs un iegaumēs, ir utopija. Nelasīs. 

Un, pat ja izlasīs, drošību CSN pārzināšana un ievērošana negarantē. Dažviet pārāk sapinušies ir Latvijas noteikumu džungļi. Bieži tajos pazūd būtiskais. Lūk, piemērs. 123. punkts vēsta "Aizliegts apdzīt šādās vietās", un tālāk tās tiek uzskaitītas: "123.1. regulējamos krustojumos"; "123.2. neregulējamos krustojumos, izņemot gadījumus, kad apdzen uz galvenā ceļa attiecībā pret šķērsojamo ceļu". Šis izņēmums ir absurds.

Eiropas valstu satiksmes noteikumus salīdzinošā tabulā (avots – Eiropas Komisija) atrodams, ka nekādas atrunas par šāda manevra atļautību krustojumos nav Vācijā, Anglijā, Austrijā, Dānijā, Spānijā... Nedrīkst, un viss. Pretējā gadījumā "atļauts" var tikt uztverts kā rekomendācija.

Esmu vairākkārt mēģinājis ("Stūres klubā", "Latvijas Avīzē") vērsties pie amatpersonām, rosinot 123.2. apakšpunkta piebildi vienkārši svītrot. Bez panākumiem. Ilūzijas vairs neloloju. Pārāk smags ir mūsu birokrātiskais aparāts.

Un, zaudējis ticību noteikumu skaidrībai un visspēcībai, es pieņemu sev (un aicinu citus sekot) nerakstītajiem labas prakses likumiem.

Krustojumā neapdzen! Nekad. Nekādā. Sevišķi bīstams šis manevrs ir situācijās, kad apdzenamo ātrums neliels. 

Ja redzi traktoru, esi trīskārt piesardzīgs, jo tam var gadīties, ka spoguļi ir dubļaini vai to vispār nav. "Kokmašīnas"... Diemžēl ir pieredzēts, ka arī tādu šoferi spoguļos skatās tikai retu reizi. Šādi zem baļķiem ir pabraucis gan pazīstams dziedātājs, gan cilvēkiem pilns satiksmes autobuss. Abos gadījumos formāli vainīgi bija baļķvedēju šoferi. Ko cietušajiem dod "formāli vainīgs"?

Kādai jābūt distancei?

Vēl viena joma, kurā mūsu noteikumus sedz biezi miglas vāli. Distance. Jeb atstarpe starp vienā virzienā braucošiem auto. Cik lielai tad tai īsti jābūt?

Satiksmes noteikumu 105. punkts liecina, ka "transportlīdzekļa vadītājam atkarībā no braukšanas ātruma jāizvēlas tāda distance, lai, priekšā braucošajam transportlīdzeklim bremzējot, būtu iespējams izvairīties no sadursmes, kā arī jāizvēlas tāds intervāls, kas nodrošina ceļu satiksmes drošību". Savukārt 106. punkts vēsta: "Ārpus apdzīvotām vietām šo noteikumu 241. un 243. punktā minēto transportlīdzekļu (transportlīdzekļu sastāvu) vadītājiem starp savu un priekšā braucošo transportlīdzekli jāietur tāda distance, kas, izteikta metros, ir ne mazāka par pusi no transportlīdzekļa braukšanas ātruma. Šī prasība nav spēkā, ja transportlīdzekļa vadītājs gatavojas apdzīt, kā arī intensīvas ceļu satiksmes apstākļos."

Varbūt pusi no 90 km/h metros pārvērst būtu iespējams. Bet kā tos nomērīt? Un kā tos 45 metrus pārbaudīs tie, kas centīsies šī noteikumu punkta ievērošanu kontrolēt?

Juceklis pamatīgs. Bet ar to jau viss nebeidzas. Rūpīgi izlasot Ceļu satiksmes noteikumu 106. punkta pēdējo teikumu, atrodama absolūta indulgence (grēku atlaide). Par tuvu braucu? Bet es taču gatavojos apdzīt! Jau otro stundu gatavojos? Nu un tad? Tas taču nav aizliegts…

Piedevām demagogiem talkā nāk minētā teikuma pašās beigās piesauktā "intensīvā satiksme", kas minidistances padara lojālas. Kas tā tāda? Noteikumos atšifrējuma nav. Vispārākos ekspertus aptaujājot, atbildi nesaņemu. Tā arī joprojām nezinu… Un formāli drīkstu priekšā braucošajam, piedodiet, līst pakaļā.

Kādreiz palasīt Ceļu satiksmes noteikumus ikvienam ir vērtīgi. Tomēr es ieteiktu ne tik ļoti paļauties uz mūsu noteikumos ietverto tēzi "tev ir tiesības uzskatīt, ka visi citi noteikumus ievēros", cik uz angļu interpretāciju, kas vēsta "jā, noteikumi ir jāievēro ikvienam, tomēr arī kļūdīties ir cilvēciski".

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.