Jau ceturtdien tiks atklāta starptautiskā pārtikas izstāde "Riga Food 2023", kas kļuvusi vērienīgāka un pēc vairāku gadu pārtraukuma aizņems divas halles – vienā būs piedāvājums profesionāļiem, bet otrā – festivāls gardēžiem ar plašu mājražotāju un zemnieku piedāvājumu.
Ar pilnu jaudu
"Izstāde "Riga Food 2023" gaidāma ļoti jaudīga," stāsta SIA "BT 1" valdes priekšsēdētājs Viesturs Tīle. Pirms izstādes jau laikus sākts darbs ar pārtikas nozaru asociācijām, lai izprastu ražotāju vēlmes un mērķus, tāpēc šogad izstādē notiks tik daudz pasākumu, cik iepriekš neesot bijis. Izstādē atgriezušies konditori, pavāri, bārmeņi, un programma solās būt ļoti piesātināta. Notiks kūku konkurss "Paaudžu mantojums", bārmeņu prasmju paraugdemonstrējumi, varēs apgūt sklandraušu, bezalkoholisko kokteiļu un citu gardumu pagatavošanas nianses. Tāpat varēs satikt slavenus pavārus un smelties idejas savai ēdienkartei. Savukārt profesionāļiem būs iespēja satikt ārvalstu potenciālos partnerus. "Strādājam pie tā, lai mūsu uzņēmumi, kas piedalās izstādē, var piepildīt savus eksporta mērķus, atrodot jaunus klientus un veidojot sadarbību," uzsver Viesturs Tīle.
Milzīgu interesi "Riga Food" parasti rada Latvijas un Baltijas inovāciju ekspozīcijas, kur šogad startē vairāk nekā 40 uzņēmumi.
"Latvieši izceļas ar savu radošumu. Šogad uzzināsim, kas ir pieneņu spageti, nekūstošs saldējums, ne-sviests, sienāžu batoniņi, vegānais kamambērs," atklāj "BT 1" vadītājs.
Izstādē katrs apmeklētājs varēs degustēt, testēt un ieteikt vērtējumus, ko uzņēmēji bieži vien ņem vērā. Inovāciju stendā jau iepriekšējos gadus radītas un attīstītas daudz jaunas idejas, kas vēlāk piedzīvojušas arī ieviešanu tirgū – te jāmin gan "Pupuchi", gan "Milzu!", gan "SKIM Gardumi", "MārLapiņi" un vēl daudzi citi.
Izstādē būs arī zivrūpnieku stends, kurā varēs iepazīties ar jaunāko produkciju. Lai arī lielākoties produkcija tiek eksportēta, zivrūpniekiem esot svarīgs arī vietējais pircējs. Būs pieejami produkti arī vegāniem, ātri pagatavojami zivju produkti un dažādas delikateses.
Viens no izstādes "Riga Food" jaunumiem – pirmoreiz notiks pārtikas kvalitātes konkurss "The Baltic Taste Award", kurā startē pārtikas ražotāji no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas. Latiņa uzlikta augstu, jo konkursā piedalās 102 produkti 10 kategorijās, kurus vērtēs starptautiska žūrija. Uzvarētāju paziņošana notiks 9. septembrī.
V. Tīle lepojas, ka "Riga Food" ir vienīgā šāda veida izstāde Baltijas valstīs, kas spēj pulcināt tik plašu dalībnieku skaitu. Un šogad tas ir iespaidīgs – vairāk nekā 420 uzņēmumi no 30 valstīm, tostarp deviņu valstu nacionālie kopstendi – Latvijas, Azerbaidžānas, Lietuvas, Ukrainas, Itālijas, Spānijas, Moldovas, Gruzijas un Kanādas. Kopš kara Ukrainā starptautiskajās izstādēs Rīgā piedalās arvien vairāk Ukrainas uzņēmumu, kas meklē jaunus noieta tirgus un sadarbības iespējas. Šogad "Riga Food" startē 43 Ukrainas uzņēmumi.
"Izstāde nav domāta tikai Latvijas vai Baltijas tirgum: tā pilda savedēja funkciju daudz plašākā mērogā. Turklāt pie mums darījumus slēdz gan somi ar ukraiņiem, gan vācieši ar čehiem, kuri, iespējams, citviet nevar satikties,"
tā V. Tīle.
Izdodas pārvarēt
Iepriekšējie divi gadi uzņēmumam neesot bijuši viegli. Covid-19 pandēmija pārvarēta, pateicoties valsts atbalstam un "Altum" kredītam, atklāj "BT 1" vadītājs. Viņš izsaka pateicību kolektīvam par jostas savilkšanu tik smagā laikā. Pamatpersonālu izdevies noturēt. Tāpat viņš izsaka pateicību klientiem un sadarbības partneriem, kas arī krīzes laikā izmantoja izstādes, lai veicinātu savu produktu virzību tirgū.
Pēdējā gada izaicinājums ir arī Krievijas iebrukums Ukrainā un tā sekas – izstāžu rīkotājam jāmeklē arvien jauni eksporta tirgi. Izstāžu biznesā pasaulē tagad gan esot jāstrādā uzmanīgi, jo vērojama "globāla ekonomiskā lejupslīde". Īpaši to veicinot Ķīnas centieni aizņemt daļu tirgus. Arī Vācijā izstādēm vairs neesot tā vēriena. Lai arī pērn rudenī "BT 1" vadībai bija bažas par to, cik izstādes būs apmeklētas, jau izstāde "Furniture&Design Isle" pierādījusi pretējo. Arī "Tech Industry" un "Māja I" esot labi novērtētas, īpaši skandināvu uzņēmēju vidū.
Viesturs Tīle uzsver, ka arī turpmāk "BT 1" izaicinājums būs palīdzēt Latvijas uzņēmējiem veicināt eksportu, uz izstādēm atvedot arvien vairāk ārvalstu uzņēmēju un ekspertu.
Viņš ir gandarīts, ka arī valsts saprot darījumu tūrisma un eksporta attīstības nozīmīgumu. Proti, jau vasarā valdība apstiprinājusi jauno ES struktūrfondu atbalsta programmu Latvijas maziem un vidējiem uzņēmumiem inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai, kas atbalstīs jaunu eksporta tirgu apgūšanu. Tā ļaušot uzņēmējiem, kas dalību izstādēs izmanto savu eksporta mērķu sasniegšanai, iekļaut izstādes izdevumus kopējā eksporta plānā un pretendēt uz līdzfinansējumu. Tomēr noteikumu ieviešana nenotiek tik strauji, kā gribētos. Izstāžu rīkotājs ar nepacietību gaida, kad LIAA izsludinās pieteikšanos jaunajai programmai. "Noteikumi ir pieņemti, uzņēmēji interesējas par atbalstu, bet vēl nav skaidrības, kad tas notiks," uzsver Viesturs Tīle.
Tāpat vēl priekšā izaicinājums kopā ar Rīgas Tehnisko universitāti, Rīgas pilsētu un valsti atrast tādu RTU un izstāžu centra sadarbības un attīstības modeli, kas palīdzētu veidot gan Studentu pilsētiņu Ķīpsalā, gan Rīgu par Baltijas izstāžu metropoli ar izstāžu centru Ķīpsalā. Tāpēc tuvākajā laikā "BT 1" plāno sākt diskusiju ar valsts, pašvaldības un RTU pārstāvjiem par izstāžu centra vietu un lomu Rīgas un Latvijas attīstības plānos un tā kopējām attīstības perspektīvām.