Clear 6 °C
S. 05.05
Ģederts, Ģirts
AS "Latvijas Mediji" valdes priekšsēdētājs Guntars Kļavinskis un "Latvijas Grāmatas" un "Globusa A" uzņēmumu valdes locekle un "Latvijas Mediju" valdes locekle Evija Veide: "Bez konkurences grāmatu izdošanas un tirdzniecības tirgū pastāv arī visu lielo tirgus dalībnieku partnerība. Mūsu visu mērķis ir uzturēt un attīstīt drukātās produkcijas patēriņu un sabiedrības vēlmi lasīt."
AS "Latvijas Mediji" valdes priekšsēdētājs Guntars Kļavinskis un "Latvijas Grāmatas" un "Globusa A" uzņēmumu valdes locekle un "Latvijas Mediju" valdes locekle Evija Veide: "Bez konkurences grāmatu izdošanas un tirdzniecības tirgū pastāv arī visu lielo tirgus dalībnieku partnerība. Mūsu visu mērķis ir uzturēt un attīstīt drukātās produkcijas patēriņu un sabiedrības vēlmi lasīt."
Foto: Dainis Bušmanis / Latvijas Mediji

AS "Latvijas Mediji", paplašinot savu darbību, ir nopirkusi divus grāmatu un kancelejas preču tirdzniecības uzņēmumus – vairumtirdzniecības uzņēmumu "Latvijas Grāmata" un trešo lielāko grāmatnīcu tīklu Latvijā – uzņēmumu "Globuss A". AS "Latvijas Mediji" valdes priekšsēdētājs Guntars Kļavinskis un abu nopirkto uzņēmumu valdes locekle un "Latvijas Mediju" valdes locekle Evija Veide skaidro, kādas pārmaiņas tas radīs uzņēmumu darbībā un Latvijas grāmatu tirgū.

AS "Latvijas Mediji" grāmatu veikals Grāmatnīca Globuss - "Globuss Rīga". Galleria Riga, Dzirnavu 67, 6. stāvs.
AS "Latvijas Mediji" grāmatu veikals "Globuss Rīga"
AS "Latvijas Mediji" grāmatu veikals Grāmatnīca Globuss - "Globuss Rīga". Galleria Riga, Dzirnavu 67, 6. stāvs.

Ko šis darījums nozīmē Latvijas grāmatniecības tirgum?

G. Kļavinskis: Man šķiet, ka vispirms būtu jārunā par to, ko tas nozīmē pašiem "Latvijas Medijiem". Un mums tas nozīmē iespēju saglabāt savu vietu tirgū, palielināt tirdzniecības vietu skaitu, palielināt apgrozījumu un peļņu. Tas nozīmē, ka "Latvijas Mediji" kā otrā lielākā grāmatu izdevniecība Latvijā arī turpmāk spēs nodrošināt pilnu ciklu – no ražošanas līdz izdoto grāmatu nonākšanai pie lasītājiem. Nākotnē plānojam palielināt un attīstīt veikalu skaitu – viena jauna grāmatnīca "Globusa" tīklā atvērsies vēl līdz Jāņiem, ar to šis process nebeigsies.

E. Veide: Lielākie grāmatnīcu tīkli Latvijā joprojām paliek "Zvaigzne ABC" un "Jānis Roze", "Globusa" grāmatnīcu tīkls ir trešais lielākais ar šobrīd 11 grāmatnīcām, bet, kā jau minēts, šis skaits tuvākajās nedēļās pieaugs līdz 12. Abi minētie grāmatu tirdzniecības tirgus līderi vienlaikus ir gan grāmatu izdevēji, gan arī to tirgotāji, un tā, iespējams, ir mazo valstu grāmatu tirgum raksturīga iezīme. Tagad šim pārim pievienojas arī "Latvijas Mediji", pārvēršot to par trijotni. 

Skatoties no uzņēmuma viedokļa, būšana gan izdevējam, gan arī grāmatu tirgotājam ļauj labāk kontrolēt tirgū pastāvošos riskus un labāk izmantot tā piedāvātās iespējas.

"Zvaigzne ABC" ir un paliek lielākais Latvijas izdevējs un viens no lielākajiem grāmatu tirdzniecības tīkliem, savukārt "Jānis Roze" pirmkārt ir grāmatu tirdzniecības uzņēmums, lai gan nevar noliegt, ka šī uzņēmuma izdevniecība ir ar senām tradīcijām. "Latvijas Mediji" šajā tirgū ienes to, ka mēs būsim pirmais uzņēmums tirgū, kur ir gan izdevniecība, gan grāmatu tirdzniecības tīkls, gan arī mediju uzņēmums ar dienas laikrakstu un žurnālu virkni – pagaidām nebijusi kombinācija.

Vēl gribētu piebilst, ka, vērojot to, kas notiek Baltijas valstu tirgū, mēs Latvijā varam būt lepni par to, ka visi trīs lielākie grāmatu mazumtirdzniecības uzņēmumi joprojām pieder Latvijas īpašniekiem, mūsu kaimiņvalstīs tas tā nebūt vairs nav. Abās kaimiņvalstīs lielākie grāmatu tirdzniecības uzņēmumi pieder starptautiskām investoru grupām, taču Latvijā tā tas nav.

Vai abi nopirktie uzņēmumi – "Latvijas Grāmata" un "Globuss A" – kļūs par "Latvijas Mediju" sastāvdaļu vai arī turpinās eksistēt kā atsevišķi uzņēmumi?

G. Kļavinskis: Turpinās eksistēt kā atsevišķi uzņēmumi. Darbības specifika visiem uzņēmumiem nedaudz atšķiras, tādēļ no pārvaldības un caurredzamības viedokļa ir ērtāk, ja tie paliek atsevišķi uzņēmumi arī nākotnē. Tiks sabalansētas dažādas uzņēmumu funkcijas, lai tās nedublētos. "Latvijas Mediji" arī nākotnē paliks dažāda satura ražošanas uzņēmums, savukārt esošās tirdzniecības funkcijas pārņems "Latvijas Grāmata" un "Globuss A".

Kas notiks ar visu abu uzņēmumu – "Latvijas Grāmata" un "Globuss A" – darbiniekiem, proti, vai gaidāmas kādas lielas personāla pārmaiņas vai reorganizācijas?

E. Veide: Abi uzņēmumi strādā veiksmīgi un tirgū spējuši pastāvēt jau aptuveni 30 gadus, tādēļ nav pamata nekādām būtiskām pārmaiņām. 

Pa trīsdesmit gadiem abos uzņēmumos izveidojusies gan pieredze, kā uzvesties tirgū, gan arī zināmas tradīcijas, un mēs noteikti vēlamies tās saglabāt. 

Jebkura uzņēmuma darbinieki ir tā lielākā vērtība, īpaši jau tādos uzņēmumos, kas pastāvējuši tirgū gadu desmitiem ilgi. Gan uzņēmumiem, gan patērētājiem no šī darījuma vajadzētu sajust pozitīvas, nevis negatīvas pārmaiņas. Un, ņemot vērā, ka tiek runāts par jaunu tirdzniecības vietu atvēršanu, runa ir par darbinieku skaita palielināšanu, nevis samazināšanu.

Ko šis darījums nozīmē patērētājiem grāmatu tirgū?

Tiks paplašināts veikalu "Globuss" preču sortiments, vismaz uzmanīgi eksperimentēts ar to. Pēdējos gados esmu pievērsusi uzmanību tam, kādi ir grāmatu tirdzniecības modeļi kaimiņvalstīs, un jāsaka, tie ir ļoti dažādi. Tirgū atrodami gan gandrīz tīri grāmatu, kancelejas preču un attīstošo spēļu tirdzniecības modeļi ar ļoti nelielu citu preču piejaukumu, gan arī tādi, kur grāmatas vairs nebūt nav galvenās starp rotaļlietām, tekstilprecēm, suvenīriem un saimniecības precēm. Lietuvā šo citu preču piedeva ir jau biedējoši liela – grāmatas dažās grāmatnīcās palikušas vairs tikai trešdaļa no visa sortimenta. Iet tik tālu mums nodoma noteikti nav, un te jāņem vērā arī tirgus tradīcijas, proti, tas, ka "Globusa" grāmatnīcas līdz šim īstenojušas samērā tīru grāmatu tirdzniecības modeli un to apmeklētāji pieraduši pie tāda. Ļoti iespējams, ka varam no somu grāmatu tirdzniecības modeļa aizņemties viņu tirgum raksturīgo sastāvdaļu, proti, to, ka grāmatnīcās atrodas arī žurnālu plaukts – tas atbilstu mūsu kā mediju izdevniecības specifikai. Nav izslēgti vēl arī citi uzmanīgi eksperimenti, bet kopumā orientēsimies uz "Globusa" grāmatnīcu esošo klientu gaumi un vajadzībām. Mūsu mērķis ir panākt, ka klientiem būtu viegli orientēties grāmatnīcās un atrast to plauktos sev vajadzīgo.

Reklāma

Vai abu minēto grāmatu tirdzniecības uzņēmumu pievienošana saasina konkurenci grāmatu tirdzniecības tīklā un sarežģī attiecības ar citiem lielajiem uzņēmumiem – pirmkārt jau minēto "Zvaigzni ABC" un "Jāni Rozi"?

Ceru, ka nesarežģī, jo bez konkurences šajā tirgū pastāv arī partnerība – mūsu visu mērķis ir uzturēt un attīstīt drukātās produkcijas patēriņu un sabiedrības vēlmi lasīt. Nenoliedzami, ka grāmatas loma sabiedrībā pēdējās desmitgadēs būtiski mainījusies un grāmata no primārā izziņas avota kļuvusi par sekundāro, taču grāmatas kā dāvanas pašam sev un sevis palutināšanas līdzekļa, konkurējot ar teātri un koncertiem, loma ir tikai palielinājusies. Ceru gan uz to, ka mums visiem kopā izdosies saglabāt sabiedrībā grāmatas kā vērtības apziņu, gan arī to, ka grāmatas spēs atraut bērnus no visdažādākajiem ekrāniem – vecāki arvien vairāk sāk apzināties, ka tā ir problēma, ar kuru jācīnās. 

Grāmatu tirgū ir ne tikai sarežģītas, bet arī iepriecinošas tendences – piemēram, tas, ka jau vismaz pāris gadus visvairāk pārdoto grāmatu sarakstos izteikti dominē vietējo autoru darbi – tas liecina, ka savējos mīlam ne tikai hokejā.

Tāpat arvien vairāk parādās vietējās grāmatas, kuras pērk ne tikai tāpēc, lai iegūtu konkrētu informāciju, bet arī tāpēc, ka tās ir dizaina priekšmets, kuru patīkami paņemt rokās – te piemērs varētu būt "Atslēgas".

Atgriežoties pie jautājuma par konkurenci tirgū, "Latvijas Mediju" izdevumi turpinās ceļu pie saviem lasītājiem, tiks turpināts gan augstas kvalitātes oriģinālliteratūras piedāvājums, gan arī ilglaicīgākā grāmatu sērija Latvijas vēsturē – "Vakara romāns". Šī, pēdējā, ir piemērs tam, kur pēdējos gados aug gan grāmatu kvalitāte, gan arī tirāžas. Tāpat tiks turpināta izklaides literatūras izdošana un to ceļš pie lasītājiem.

G. Kļavinskis: Kā jau teikts – mēs nenoliedzami esam konkurenti ar citiem grāmatu tirdzniecības tīkliem, taču vienlaikus mēs esam arī sabiedrotie cīņā par lasīšanas kā paraduma saglabāšanu sabiedrībā un lasītāju intereses noturēšanu. "Globusa" grāmatnīcu pārvēršana par tikai "Latvijas Mediju" izdevumu tirdzniecības vietām nav plānota, tiks saglabāts iespējami plašs piedāvājuma klāsts, kurā būs pārstāvēti visi Latvijas izdevēji.

Ņemot vērā, cik sarežģīts kļuvis grāmatu izdošanas un tirdzniecības tirgus, vai, jūsuprāt, darījums, ar kuru "Latvijas Mediji" nopirka "Globusu A" un "Latvijas Grāmatu", ir tikai viens atsevišķs darījums vai arī ievada lielāku konsolidācijas un uzņēmumu apvienošanas ciklu šajā tirgū? Kas šajā ziņā notiek blakus valstīs?

G. Kļavinskis: Latvijā ir trīs lielie grāmatu tirdzniecības tīkli un tuvāko piecu gadu laikā diez vai kaut kas mainīsies. Savukārt izdevēju spēja izdzīvot šajā tirgū ir atkarīga no viņu spējas atrast veiksmīgus un populārus autorus, te iespējamas dažādas pārmaiņas.

E. Veide: Jautājums par grāmatu tirdzniecības attīstību Latvijā ir prasība pēc nākotnes izzīlēšanas – diez vai šādas prognozes var būt īpaši precīzas. Tas, kas redzams, ir pārmaiņas, kas notikušas pēdējos gados. 

Kovida epidēmijas laiks grāmatu izdošanu un tirdzniecību tikai nostiprināja un iedarbojās uz to veselīgi, jo atšķirībā no daudzām citām izklaides iespējām grāmatas nekur nepalika, mainījās tikai to piegādes modelis, kurā krasi pieauga interneta tirdzniecības loma.

Tādēļ visas izdevniecības un grāmatu tirgotāji, varētu teikt – brīvprātīgi piespiedu kārtā – bija spiesti investēt un strauji attīstīt interneta tirdzniecības modeļus. Līdzīgs process notika arī kaimiņvalstīs un Eiropā kopumā – grāmatu tirdzniecības apjomi auguši par vismaz padsmit procentiem. Šobrīd, atjaunojoties citām izklaides iespējām, šis līmenis stabilizējas, varbūt pat vērojama neliela lejupslīde un notiek atgriešanās pie pirmskovida izaugsmes tempiem. Otra pamanāmā tirgus tendence ir audiogrāmatu uzvaras gājiens. Ja skatāmies uz Skandināviju, tad pat šajos tirgos ar relatīvi nelielu lasītāju skaitu audiogrāmatu izdevumu skaits ir liels un tās ieņem nozīmīgu tirgus daļu. Baltijas valstu tirgus šajā ziņā vēl atpaliek, vēl snauž, taču neizbēgami modīsies, un grāmatu izdevējiem un tirgotājiem būs uz to jāspēj reaģēt.

Kā ir ar elektroniskajām grāmatām – vai tās šobrīd vairāk ir iespēja vai drauds, ņemot vērā augsto pirātisma līmeni šajā tirgū?

G. Kļavinskis: Šobrīd e-grāmatas noteikti ir papildu iespēja piedāvāt lasāmvielu ērtākā formā un modes tendence, pirātisms – drauds tas vairāk bija pirms kādiem desmit gadiem, bet neuzskatu, ka tas pašlaik rada būtiskus zaudējumus. Mēs, "Latvijas Mediji", jau piedāvājam elektroniskās grāmatas un plānojam tās nākotnē piedāvāt arvien lielākā daudzumā.

E. Veide: E-grāmata nav gluži jauns produkts tirgū. Eiropā e-grāmatas pagaidām nav kļuvušas par tādu modes kliedzienu, kāds tas kļuva Amerikā – Eiropā šī tirgus izaugsme vienmēr bijusi daudz mērenāka. Iespējams, šādas attīstības atšķirības saistītas ar to, ka arī pašu elektronisko grāmatu ierīču ražotāji bijuši ASV uzņēmumi un, lai maksimāli veicinātu to popularitāti, ASV vairāk ticis darīts arī elektroniskā satura attīstībai un popularizēšanai. Grāmatu tirgus arī segmentējies – zinātnisko, tehnisko, profesionālo literatūru, spriežot pēc tirgus tendencēm, noteikti ir ērti lasīt elektroniskajās ierīcēs, bet izklaidējošās un arī "vērtīgās" grāmatas laukā prioritāti joprojām saglabā izdevumi uz papīra. 

Tomēr nenoliedzami, ka šis elektronisko grāmatu tirgus turpina attīstīties, attīstās to pieejamība un dažādas elektroniskās bibliotēkas, un, visbeidzot, to attīstību veicina arī lētākās cenas. 

Šajā segmentā gan "Latvijas Medijiem", gan citiem Latvijas grāmatu tirgus dalībniekiem vēl ir daudz nepadarītu darbu. No grāmatu izdevēja viedokļa raugoties – mums vissvarīgāk ir tas, ka cilvēki turpina lasīt, bet vai tas notiek ar papīra grāmatu vai elektronisko ierīču palīdzību – tas ir otršķirīgi.

KONTEKSTS

Grāmatu izdevniecība "Latvijas Mediji" darbu sāka 1998. gadā ar latviešu rakstnieka Vladimira Kaijaka romānu "Enijas bize". Oriģinālliteratūra allaž ir bijusi izdevniecības galvenais stūrakmens un veiksmes stāsts. Vairāki romāni saņēmuši "Lielo lasītāju balvu". Šodien izdevniecība "Latvijas Mediji" piedāvā oriģinālo un tulkoto literatūru, vēsturi un dokumentālo literatūru, praktiskās grāmatas, gadagrāmatas, kalendārus, bērnu grāmatas. Katru gadu izdevniecība lasītāju rokās nodod vairāk nekā 100 dažādu nosaukumu darbus.

Jaunākās grāmatas meklē izdevniecības veikalā šeit

Reklāma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma