Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm līdz pagājušā gada jūnija beigām bija jāiesniedz atjaunināti nacionālie enerģētikas un klimata plāni (NEKP).
Līdz decembra vidum Eiropas Komisija (EK) ir saņēmusi tikai 14 plānus – no Dānijas, Francijas, Somijas, Itālijas, Īrijas, Luksemburgas, Nīderlandes, Zviedrijas, Latvijas, Vācijas, Spānijas, Lietuvas, Rumānijas un Ungārijas, kas nozīmē, ka teju puse valstu vēl nav mājasdarbus paveikušas. EK stingri mudina šīs ES dalībvalstis savus atjauninātos plānus iesniegt pēc iespējas drīzāk un informē, ka ir uzsāktas pārkāpumu procedūras pret tām valstīm, kuras to nav paveikušas. Tiesa gan, Latvijas politikas veidotāji ir īpaši pacentušies un plānu iesnieguši laikus – pirms abām kaimiņvalstīm Lietuvas un Igaunijas (Pēdējā turklāt iesniegšanas termiņu jau nomavējusi.). Taču Latvijas enerģētikas un klimata nozarē ne visi ar šo kopdarbu ir apmierināti, un katra nozare, protams, velk deķi uz savu pusi.
Sagaida plaisas mazināšanu
"Tā kā NEKP ir būtisks instruments, lai nodrošinātu drošu, pieejamu un ilgtspējīgu enerģiju Eiropai, savlaicīga visaptverošu plānu iesniegšana palīdzēs rosināt nepieciešamos ieguldījumus, lai sasniegtu 2030. gada klimata mērķus. Esam smagi strādājuši, lai vienotos ar Eiropas Parlamentu (EP) un dalībvalstīm par vērienīgiem un zinātniski pamatotiem likumdošanas mērķiem. Tagad ir pienācis laiks dalībvalstu iestādēm pārvērst tos konkrētos plānos un nodrošināt zaļās pārejas priekšrocības Eiropas iedzīvotājiem un uzņēmumiem," uzsver EK runaspersonu dienestā.
EK sola izvērtēt atjauninātos plānus, lielu uzmanību pievēršot tam, vai dalībvalstis ir ņēmušas vērā EK ieteikumus attiecībā uz atjaunojamo enerģiju, energoefektivitāti un siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšanu,
pārvarot vērienīgo plaisu, kāda bija konstatēta iepriekšējo NEKP novērtējumā. Tiesa gan, Pārvaldības regulā nav noteikts termiņš, kurā EK ir jāvērtē atjauninātie NEKP. Vērtēšanu EK sola sākt, kad būs saņēmusi visu valstu atjauninātos plānus.
Ne visu būs iespējams izpildīt
"Iespējams, daudzas valstis redz, ka mērķus nebūs reāli noteiktajā termiņā izpildīt, piemēram, transportā un lauksaimniecībā tik strauji samazināt siltumnīcefekta gāzu izmešus. Tas, ka Latvija plānu ir laikus iesniegusi, lai arī kāds tas būtu, liecina par valsts attieksmi pret EK prasībām," secina EP viceprezidents Roberts Zīle, atzīstot, ka kopumā Zaļā kursa virziens ir pareizs, taču noteiktie mērķi un termiņi, kādos to plānots īstenot, nav reālistiski.
"Arī Trampa nonākšana pie varas bremzēs Zaļo kursu. Jau šobrīd redzam piemērus, kad tiek ieslēgta atpakaļgaita, piemēram, Atmežošanas regulas ieviešana tika pārcelta.
Politiskajā līmenī ir redzamas tendences, ka EP un Padomes sastāvs būs vairāk pragmatiski orientēts un Zaļais kurss, visticamāk, tiks pārskatīts. Sabiedrība, vēlētāji piespiedīs to darīt, jo būs liela neapmierinātība. Pārspīlētās prasības vai nu nebūs iespējams izpildīt, vai arī radīs negatīvas sociālas un ekonomiskas sekas. Kur ir robeža starp to, kas ir un nav izdarāms, to parādīs plāna ieviešana reālajā dzīvē. Un daudz kas noteikti nebūs izdarāms tā, kā šobrīd rakstīts valstu klimata plānos," secina R. Zīle, kā piemēru minot ūdeņraža uzpildes stacijas. "Ļoti šaubos, ka tās izdosies ieviest Latvijā, kur ir neliels iedzīvotāju skaits, nav intensīvas auto plūsmas, līdz ar to nav investoru intereses tīkla izbūvei. Savukārt būvēt to par valsts naudu būtu dārgi un neracionāli. Pat Eiroparlamenta mītnes valstī Beļģijā, kur ir intensīva auto plūsma, ir problēmas ar ūdeņraža uzpildes staciju ieviešanu. Piemēram, ceļa posmā starp Briseli un Strasbūru ir tikai viena stacija, un tā pati bieži nedarbojas," saka R. Zīle.
Nesakrīt izvirzītie mērķi
"Sākotnēji NEKP izskatījās gaužām bēdīgi attiecībā gan pret atjaunīgo enerģiju kopumā, gan pret saules enerģiju. Pēc vairākām konsultācijām un publiskām apspriedēm tas tika uzlabots. Taču joprojām šajā dokumentā galvenais uzsvars tiek likts uz vēja enerģiju, primāri uz atkrastes vēja elektrostacijām. Ir jāsaprot, ka atkrastes vējš ir pats dārgākais no atjaunīgās enerģijas risinājumiem. Situācijā, kad nav atrisināti visi jautājumi saistībā ar sauszemes vēja un saules enerģijas risinājumiem, likt kārti uz atkrastes vēja parkiem nav saprātīgi," secina asociācijas "Saules enerģija Latvijai" valdes priekšsēdētājs, Dānijas kompānijas "European Energy" Rīgas biroja vadītājs Alnis Bāliņš, uzskatot, ka Latvijas klimata un enerģētikas politikas veidotāji dara pāri saules enerģijas attīstībai.
"Iepazīstoties ar NEKP mērķiem, kas jāsasniedz līdz 2030. gadam, nākas secināt, ka tie jau ir pārsniegti 2024. gadā, proti, saules elektrostaciju uzstādītā jauda jau šobrīd pārsniedz pēc sešiem gadiem plānoto,"
konstatē A. Bāliņš, kurš ir novērojis, ka nesakrīt dažādos dokumentos izvirzītie mērķi, proti, tie ir atšķirīgi NEKP un topošajā Latvijas enerģētikas stratēģijā, par kuru šobrīd notiek diskusijas Saeimas atbildīgajās komisijās, kā arī elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora "Augstsprieguma tīkls" (AST) sistēmas attīstības plānos. "Šajos dokumentos minētie plāni gluži vienkārši neiet kopā. Piemēram, Latvijas enerģētikas stratēģijā saules elektrostacijām ir atvēlēti 1200 megavati (MW), AST plānā – 1608 MW, bet NEKP – krietni zem 1000 MW. Taču 2025. gadā jau tiek plānots uzbūvēt un ekspluatācijā nodot projektus ar kopējo jaudu 1100 MW," skaidro asociācijas vadītājs, secinot, ka dažādu valsts institūciju redzējums nav koordinēts un tas krietni vien atšķiras no saules enerģijas nozarē notiekošā.