Viens no neparastākajiem tūrisma objektiem Latvijā – "Nākotnes parks" – pirms pāris gadiem tika atklāts Jelgavas novada Glūdas pagastā, savulaik slavenā paraugkolhoza "Nākotne" teritorijā. Tas iekļauts arī Latvijas un Lietuvas pārrobežu tūrisma maršrutā "Saules ceļš". Tur iespējams ne tikai iepazīties ar senlietu krātuves eksponātiem, bet iekāpt īstā "kukuruzņikā" (lidmašīna An-2), nakšņot gazikā (padomju periodā populārā kravas automašīna GAZ-63) un, ja paveicas, arī izmest kādu līkumu ar "plirkšķi" – kādu no padomju laika mopēdu rūpnīcas "Sarkanā zvaigzne" ražojumiem.

Taču ne viss "Nākotnes parkā" ir saistīts ar pagātni, šeit mājvietu raduši vairāki bioloģisko produktu ražotāji – uzņēmumi "MILZU!", "Dabas dots" un "Purenn", kā arī helikopteru servisa uzņēmums "Future Wings", kura moto ir "Drošs lidojums nākotnē."

Fermu vietā moderni angāri

Iepriekš "Nākotnes parka" teritorijā atradās SIA "Baltijas Helikopters" centrs. Taču diemžēl pēc smagas avārijas, kurā nokļuva uzņēmuma valdes loceklis Aldis Pauga, uzņēmuma darbība apstājās, bet pats īpašums 2019. gada beigās nonāca izsolē. "Tā kā vēlējāmies turpināt Alda iesākto, mēs ar tēvu, kurš arī ir pilots, nolēmām piedalīties izsolē un īpašumu iegādāties," atceras SIA "Alfa VSI", kas šobrīd apsaimnieko "Nākotnes parka" teritoriju, līdzīpašnieks Kārlis Dandzbergs. Īpašuma kopējā platība ir 56 ha, no tās 4,4 ha aizņem industriālā teritorija, bet 35 ha – lauksaimniecības zeme un 7 ha plašais ābeļu dārzs. K. Dandzbergs ir pabeidzis tūrisma un viesmīlības programmas studijas biznesa augstskolā "Turība", viņam ir arī pieredze nekustamo īpašumu attīstības jomā, tādēļ dzimusi ideja izveidot piedzīvojumu un iedvesmas vietu "Nākotnes parks". "Sākām ar teritorijas sakārtošanu, izremontējām vienu no trijiem angāriem, kuru nodēvējām par "Čārliju". Tajā šobrīd ir uzņēmuma "MILZU!" ražotne. Angārā "Bravo" saimnieko uzņēmumi "Dabas dots" un "Purenn", bet angārā "Alfa" darbojas helikopteru servisa uzņēmums "Future Wings"," stāsta K. Dandzbergs. Angārus 2007. gadā uzbūvēja iepriekšējais īpašnieks, izmantojot Eiropas fondu līdzfinansējumu. 

Kolhoza laikos tajos atradās govju un buļļu fermas, kā arī siena šķūnis ar 22 metrus garām līmētajām koka sijām, kas Padomju Savienības laikā bija viena no vērienīgākajām šāda veida būvēm.

 Jāpiebilst, ka "Nākotne" bija pirmais Latvijas kolhozs, dibināts 1946. gadā, un padomju laikā tas bija paraugkolhozs, uz kuru bieži tika vestas delegācijas no Maskavas.

Sēklu noliktava pārtop muzejā

"Sākām ar vērtību apzināšanu, ekskursiju maršrutu sagatavošanu, logotipa izstrādi un mājaslapas veidošanu," teic K. Dandzbergs. Uz "Nākotnes parka" teritorijā esošo sēklu noliktavu tika pārvesta senlietu kolekcija, kuru viņš kopā ar māsas vīru Andri Karičkinu Slokas restauratoru darbnīcā "Design Church" bija veidojis daudzu gadu garumā. Bijušajā sēklu noliktavā izveidoja seno lietu krātuvi "Laika mašīna". 

"Viens no tās vērtīgākajiem eksponātiem ir 1956. gadā ražota telefona būdiņa, kā arī teju 40 dažādi Rīgas motoru rūpnīcas "Sarkanā zvaigzne" mopēdi, kas savulaik tika saukti par "plirkšķiem". 

Kolekcijā ir gan koka minimokiki, gan "Delta" un "Iž" modeļi, tostarp arī spožais un izskatīgais 1949. gadā ražotais dzelzs rumaks, kas gaitas dēļ tautā tika saukts par "koka ižu". Starp braucamajiem ir arī Latvijas kultūras kanonā iekļautais Gunāra Glūdiņa dizainētais mopēds "Rīga 12"," klāsta Dandzbergs. Daži no mopēdiem ir braukšanas kārtībā, ja paveicas, viesiem ir iespēja ar retro dzelzs rumaku izbraukt arī kādu līkumu. Tāpat "Laika mašīnā" var aplūkot omulīgas formas 1957. gadā ražotu ledusskapi "Dņepr", bērnu velosipēdu "Spārīte" u. c. industriālās vēstures liecības.

Vilina nakšņošana "gazikā"

2020. gadā, kad tika labiekārtota "Nākotnes parka" teritorija, sākās ekskursiju uzņemšana. "Atjaunojām 140 kvadrātmetrus lielu ķieģeļu ēku, ko iekārtojām industriālā vintidža stilā, ar domu, ka tā būs helikopteru pilotu viesnīca. Taču piloti to izmantoja maz, tādēļ pārveidojām par brīvdienu māju "Pūpoli", kuru nakšņošanai var rezervēt ikviens," stāsta K. Dandzbergs. Tuvojoties "Nākotnes parkam", jau pa gabalu var redzēt "kukuruzņiku" – rozīgi dzeltenos toņos izkrāsoto lidmašīnu "An-2" no tālā 1956. gada. Lidaparātu var ne vien aplūkot, bet tajā drīkst arī iekāpt, apsēsties pilota krēslā un uz brīdi iztēloties sevi par šī gaisa kuģa vadītāju. Šādu lidmašīnu kolhozā "Nākotne" izmantoja labības lauku miglošanai. "Šobrīd lidaparāts nav gatavs pacelties gaisā, vēl ir jāiegulda motora telpā, lai to varētu izkustināt. Taču reizi pusgadā motors tiek iedarbināts, lai uzturētu to kārtībā," skaidro Dandzbergs. Sākoties pavasara sezonai, kad dārzā uzziedēs ābeles, piedzīvojumu meklētājiem un romantikas baudītājiem atkal būs pieejama popularitāti iemantojusī stilīgā naktsmītne "GAZ-63" automašīnā, kas tautā tiek dēvēta par gaziku. Šajā auto, kas senāk kalpojis par sakaru automašīnu padomju armijā, ir iekārtota visnotaļ neparasta nakstmītne ar plašu, ērtu guļamo un citām viesu ērtībām nepieciešamajām lietām. 

"Lai gaziku sakārtotu, pagāja seši mēneši. Tagad kravas kastes deviņos kvadrātmetros ērti var pārnakšņot divas personas vai arī ģimene ar mazu bērnu – vietas pietiek. Vispieprasītākā šī naktsmītne ir ābeļu ziedēšanas laikā – parasti tas ilgst no maija vidus līdz maija beigām," 

ir novērojis uzņēmējs. Ābeļdārzs "Ābeles un bites" ir "Nākotnes parka" rota, tas iekopts jau pirms vairāk nekā 70 gadiem, un tajā zied 10 dažādu šķirņu ābeles, to skaits pārsniedz sešus simtus. Šeit ierīkotas gājēju taciņas, ir rotaļu laukums bērniem, dažādas nojumes, atpūtas zonas, pirts un kubls, kā arī brīvdienu māja "Ceriņi" nakšņošanai. Ābeļdārzā var rīkot arī piknikus, dažādas svinības, fotosesijas, baudīt kinovakarus, meistarklases un koncertus, organizēt mākslas plenērus, salidojumus un citus pasākumus. "Pirmajā darbības gadā "Nākotnes parku" apmeklēja un vairāk izmantoja iespēju pārnakšņot gazikā tieši Latvijas iedzīvotāji. Taču pakāpeniski sāka parādīties viesi arī no Lietuvas un Igaunijas, Polijas un citām Eiropas valstīm. Centīsimies šo vietu un tās īpašos piedāvājumus vairāk reklamēt, tāpēc sagaidām vēl lielāku gan vietējo, gan ārvalstu tūristu interesi," saka K. Dandzbergs. Pērn "Nākotes parku" apmeklējuši vairāk nekā 2000 viesu.

Turpinās ieguldīt parka attīstībā

SIA "Alfa VSI" līdzīpašnieks Kārlis Dandzbergs.

"Nākotnes parkā" veiktas nozīmīgas investīcijas – gan angāru telpu sagatavošanā nomniekiem, gan brīvdienu mājas "Pūpoli" atjaunošanā un jaunas brīvdienu moduļu mājas "Ceriņi" uzbūvēšanā, gan muzeja kolekcijas papildināšanā, teritorijas un ābeļu dārza labiekārtošanā, gan gazika pārbūvei par naktsmītni. Tāpat pērn "Nākotnes parka" teritorijā izveidots saules paneļu parks ar kopējo jaudu 313 kilovati, kas nodrošina elektroenerģiju visiem nomniekiem. Investīciju apjomu K. Dandzbergs neatklāj, vien norāda, ka ģimenes uzņēmums "Alfa VSI" turpinās ieguldīt "Nākotnes parka" attīstībā. "Lai piesaistītu vēl vairāk viesu, galvenā uzmanība tiks pievērsta naktsmītnēm. Vecajā kolhoza ādu ģērētavā tiks izveidotas papildu muzeja telpas, jo plānojam no vietējā ciemata pamatskolas pārņemt ekspozīciju par kolhoza "Nākotne" vēsturi," stāsta K. Dandzbergs, Viņš ir gandarīts, ka šovasar Zemgales "Novada garša" norisināsies tieši "Nākones parka" ābeļdārzā. "Ikviens varēs uzzināt, kā top inovatīvi produkti, piemēram, uzņēmuma "MILZU!" vegānā burgera kotlete vai "Dabas Dots" sulas dzērieni," sola uzņēmējs.

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

Teritorijas un angāru iegāde izsolē 2019. gadā.

Dīgsts

2020. gads – investīcijas telpu remontā, teritorijas labiekārtošanā, muzeja ekspozīcijas veidošanā.

Augļi

Bijušās kolhoza teritorijas pārvēršana par atraktīvu apskates un piedzīvojumu objektu, kuru apmeklē gan vietējie, gan ārvalstu tūristi. Pērn – 2000 apmeklētāju.

Vērtējums: Gan ieskats vēsturē, gan produktu degustācijas

SIA "MILZU!" valdes priekšsēdētājs Edgars Brīvkalns: ""Nākotnes parka" apmeklētājus varētu iedalīt divās daļās – tajos, kuri ir piedzīvojuši padomju laikus un kuriem ir nostalģiskas atmiņas vai citas emocijas, un tajos, kuri šos laikus nav piedzīvojuši, kā, piemēram, es. Gan vieniem, gan otriem ir interesanti šo vietu apskatīt. Būs tādi, kuri eksponātos redzēs vecus krāmus, būs tādi, kuri tajos saskatīs vēstures liecības. "Nākotnes parkā" tiek organizētas gan ekskursijas, gan tajā strādājošo uzņēmumu produkcijas degustācijas, tādēļ šeit mēs varam rast tiešo kontaktu ar esošajiem un potenciālajiem pircējiem. Bez tām tas nebūtu iespējams, jo uzņēmums pārsvarā strādā ar izplatītājiem un veikalu tīkliem, bet patērētāju atsauksmēm ir ļoti liela nozīme. Ir tādi ekskursanti, kuri par "MILZU!" produkciju neko nav dzirdējuši, viņi var to nogaršot un uzzināt par tās sastāvu un uzturvērtību. Savukārt no tiem, kuri ikdienā lieto mūsu produktus, var saņemt atsauksmes un ieteikumus. Vairākiem "Nākotnes parka" apmeklētājiem pat ir bijusi iespēja degustēt jaunos produktus, pirms tie tiek laisti ražošanā."