Overcast 15.3 °C
P. 20.09
Ginters, Guntra, Marianna
SEKO MUMS
Reklāma
Labākā aktiera godalgu saņēma japāņu aktieris Kodzi Jakušo par veikumu Vima Vendersa filmā "Perfect Days" ("Lieliskās dienas").
Labākā aktiera godalgu saņēma japāņu aktieris Kodzi Jakušo par veikumu Vima Vendersa filmā "Perfect Days" ("Lieliskās dienas").
Foto: Publicitātes

Nu jau, kad viss aiz muguras un 76. Kannu kinofestivāla (16. līdz 27. maijs) rezultāti zināmi, var atļauties arī virsrakstā minēto vārdu spēli. Un priecāties par sakritību: Vima Vendera filmu ar tādu pašu nosaukumu pamanīja un novērtēja gan 76. Kannu kinofestivāla lielā, gan ekumeniskā žūrija. Rūbena Estluna vadītā žūrija par labāko atzina tās galvenās lomas atveidotāju, japāņu aktieri Kodzi Jakušo, ekumeniskā žūrija uzsvēra šī meistarīgā darba spēku dot cerību, žēlastību un apskaidrību, universālās vērtības, kas mūsdienu sabiedrībā strauji izzudušas.

Reklāma

Filmas varonis Hiraijama, Tokijas publisko tualešu tīrītājs, neskatoties uz ikdienas rutīnu, atradis prieku mūzikā, grāmatās, kokos un gaismas fiksēšanā fotogrāfijās. Personas no viņa pagātnes tikai ļauj vēl skaidrāk apjaust pasaules skaistumu. To, kas dod mums jēgu katru rītu celties un priecāties par to.

Tā arī šīs divpadsmit festivāla dienas ar veiksmēm un neveiksmēm, sajūsmu un vilšanos ļāva tomēr labāk izzināt, izprast mūsu dzīvi, attiecības, varbūt – atrast savu vietu zem šīs saules. Tās varētu dēvēt par perfektām.

Sievietes, sievietes…

Domāju to ne visur dominējošā skaistā (vai vājā?) dzimuma procentu skaitīšanas ziņā, drīzāk – kā valdošo tēmu festivāla spēcīgākajās filmās. "Zelta palmas zaru" ieguvusī franču režisores Žistīnas Trjē filma "Kritiena anatomija" (protams, sasniegums, tikai trešā režisore, kas to saņēmusi) risina ne tikai iespējamo noziegumu, kaut liela daļa filmas darbības notiek tiesas zālē, bet vairāk gan sievietes, šajā gadījumā – rakstnieces Sandras – identitātes jautājumu, vai un cik tālu viņas dzīve, tas katliņš, no kurienes rodas sarakstītais, var un drīkst būt suverēns – no ģimenes, mīļotā vīrieša neatkarīgs, viņam pat nezināms un neizprotams. Līdz tādai pakāpei, ka tas, iespējams, pat var novest līdz noziegumam. Šīs bija arī vācu aktrises Sandras Hilleres perfektās, respektīvi, lielās dienas. To mulsinošo veidu, ar kādu viņa spēlē savu varoni gan tiesā, gan attiecībās ar pusaudzi dēlu, kurš atrod mirušu nokritušo tēvu, gan ar advokātu, savu kādreizējo draugu, var patiesi apbrīnot un nevar atšifrēt (arī Trjē 2019. gada Kannu konkursa filmā "Sibilla" spēlēja Hillere). Šogad arī otra (Džonatana Gleizera) filma ar Sandru Hilleri – "Interešu zona" – saņēma žūrijas "Grand Prix". Tajā aktrise ir bijušā Aušvicas komandanta sieva, kura kopā ar vīru mēģina izveidot ideālu ģimnes dzīvi, māju, dārzu… tieši blakus nometnes teritorijai. Ja es būtu žūrijā, atzītu Sandru Hilleri par labāko aktrisi. Atcerēsimies viņas spožo iznācienu mūsdienu biznesa sievietes lomā Marenas Ādes filmā "Tonijs Ērdmans"! Realitātē par tādu kļuva Merve Dizdara no turku slavenā režisora Nure Bilge Ceilana filmas "Par sauso zāli".

Režisores Žistīnas Trjē (otrā no kreisās) filma "Kritiena anatomija" Kannu kinofestivālā saņēma augstāko balvu – "Zelta palmas zaru". No kreisās: franču aktieris Antuāns Reinārs, vācu aktrise Sandra Hillere un Milo Mahado Greiners, kurš atveido viņas 11 gadus veco dēlu Danielu.

Arī Žiljeta Binoša kā slavenajam XIX gadsimta gardēdim, kārumniekam Dodēnam uzticīgā pavāre Eiženija būtu, manuprāt, pelnījusi šo balvu. Tāds mīlas stāsts caur izsmalcinātu ēdienu gatavošanu! Filmas "Dodēna Bufāna kaislība" ("The Pot-Au-Feu") režisoru vjetnamieti (kā viņš var zināt senās un smalkās franču receptes!?) Tranu Angu Hungu žūrija atzina par labāko. Pašu gardēdi spēlēja Benuā Mažimels, pilnīgi neatpazīstams (nesen LTV redzēts vēl kā jauneklis Mihaela Hanekes "Klavierskolotājā"). Aktieris 76. Kannu festivālā pat pārspēja Sandru Hilleri – viņš piedalījās trīs filmās – vēl "Alžīrijas karalī" un "Rozālijā" (sekcijā "Īpašais skatiens"). Vjetnamietim labākā režisora gods tiešām pelnīts – kā caur rūpīgām, detalizētām ēdienu gatavošanas procedūrām vēsturiski autentiskos un skaistos interjeros var parādīt jūtas, kādas Dodēnam ir pret Eiženiju! Divdesmit gadu uzticīgas kalpošanas laikā viņam nav izdevies pierunāt savu pavāri kļūt arī par viņa sievu, bet kad beidzot tiek dota piekrišana…

Lielā vienkāršība un mūzika

Daudzu iemīļotā somu režisora Aki Kaurismeki filma "Kritušās lapas" valdzina kā vienmēr ar savu savu lielo vienkāršību – kā divi vientuļi cilvēki tomēr atrod viens otru. Zaudēta darba vieta, pazaudēts telefona numurs, alkohols, karaoke, somu tango, bet ne tikai… Tāpat kā Vendersa filmā, kuras varonis Tokijā vecmodīgā veidā vēl kasetēs klausās vecos labos "Just a Perfect Days…", arī Helsinkos skan "Fallen leaves". Kaurismeki strādnieku šķiras triloģija "Ēnas paradīzē", "Ariela" un "Meitene no sērkociņu fabrikas" nu jau izaugusi par tetraloģiju – "Kritušās lapas" saņēma Žūrijas balvu. 

Kaut kas līdzīgs kā ar oriģinālās mūzikas iekļaušanu filmās – dažādos veidos – notiek arī ar vēsturi, pat kino vēsturi.

Te nu mūsu Viesturs Kairišs ar savu "Janvāri" izrādās uz viļņa – arī Kaurismeki varoņi skatās Jārmušu un mētājas ar klasiķu un neatkarīgo režisoru vārdiem.

Te varētu slaidi pāriet uz vēstures pētīšanu vai tikai atblāzmu festivāla filmās – spektrs diezgan plašs.

No Himēras caur Pija laikiem, tankiem Ungārijā līdz Ukrainā

Itāļu režisores Aličes Rovaheres ("Dievišķais ķermenis", "Laimīgais Lācars") filmas gaidu ar lielu interesi. Arī viņas jaunākais darbs Kannu konkursā "Himēra" ietiecas dziļā senatnē un jauc kopā dažādus laikmetus, mītus, kriminālus, arheoloģiskus, pat izsoļu un mīlas piedzīvojumus. Līdzīgi kā Vernera Hercoga Fickaraldo arī Rovaheres filmas varonis Artūrs iziet cauri daudziem maģiskiem notikumiem gandrīz nemainīgs, baltā uzvalkā, kurš var tikai nosmērēties. 

Reklāma
Reklāma

Himērai kā kaut kam, ko mēs katrs meklējam, te gan nav tikai vēsturiski ļaunā nozīme.

Cits pazīstams un iemīļots itālis, Nanni Moreti, arī šoreiz palika bez balvām. Viņa filma "Plašāka rītdiena" ir vēl viena filma filmā ("Amerikāņu nakts", "Astoņi ar pusi"), kurā Moreti pats, protams, spēlē režisoru, kurš uzņem filmu, viņa sieva, kas ir jaunās paaudzes kinematogrāfistu producente, grib šķirties, vienā filmā ieceļo ungāru cirks, itāļu komunisti, kas nav tādi paši kā tie, kas ar tankiem ienāk Budapeštā. Tas viss vienā jūklī, brīžiem asprātīgi, brīžiem smieklīgi, brīžiem skumji – te gan dzied, gan dejo, un no Moreti pa mici dabū visi – pat "Netflix". Par karu Ukrainā šad un tad dzird pa radio.

Ar dziļākiem vēstures pētījumiem savā filmā "Rapido" ("Kidnapped") nodarbojas Marko Belokio. Tajā atklājas maz zināma pasaule – XIX gadsimta vidū, kad pāvests Pijs uzzina, ka viens ebreju ģimenes bērns slepeni ticis kristīts, viņu ar varu atņem vecākiem un nodod katoļu audzināšanā. Visi centieni atgūt bērnu izrādās nesekmīgi, bet māte, pat guļot uz nāves gultas, kad pazudušais dēls ierodas no Romas, atsakās kristīties. Dziļš, dramatisks, iespaidīgi uzņemts un nospēlēts konflikts.

Pērle Kannu klasikā, arī ar Latvijas dalību

Paralēli divdesmit vienai konkursa filmai centos noķert kaut ko no citām sekcijām. Diemžēl netiku Kannu klasikā ne uz filmu par Līvu Ulmani, ne uz Mana Reja pirmo filmu "Return to Reason", bet arī redzētie darbi bagātināja un priecēja. Turklāt vienas no tām, Fronzes Dovlatiana filmas "Sveiks, tas esmu es!" (1965) kopija restaurēta mūsu studijā "Lokomotīve". Filma savulaik jau rādīta Kannu festivālā un vēlāk kļuva ļoti populāra. Stāstu par armēņu zinātnieka sapni radīt kosmisko pētījumu centru Ararata kalnā izspēlē Armens Džigarhanjans, viņa kara laikā pazaudēto mīlestību – Natālija Fadejeva, no meitenītes par sievieti izaugušo – Margarita Terehova, otru zinātnieku – Rolāns Bikovs.

Kā lai palaiž garām sev tik vajadzīgo filmu "Anita"! 

Laba dokumentālā filma par aktrisi Anitu Pallenbergu, kura ne tikai spēlējusi daudzās filmās, bet bijusi arī vairāku "Rolling Stones" mūziķu mūza un draudzene. 

Ar Kītu Ričardsu viņai bija divi bērni. Sieviete, māksliniece, kura bija savam laikam priekšā. Daudzi nekad nerādītu "home video" no grupas koncertturnejām un dzīves.

Bertrāna Tavernjē un Robēra Periša filma "Mississipi Blues" ieved Amerikas dienvidos – Pentakosta baznīcu dievkalpojumos ar brīnišķīgiem dziedājumiem – un īsto blūzmeņu pasaulē. Filma, kas savā iedarbībā sasaucas ar Vima Vendersa "Bona Vista Social Club" vai pat pārspēj to. Reti kuram, varbūt labi apmaksāta biznesa žurnāla pārstāvim (ja tāds tiek akreditēts), izdodas palikt Kannu festivālā visas divpadsmit dienas, centos te aplūkot filmas, kurām kolēģi festivāla pirmajos iespaidos mazāk pieskārušies.

76. Kannu festivāls notika Katrīnas Denēvas zīmē ne tikai tā, ka viņas jaunības foto no filmas lūkojās uz mums no lielā festivāla plakāta, bet arī no katras dienas programmas – no kāda cita perioda filmas. Atklāšanas un noslēguma ceremoniju vadīja Kjāra Mastrojāni.

Katrā festivālā, īpaši Kannās, var būt tehniski, organizatoriski, finansiāli brīžiem grūti, reizēm – gaiši un saulaini vai perfekti, bet būtu vēl grūtāk iedomāties savu kino un vispār dzīvi bez Kannām maijā. Paldies par KKF atbalstu.

UZZIŅA

Kannu kinofestivāla laureāti

  • "Zelta palmas zars" – franču režisores Žistīnas Trjē filmai "Anatomie d’une chute" (starptautiskajā tirgū "Anatomy of a Fall"; "Kritiena anatomija").
  • "Grand Prix" – angļu režisora Džonatana Gleizera filmai "The Zone of Interest" ("Interešu zona").
  • Žūrijas balva – somu režisora Aki Kaurismeki filmai "Kuolleet lehdet" ("Fallen Leaves"; "Kritušās lapas").
  • Labākā aktiera godalga – japāņu aktierim Kodzi Jakušo par veikumu Vima Vendersa filmā "Perfect Days" ("Lieliskās dienas").
  • Labākās aktrises godalga – turku aktrisei Mervei Dizdarai par lomu Nuri Bilges Džeilana filmā "Kuru Otlar Üstüne" ("About Dry Grasses"; "Par sauso zāli").
  • Labākā režisora godalga – vjetnamiešu-franču režisoram Tranam Angam Hungu par filmu "La passion de Dodin Bouffant" ("Pot-au-Feu"; "Dodēna Bufāna kaislība").

 

Reklāma
Reklāma
Tēma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma