Latvijas Nacionālā teātra jauniestudējums "Lieliskais Getsbijs" atbilst gadumijas svētku laikam kā dāvana mirdzošā iesaiņojumā. Žilbinoši, dinamiski, grandiozi. Īsos vārdos tas gandrīz viss, kas sakāms par izrādi. Jo reizēm taču gadās, ka papīrs un greznas lentes pušķis ir saņemtās balvas vērtīgākā daļa.
Mazliet turpinot līdzību, režisores Indras Rogas inscenējumā velti meklēt kaut ko no Frānsisa Skota Ficdžeralda daiļradē iekodētā daudzslāņainā vēstījuma par 20. gadsimta 20. gadu dārdošo/rēcošo (Roaring Twenties) romantiski traģisko amerikāņu sapni. Starp citu, par Ficdžeralda laika sabiedrību un tās paradoksālo līdzību ar šodienu noteikti vērts izlasīt Martas Martinsones analītisko rakstu "satori.lv" "Getsbija amerikāņu sapnis". Tas būtu jādara pēc izrādes, lai negaidītu no Nacionālā teātra iestudējuma dziļāku saturisko slāni, kā tas iecerēts.
Spožais džeza laikmets jābauda te un tagad – šķiet, tieši to vēsta "ballīte divās daļās", kur kopā ar teātra aktieriem dejo ap trīsdesmit studentu no Latvijas Kultūras akadēmijas bakalaura studiju programmas "Mākslas". Horeogrāfes Ingas Raudingas un viņas asistenta Ginta Dancīša sacerēto ekspresīvo kustību partitūru paspilgtina kostīmu mākslinieces Annas Heinrihsones dejotāju tērpi melnos un sārtos toņos. Ar īpašu šiku un ekstravaganci izceļas galveno lomu atveidotāju kostīmi, kopumā vienoti ieturētais un izaicinošais stils nesaistās ar konkrētu modes līniju.
Izrādes kamertoni nosaka starptautiski koncertējošas grupas "Big Al & The Jokers" mākslinieki – Romāns Vendiņš, Zintis Žvarts, Sandris Skeranskis, Eduards Raubiško, Juris Skrajāns, Raitis Aukšmuksts, Pēteris Liepiņš, Aļģirds Šuminsks, rādot augstu profesionālu sniegumu un dāvājot īpašu baudu džeza mūzikas baudītājiem. Pagrūti nošķirt izrādes komponista Aleksandra Tomasa Matjussona oriģinālo devumu no mūziķu atraisītās improvizācijas, kas jo plaši skan izvērstajos balles skatos, kā arī inscenējumu ievadā un noslēgumā.
Grūti arī izskaidrot, kāpēc stāsts, kas pirms desmit gadiem piedzīvoja ne gluži veiksmīgu Dž. Dž. Džilindžera skatuves versiju pēc bulgāru dramaturga Hristo Boičeva melodrāmas motīviem Liepājas teātrī, aktualizēts šodien. Ja kāds Boičevam pārmeta amerikāņu literatūras sižeta un attiecību vienkāršošanu, tad šoreiz dramatizējuma autore Indra Roga dodas tālāk. Īsie un ātri zibošie dialogi gandrīz šķiet kā traucēklis nerimstošas ballītes gaidīšanai, norisei un attiecīgi telpas pārkārtošanai nākamajam svētku raundam.
Nesātīgi krāšņas vides uzstādījumu perfekti iedzīvina scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis, būvējot divstāvu estrādes pacēlumu ar izvērstām simetriskām ovālām trepēm sānos, centrā izvietojot logu un panākot sajūtu, ka salona telpa "iegremdējas" vai "paceļas spārnos". Ar videomākslinieka Toma Zeļģa niansētu kadrējumu apaļajā milzu iluminatorā brīžiem zib mākoņu kontūras, brīžiem ņirb ūdens atspīdumi, asociatīvi raisot līdzību ar zemūdens kuģi vai lidmašīnu. Asociāciju spēcina galvenā varoņa Getsbija "kapteiņa NEMO" figūra un stāja. Noslēgta vide gluži kā Getsbija izdomāta un dārgi apmaksāta iluzoru sapņu valstība nodrošina to, ka realitātei te nav tiesību iejaukties.
Birst zelts, zib slaidu kāju ritenīši, šurpu turpu ceļo glāžu komplekti, ko steidz mainīt trīs viesmīļi. Par spilgtiem gaismas akcentiem rūpējas Kalvis Kalniņš ("International Fireworks Design"). Skatuve izrādās par mazu. Aktieri lec pāri arī skatuves rampai un defilē starp skatītāju rindām, priekšplāna dīvāniem pakāpienu vietā nākas izturēt palēcienu jaudīgos triecienus. Darbību caurvijošais bravūrīgais virstonis pārsteidz ar agresivitāti, vieglumu un ātri zūdošu jēgu.
Kā piedeva vizuāli izteiksmīgai ainavai attīstās dramatisko varoņu attiecību divas līnijas. Getsbiju (lomā Jēkabs Reinis) un Niku (lomā Uldis Siliņš) saista kopīgas atmiņas par kara gaitām, starp viņiem uzmirdz pa īsam sirsnīgas sapratnes mirklim. Otrā līnijā mezglojas mīlētāju trīsstūris – Getsbijs, viņa īpašā pirms kara mīlētā sapņu meitene, aristokrāte Deizija un labāko aprindu vērtību iemiesotājs Deizijas vīrs Toms. Taču raksturi un attiecības ieskicēti aptuveni. Nākas piedomāt iespējamo motivāciju varoņiem, sacerot savu versiju par to, piemēram, kāpēc Getsbijs tik ļoti tiecas pēc Madaras Reijeres atveidotās Deizijas, kuru cita starpā grūti sazīmēt starp bezpersoniskajiem dejotājiem. Jā, aktieris atklāj vienā no fināla monologiem Getsbija dziļākos pārdzīvojumus, taču jūtas nepārsniedz skatuves rampu. Iespējams, ka pieradums pie tuvplāniem, ko sagādā bieži redzamie skatuves ekrāni, uztveres ziņā prasa citas intensitātes un klātbūtnes izpausmes.
Izceļas daži – ekscentriskais individuālists Klipšpringers aktiera Ivara Kļavinska tēlojumā, puritāniski atturīgais Pārvaldnieks Ulda Anžes atveidojumā. Lieliski un gluži kā no citas izrādes šajā šovā ielaužas maza greizsirdības ainiņa, ko kā milzu traģēdiju jaudīgi un pārliecinoši Toma lomā nospēlē Egils Melbārdis.
Nošautais Getsbijs izrādās viltus ziņa, pēc šāviena un to pavadošā sarkanā dūmu mutulīša nokritušais varonis pieceļas. Arī nāve ir tikai priekšnesums, ballīte turpinās, sabiedrība gaida nākamos iznācienus. Varbūt kādā mirklī var pieļaut, ka režisores Rogas konceptā ir bijis turēt kritisku spoguli lētu izpriecu banalitātei, taču – kā to paveikt, neiekrītot banalitātes ilustrācijā, paliek neatbildēts.
Uzziņa
- Frensiss Skots Ficdžeralds, "Lieliskais Getsbijs", iestudējums Nacionālā teātra Lielajā zālē
- Režisore un dramatizējuma autore Indra Roga, režisores asistents Jēkabs Reinis, scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis, kostīmumāksliniece Anna Heinrihsone, komponists Aleksandrs Tomass Matjussons, gaismumākslinieks Oskars Pauliņš, videomākslinieks Toms Zeļģis, horeogrāfe Inga Raudinga, mūzikasgrupa "Big Al & The Jokers", specefekti Kalvis Kalniņš ("International Fireworks Design").
- Lomās: Jēkabs Reinis, Uldis Siliņš, Egils Melbārdis, Madara Reijere, Liene Sebre, Uldis Anže, Juris Lisners, Raimonds Celms, Evija Krūze, Sanita Paula, Līga Zeļģe, Kārlis Reijers, Ivars Kļavinskis u. c.
- Getsbija īpašie viesi: Lauris Limbergs, Anna Marija Puķe, Lelde Beāte Kuzņecova, Gints Dancītis, Mārīte Supe, Mārtiņš Emīls Aržanovskis.
- Izrādē piedalās Latvijas Kultūras akadēmijas bakalaura studiju programmas "Mākslas" apakšprogrammas "Dramatiskā teātra aktiera māksla" un "Dramatiskā teātra režijas māksla" 2. kursa studenti.
Viedokļi
Anna L.: "Labākā ballīte pilsētā! Izrāde kā krāšņi svētki. Bravo mūziķiem, dejotājiem un visiem aktieriem. "
Andris: "Lieliska, pilnvērtīga, krāšņa izrāde. Ļoti patika tērpi, skatuve, skatuve, jaunie studenti un pieredzējušo aktieru spēle. Visu lieliski papildināja "Big Al & The Jokers" grupa ar savu kolorīto izpildījumu. Deizija – Madara Reijere, Džordana – Liene Sebre, abas aktrises lieliski iederas un izpilda savus tēlus izrādē un noteikti sevi piesaka kādai no aktieru balvu nominācijām."
Avots: teatris.lv
Aptauja
Vai jūs uztrauc grāmatu veikalu slēgšana mazpilsētās?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.