Konkurss "Latvijas Gada auto" šogad svin 25. gadskārtu. Visos šajos garajos gados esmu vadījis žūriju. Un meklējis – nē, ne jau "labāko", kā reizēm aplami dēvē šo sacensību uzvarētājus, – interesantāko. Man un man līdzīgajiem piemērotāko. No šī viedokļa pēdējie konkursa gadi nav bijuši tie labākie, jo tajos nepiedalījās gandrīz neviens no pikapiem.

Reklāma

No vienīgajiem patiesi universālajiem auto. Jebkurai dzīves situācijai un vajadzībai piemērotiem.

Neiespējami? Pilsētai vajag vieglu un maziņu. Tālam ceļojumam uz valstīm, kur ātruma limiti augstāki, slaidu un ātru. Mežā – pilnpiedziņu, ar pazeminātajiem pārnesumiem un diferenciāla "bloķi" piedevām. Lielākām kravām – ja ne dižu bagāžnieku, tad spēju smagu piekabi vilkt. Un tā tālāk. Jāpērk trīs auto? Maciņš neizturēs… Bet – ir tādi pikapi. Komfortabla kabīne – kā limuzīnā. Pusotra kvadrātmetra kravas kaste. Četri velkoši rati. Viss vienā.

Cik populāri ir pikapi?

Mēreni. Pašlaik pie mums reģistrēti nepilni septiņi tūkstoši šīs grupas auto. Pavisam neliela daļiņa no gandrīz pusmiljonu lielā autoparka. Populārākās markas – "Toyota Hilux", "Mitsubishi L200", "VW Amarok", "Ford Ranger", "Nissan Navara", "Isuzu D-max".

Nākotnes prognoze? Miglā tīta, jo pašlaik Eiropas tirgū vairs nav "Mitsubishi". "Nissan" dīleris vairs nepiedāvā "Navara". Kas paliek? Ilggadējais līderis "Hilux". 

Cenas, sākot no 36 400 eiro. "Ford Ranger". Krietni dārgāks. Nu jau var pasūtīt arī jaunā modeļa "Amarok", bet arī tikai tad, ja tev ir vismaz 54 tūkstoši eiro. "Isuzu D-max". Mazliet lētāks. Ar divvietīgu kabīni un mehānisku ātrumkārbu iegūstams par 28 500. Lētāks, bet "Isuzu" atpazīstamības, prestiža ziņā ar "Toyota" mēroties nevar. Tāpat kā to nespēj mans pirmā "Gada auto 2024" testa objekts – "SsangYong Musso". Pat ne vienkārši "Musso", bet "Grand Musso". Pirmais piedāvājums, kura kravas kaste ir par pusmetru garāka nekā konkurentiem ar piecvietīgām kabīnēm.

Vēl viens korejietis tirgū

Tāpat kā mums jau pazīstamais un pieņemtais "Hyundai", arī "SsangYong Musso" ir korejietis. Un tāpat kā "Hyundai" (un tajā ietilpstošā "Kia") savā izaugsmē krietnu laiku sadarbojies ar "Daimler". Jā, jā – pirmie "SsangYong" džipi un pikapi bija ar "Mercedes" dzinējiem. 

Un šo radniecību neapšaubāmi jūt arī šodienas braucienā – divu litru dīzelis ir vienkārši lielisks. Kluss, spēkpilns (200 ZS), ekonomisks. 

Gan pilsētā, gan lojālā šosejas braucienā tērē ap septiņiem litriem uz 100 km. Naudas izteiksmē tātad apmēram tikpat, cik 5–6 litrus benzīna sadedzinošie par ekonomiskiem sauktie kompaktie auto.

Un paša auto cena visnotaļ konkurētspējīga. Ja spēj sadzīvot ar mehānisku ātrumkārbu – 35 990 eiro. Ja gribi ne tikai automātu, bet arī ādas apdares salonu, īpašu krāsu, drošības kameras, līniju asistentus utt., sanāks par tūkstošiem desmit dārgāk. Bet lētāk nekā "Amarok" vai "Ranger". Sliktāk? Nez vai. Atceros lielisko lielā "Ford" ripojumu pa Ventspils šoseju, kuram veltīju jūsmīgu slavinājumu aizpērnā "Gada auto" testa aprakstā. Tagad meklēju, kam piekasīties šajā pašā maršrutā ripojošā "Musso". Neatrodu. Klusums gandrīz kā elektromobilī. Ripojuma laidenums – 9 balles no 10 (10 būtu kādam divreiz dārgākam un bez kravas kastes). Vadāmība – izcils viegluma un drošas rata pretestības kompromiss. Verdikts – pat tāliem ceļojumiem derīgs. Par patēriņu jau teicu. Labs. Vien ņemiet vērā, ka septiņi uz simtu iznāks tad, ja kravas kastes pārsegs aizvērts un spidometra bultiņu nedzenat virs simta. Ja krava augsta un gaisa pretestību palielinoša, ja dikti steidzaties – būs kādi astoņi ar pusi. Kas arī nav daudz, ja uz Rīgu no Dundagas nogādāsiet ne tikai četrus omulīgus pasažierus, bet arī dārza mēbeļu komplektu. Neizjaucamu, nevienā vieglajā auto neiebāžamu.

Vairums mums piedāvāto pikapu ir dīzeļi. Slikti? Dabai kaitīgi? Kā to ņem. Ogļskābās gāzes izmešu šiem mazāk nekā benzīnniekiem. Un tos melnos kvēpus jaunākās paaudzes motori arī nepūš. Un kalpo tie ilgi. 

Līdz pilnīgam solītajam iekšdedzes ražošanas aizliegumam 2035. gadā neapšaubāmi mierīgi un spēkpilni izvilks.

Slava pikapiem!!! Un aicinājums arī citu marku dīleriem – nāciet pikapu bariņā, lai "Gada auto" rudens testā varam krietni pa smilšaino Lilastes tanku ceļu pabraukties. Kurš tur pārspēs "Musso", kuram ir ne tikai pazemināto pārnesumu ieslēgšanas iespēja, bet arī aizmugures diferenciāla bloķēšana?