Jaunā konkursa "Gada auto" pieteikumu pieņemšana ir sākusies. Drūzmas pie iesniegumu pieņemšanas gan nav – domāt un savas firmas spilgtāko jaunumu gaidīt dīleri drīkst līdz pat rudenim. Tādēļ pasekosim firmu jaunumiem bez balsošanas stresa.

Šoreiz svētku nedēļu braucu ar "Nissan Juke", auto, kurš gan salīdzinājumā ar pērno gadu vizuāli mainījies nav, bet šopavasar beidzot ieguvis piedziņas daļēju elektrifikāciju. Pašuzlādes hibrīds. Tādi noteikti būs gan "Gada auto" konkursā, gan jūsu izvēles alternatīvās.

"Nissan Juke" hibrīda spēka piedziņa sastāv no jaunās paaudzes "Nissan" iekšdedzes dzinēja, kas īpaši izstrādāts darbam ar hibrīda spēka piedziņu. Tā jauda ir 69 kW (94 ZS) un griezes moments – 148 Nm. Galvenā elektromotora jauda ir 36 kW (49 ZS) un griezes moments – 205 Nm. Rezultātā tiek iegūta spēka piedziņa, kas nodrošina par 25% lielāku jaudu nekā pašreizējais benzīna dzinējs un līdz pat 40% mazāku degvielas patēriņu pilsētas ciklā un līdz pat 20% kombinētajā ciklā. Tā sola ražotājs. Pārbaudīsim?

Pilsētā dīdās ekonomiski

Jāteic, ka degvielas patēriņa skaitļi, kurus fiksēju braucienā pa maršrutu Bolderāja–Tallinas iela–Mārupe (tātad 100% pilsēta, turklāt darbdienas beigu drūzmas stundas), izskatījās vienkārši šokējoši – 4,6 l/100 km. Un tas bez kādas saudzējošas vilkšanās. 

Jaunā komplekta digitalizētā vadība tiešām nodrošina gandrīz pilnīgi elektrisku kustību sastrēgumos un burzmā. 

Motors uz īsiem brīžiem ierūcas vien tā vadības datora izvēlētos laikos. Šī ir īpašība, pie kuras droši vien nāksies visai ilgi pierast. Nav ierastās rūciena un paātrinājuma sakarības, kluss ieskrējiens, vēl viens, tad (pie luksofora stāvot) šis paskaļi piešķiļas, jo akumulatoriņš (daudz mazāks un vieglāks nekā elektroauto) patukšojies… Dīvaini. Bet – kā jau teicu – rezultāts liedz kurnēt. Varbūt tādai jābūt nākotnei? Prāvs auto, varētu būt taksometrs. Un pilsētā dīdīties spēj reizes pusotras lētāk un tīrāk nekā vecais benzīnnieks.

Šī spēka piedziņa var nemanāmi un bez autovadītāja iejaukšanās izmantot dažādus iespējamos hibridizācijas veidus (sērijveida, paralēlo, sērijveida paralēlo) atbilstoši paātrinājuma un jaudas prasībām. 

Automobili iedarbinot, "Juke" hibrīda spēka piedziņa vienmēr ieslēdzas elektriskajā režīmā un var sasniegt ātrumu līdz 55 km/h, paliekot tikai elektriskajā režīmā.

Sistēma automātiski maksimāli palielina šā režīma izmantošanu, un "Juke" hibrīda versijai ir arī īpašs elektriskā režīma slēdzis, ko var izmantot kā funkciju gadījumos, kad autovadītājs nevēlas, lai dzinējs darbotos, piemēram, dzīvojamos rajonos vai sastrēgumu laikā.

Solīds, bet sportisks

Kā šis izskatās? Laikam jau foršs. Mazdēliem patiktu. Vectēvam laikam ne sevišķi piemērots. Vectēvam patika salons, kurā (kā tas jau nāk modē) mazāk digitālu un skārienjutīgu izvirtību. 

Viss vienkārši un intuitīvi apgūstams, gluži kā gadsimta sākuma "BMW". 

Arī testētās (dārgākās) versijas ādas apdare gluži vai "premium" līmenī.

Uz "Juke" priekšējā režģa tagad redzama jaunā "Nissan" zīmola emblēma, kuras dizains ļauj optimizēt aerodinamisko efektivitāti, kas kļuvis iespējams, pateicoties zemākām hibrīda versijas dzesēšanas prasībām. Pārveidojumi ir veikti arī virsbūvei zem bampera, lai uzlabotu gaisa plūsmu, un – unikāli šim hibrīdam – ir pievienots radiatora režģa aizvars, kas ļauj automātiski regulēt gaisa plūsmu atbilstoši dzesēšanas vajadzībām, pēc iespējas samazinot aerodinamisko pretestību.

Uz šosejas ēdelīgāks

Pabraucu arī mazliet uz Liepājas un Tukuma pusi. Te gandrīz neticamu patēriņa skaitļu šoka nav. Drīzāk otrādi. Tā vien šķiet, ka šis "ēd" mazliet vairāk nekā mans ikdienas litrīgais benzīnnieks. Netrakojot – gandrīz seši litri uz simtu. Pie ievu krūma piestājis, gan saprotu, ka vainīgi varētu būt šie baigi skaistie riteņi – 19 collas un 235 mm platumā. Turklāt apauti joprojām "Ultragrip" ziemas riepās. Šitos smukumratus es neņemtu (iespējami arī 17 collu). Un citiem neiesaku, jo ātrgaitas (UHP) riepas radina pie visatļautības, nebrīdina par saķeres kritiskās zonas tuvumu. Ja iebrauksi tajā par dziļu…

Kopumā – ja arī hibrīds nedod ievērojamu degvielas ekonomiju šosejas režīmā, papildu svars (akumulators) dod gaitas komfortu. 

Smagāks ripo laidenāk. Sajūtas kā daudz lielākā auto. Un vēl "Bose" audio piedevām… "I belive, I can fly"… ("Ticu, ka varu lidot" – angļu val.). Labāk gan netici.

Atlaides nedod

Vai šie pašuzlādes hibrīdi, kā saka, rentēsies? Tie (dažādu firmu) ir par tūkstošiem pieciem, pat desmit dārgāki nekā tā paša modeļa auto ar maziem un arī ekonomiskiem benzīna dzinējiem ("Juke" ar litrīgu benzīna motoru un manuālu kārbu maksā 19 500, hibrīds – sākot no 28 300). Ja brauksi galvenokārt pilsētā un kādus 20 000 km gadā un būsi par litrīgo benzīnnieku kādus 1,5 l/100 km taupīgāks, ieekonomēsi 600, varbūt 800 eiro. 

Cenas starpības kompensēšanai vajadzēs gadus astoņus, desmit. Sagaidīsi? Vai būsi jau kaut ko modernāku iekārojis?

Nekādas nodokļu privilēģijas šai pilsētu gaisa tīrību tiešām uzlabojošajai auto kategorijai deputāta Andra Kulberga ("AS") vadītā darba grupa nav iecerējusi. Atlaides plānotas vien tīri elektriskajiem un lādējamiem hibrīdiem. Vai tāpēc, ka tie dārgāki un dod pārdevējiem lielāku peļņu?