Kuras motoreļļas ir labākas – sintētiskās, pussintētiskās vai minerāleļļas? Jautā Ainars Cēsu novadā. Konsultējis mg sc. Ing. Andrejs Skorohodovs.

Lai kāda būtu eļļa, par tās kvalitāti nav iespējams spriest pēc tā, vai šī eļļa pieder minerāleļļu, sintētisko vai pussintētisko eļļu kategorijai. Kvalitāti nosaka ražotāja iespējas ievērot noteiktus standartus. Tāpēc ne velti vienmēr tiek ieteikts izvēlēties atzītu ražotāju izstrādājumus.

Savukārt katram no eļļas veidiem (sintētiskā, pussintētiskā vai minerāleļļa) ir konkrēts lietojums, ko nosaka ne tikai pati eļļa, bet arī tai pievienotās piedevas. Sintētiskajām eļļām ir ilgāki eļļas maiņas intervāli, jo tās ilgāk saglabā savas īpašības, bet, kad tās zūd, tad strauji. Minerālās eļļas parasti degradējas lēnām visā eļļas ekspluatācijas laikā.

Motoreļļa jāmaina, kad tās īpašību minimums ir atbilstīgs motora ražotāja prasībām, nevis kad tā degradējusies tiktāl, ka nespēj nodrošināt dzinēja eļļošanu un virsmu aizsardzību.

Ar ko eļļas atšķiras

Jebkura motoreļļa sastāv no bāzes un piedevām. Tieši bāze arī nosaka, kā tiek klasificēts galaprodukts.

Eļļu iedalījums ir daudz sīkāks. Ir minerālās eļļas ar augstu sēra saturu, kuras iegūst no smagajām eļļas frakcijām, apvienojot tās ar šķīdinātājiem. Minerāleļļa ar zemu sēra saturu ir klasiska minerāleļļa, kas tiek iegūta, izmantojot eļļas rafinēšanas procesu. 

Taču parasti tīrā veidā tas ir produkts, kura molekulārais sastāvs ir neviendabīgs. Ir minerāleļļas, kas tiek apstrādātas ar ūdeņradi. Šajā gadījumā lielas molekulas tiek iznīcinātas, lai izlīdzinātu eļļas īpašības un izveidotu viendabīgu struktūru. Šādām eļļām nosaukumā tiek ietverts indekss “HC”.

Motoreļļa.

Pilnībā sintētiskās eļļas tiek iegūtas sintēzes procesā, un tiek iegūts viendabīgas struktūras eļļains šķidrums. Ir vēl supersintētiskās eļļas. Tajās ir arī esteri, kas tiek iegūti, mijiedarbojoties noteiktiem spirtiem un skābēm. Šāda eļļa gan parasti ir ļoti dārga, tāpēc to lieto specifiskās jomās.

Tīrā veidā atsevišķa pussintētiskā bāze nepastāv. To iegūst, sajaucot minerāleļļu ar zemu sēra saturu un simtprocentīgi sintētisko. Šādā eļļā sintētisko komponentu daudzums nepārsniedz 30 procentus. Sintētikas pievienošana nepieciešama, lai stabilizētu smērvielas īpašības.

Lietojuma veids

Viens no galvenajiem jebkuras smērvielas darbības rādītājiem ir viskozitāte. Tā atspoguļo eļļas uzvedību lielas slodzes apstākļos. Eļļas izveidotā plēve var būt ļoti plāna un viegli plīst, kas izraisīs cilindra sieniņu paātrinātu nodilumu. Ja eļļa ir ļoti bieza, plēve izrādīsies pārāk bieza. Tas arī negatīvi ietekmēs dzinēja darbību.

Lielākajai daļai automobiļu dzinēju ir ieteicama HC sintētika un sintētiskās eļļas ar 5W-40 un 0W-40, 0W-20 un 0W-16.

Sintētiskās eļļas 15W-60, 10W-60 ir piemērotas ļoti jaudīgiem sporta dzinējiem, kuros eļļas plēves stabilitāte ir prioritāte, dzinējam darbojoties ar maksimālajiem apgriezieniem.

Pussintētiskās eļļas ieteicamas vecākām automašīnām.

Sintētiskās un daļēji sintētiskās eļļas atšķiras arī pēc eļļas oksidācijas ātruma. Sintētiskās oksidējas lēnāk, ilgāk nekļūs duļķainas. Pussintētiskās motoreļļas oksidējas un noveco straujāk, tām ir īsāks kalpošanas laiks.

Vai vienmēr pussintētisko eļļu var aizstāt ar sintētisko? Nē, jo vecāku motoru eļļas sistēma paredzēta noteiktai minimālajai eļļas viskozitātei aukstās palaišanas laikā. Tāpat to nevar darīt eļļas un citu blīvējumu izmantošanas dēļ, ja tie nav pietiekami cieši. Dzinējs var patērēt vairāk eļļas un dūmot. Labākais risinājums ir HC sintētika, kas apvieno sintētisko un minerālo eļļu priekšrocības.

Kas ir piedevas, un ko tās dod

Motoreļļām visbiežāk tiek pievienotas dažādas piedevas, lai samazinātu eļļas oksidēšanās ātrumu un nodrošinātu smērvielai labākas mazgājošās īpašības. Piedevas nepieciešamas, arī lai uzlabotu sastāva pretberzes īpašības.

Visbiežāk izmantotās piedevas ir fosfora un cinka savienojumi, kas paaugstina nodilumizturību. Savukārt kalcijs un magnijs uzlabo mazgāšanas īpašības, molibdēns un bors uzlabo pretberzes īpašības.

Ņem vērā!

Motoreļļu viskozitātes klases

  • Minerālās motoreļļas: 15W-40, 20W-50
  • Sintētiskās: 0W-40, 5W-40, 15W-60, 10W-60
  • Pussintētiskās: 10W-40
  • HC sintētika: 5W-40, 10W-40, 0W-20, 5W-20, 0W-16, 5W-30

Der zināt

Minerāleļļa tiek iegūta dabīgā ceļā jeb citiem vārdiem – tā paliek pēc naftas destilācijas benzīnā un dīzeļdegvielā.

Sintētiskā eļļa ir mākslīgs produkts, ko iegūst, sintezējot to no naftas gāzes.

Pussintētiskā eļļa ir īpaši attīrīta minerāleļļa, kam pievienota sintētiskā eļļa.