Vairākums autovadītāju braucot sēž pārāk tuvu pie stūres vai arī pieliecas tai ļoti tuvu. Šādam nepareizam stāvoklim var būt liktenīgas sekas. Konsultē SIA "Autoskola Credo Autoprieks "instruktore Monika Ezermale.

Sarežģītā situācijā, kad pēkšņi jāizdara straujas roku kustības, tam pietrūks telpas. Kā ir pareizi un droši sēdēt pie stūres?

Ne par tuvu, ne par tālu

Mēdz apgalvot, ka pilsētas vidē sēdēt tālu no auto stūres nav ērti. Tomēr tā nav. Pareizā stāvoklī rokām jābūt elkoņos gandrīz iztaisnotām. Tās jātur aptuveni 140 grādu leņķī.

Kāpēc tik daudzi vada auto, sēdēdami nepareizi? Tam ir vairāki iemesli:

  • vēlme būt tuvāk stūrei un pedāļiem, kas dod mānīgu drošības izjūtu un šķietami atvieglo darbību izpildi;
  • iespēja tālāk pārredzēt automašīnas priekšgalu, kas daudziem šķiet ļoti svarīgi.

Ar kājām balstīties nedrīkst

Pareizs stāvoklis pie stūres neliedz kustību brīvību un ļauj acumirklī reaģēt, tas ir, izvairīties no daudziem satiksmes nelaimes gadījumiem. Ko nozīmē pareizi sēdēt pie stūres? Mugura ir stingri atbalstīta pret atzveltni, un rokas gandrīz iztaisnotas. Ķermeņa, arī roku un kāju smaguma centrs ir uz sēdekļa. Visu svaru uzņem sēdeklis. Balstīties ar kājām nedrīkst – tām, tāpat kā rokām, jābūt pilnīgi brīvām, nenoslogotām.

Nepareizi sēžot, kamēr kreisā kāja izspiež sajūgu, labā tiek nedaudz noslogota. Ja sēdēšanas poza ir pareiza, autovadītājs spēj darboties ar abām kājām vienlaikus.

Bieži vien automašīnu pārmaiņus vada atšķirīga auguma cilvēki, tāpēc sēdeklim jābūt iespējami tālu atbīdāmam, atzveltnes leņķim regulējamam – atzveltnei jābūt mazliet atliektai, lai ķermeņa augšdaļa, būdama tai piekļauta, ar augšstilbiem veidotu aptuveni 110 grādu leņķi.

Jāskatās pāri motora pārsegam

Iekārtošanās pie stūres un spoguļu pielāgošana arī atkarīga no cilvēka auguma, taču iesācējiem parasti iesaka sēdekļa augstumu pielāgot tik augstu, lai redzama taisna līnija pāri motora pārsegam, taču ne tik augstu, lai galva atdurtos pret mašīnas jumtu. Jābūt tā, lai starp galvu un griestiem var ielikt dūri.

Sēdekli automašīnai ar mehānisko pārnesumkārbu regulē tā, lai ar kājām būtu ērti aizsniegt sajūgu, citādi braukšanas laikā var rasties nedrošas situācijas, kā arī vadītājam nebūs ērti braukt. Nedrīkst arī aizmirst par roku stāvokli. Automašīnai ar automātisko pārnesumkārbu jābūt pietiekami tuvu pievilktam sēdeklim, lai var pilnvērtīgi izmantot bremzi un kontrolēt gāzes pedāli. 

Attālumu var mērīt pēc kājas balsta kreisajā pusē, kas ierīkots teju visās automašīnās. Arī šajā gadījumā jāatceras par roku stāvokli. Ja nepieciešams, jāizmanto iespēja regulēt stūresrata pozīciju attiecībā pret sēdekli.

Cik rāda pulkstenis?

Ieteicams stūresratu griezt roku pāri rokai – tas ir vieglākais un drošākais veids. Rokas uz stūres jātur ērtā pozīcijā, pielāgojoties stūres konfigurācijai. Piemēram, VW Golf auto uz stūres ir speciālas iedobes, kurās var ievietot īkšķus. Uz stūres jātur abas rokas, un dažādas institūcijas iesaka arī dažādas pozīcijas. 

Piemēram, ASV Nacionālā šoseju un satiksmes drošības administrācija iesaka turēt rokas pozīcijā uz pulksten 9 un 3 (stūre jāiedomājas kā pulksteņa ciparnīca) – no abām pusēm horizontāli pāri taisnam stūresratam. 

Taču daudzi instruktori un eksperti iesaka rokas turēt uz pulksten 10 un 2 jeb ar ceturtdaļas stūresrata atstarpi starp rokām no augšpuses iztaisnotam stūresratam.

Padoms

Pamēģiniet apsēsties sēdeklī, pacelt kājas un imitēt braukšanu ar divriteni. Ja tas izdodas viegli, jūsu ķermenis krēslā ir novietots pareizi.

Drošai braukšanai

  • Stūre vienmēr jātur ar abām rokām. Izņēmums ir pārnesumu pārslēgšanas brīži.
  • Slidens stūresrats ir bīstams – tas var izraisīt nelaimes gadījumu.
  • Nedrīkst izmantot pūkainus vilnas, sintētikas vai kažokādas apliktņus, jo rokas var aizķerties spalvās, un tas var novest pie nelaimes.
  • Stūresrats nedrīkst būt atbalsts – turēšanās pie stūres ir viena no galvenajām kļūdām, ko pieļauj daudzi autovadītāji. Tas ir kļūmīgs reflekss, ko rada nepareizs stāvoklis pie stūres.

Sēžam pareizi!

Kā pareizi sēdēt pie stūres
  • Braucot svarīga ērta krēsla pozīcija, nepieciešama vieta galvai.
  • Stūri tur sev ērtā pozīcijā un stūrē, pārliekot roku pāri otrai, lai nodrošinātu stabilu stūrēšanu.
  • Krēslu noregulē tik tuvu, lai kāja, spiežot pedāli, paliktu saliekta un vadītājam būtu ērti.
  • Sēdekļa atzveltni regulē tā, lai būtu ērti, nevis vadītājs atrastos pusguļus pozīcijā.
  • Stūri pieregulē tik tuvu, lai stūrējot tā beigtos delmu locītavās.