Režisors Gatis Šmits un iestudējuma "Mīlas straume" radošā komanda zina, kā viņu skatītāji vēlas justies. Spēcīgo mīlestības vilni, ar ko publika uzlādē savus iemīļotos aktierus Jaunā Rīgas teātra izrādē, varu apliecināt bez ironijas piedevas. Pelnīti, jo Justīnes Kļavas lugas deviņu tēlu ansamblī iesaistītas gandrīz visas teātra spožās skatuves zvaigznes.

Reklāma

Auditorijai mazāk zināmais aktieris Ričards Murāns, kurš līdz šim JRT spēlē vienu lomu – Henesiju izrādē "Lai Dievs stāv tev klāt, tu, nabaga cietēj!" –, šoreiz iemieso Santehniķi ar tēla pievilcības romantisko spēku, kas slēpjas nepieredzējušajā jaunībā.

Kopējo pacilājošo "Mīlas straumes" noskaņojumu garantē aktieru spēles prieks. Asprātīgo situāciju etīdēs, iespējams, aktieri atceras studiju gadus, kad šādā vai līdzīgā sastāvā improvizēja attiecības, raksturus, notikumus, sacerot tos paši. Un kādēļ to nedarīt ar uzkrātu pieredzi un patiesu baudu arī tagad? Ar atzīstamu ansambļa sajūtu meistari respektē viens otra solo numurus, arī duetu, trio vai kvartetu priekšnesumus.

Spoguļoties vienam otrā

Luga vēsta par mūsdienu vientuļiem cilvēkiem – pilsētniekiem –, kuri, lai cik atšķirīgi, visi meklē sev dvēseles vai dzīves partnerus. Piemēram, Dzejas mūzas kalpam, ko spēlē Kaspars Znotiņš, nepieciešama kāda sieviete gluži sadzīvisku vajadzību dēļ. Andra Keiša atveidotajam TV producentam kā allaž trūkst neprātīgas, jaunas iedvesmas, Gundara Āboliņa Atraitnis meklē partneri, kas pierādītu mirušās sievas neaizstājamo vietu.

Uz skatuves Elita Kļaviņa un Ričards Murāns.

Stāstiņi par to, kā kāds grib kādu, bet viņa/viņš grib citu, un kur galu galā katrs kaut ko dabū, raisās pa druskai komiski, melodramatiski un romantiski. Notikumu virkne kā straume ieplūst sentimenta okeānā, kur var notikt viss, var nenotikt nekas.

Starp katru personāžu un aktieri šoreiz jāliek gandrīz vienādības zīme. Lai gan divskatos satiekas viņš un viņa un greizsirdības attiecības risina trīs un četri tēli, taču viegli ieskicētajos raksturos nepārprotami atpazīstamas aktieru personības un viņu attiecības. Piemēram, šaura strīpiņa atšķir Baibu Broku no viņas viegli kariķētās Dīvas, kas kā loma lomā ļauj starot aktrises šarmam, pašcieņai un izkoptajai elegancei. Viņai un arī citiem palīdz tērpu māksliniece Keita, ietērpjot varoņus tiem raksturīgos un arī īpaši izsmalcinātos kostīmos. Gluži vai piepacelta šķiet sievietes būtība – gan burtiski visām varonēm pārvietojoties augstpapēžu kurpēs, gan glorificējot sievišķību, ar šķelmīgumu (Apkopēja/Jana Čivžele), ar daiļumu (Dīva/Baiba Broka), ar temperamentu (Profesore/Sandra Kļaviņa) un noslēpumainību (Mājsaimniece/Elita Kļaviņa). Savukārt aktrises Aminatas Grietas Diarras atveidotajam Romantiķes tēlam piemīt kolorīta dabiska pievilcība, kas varones nelielo sānsoli partnera Santehniķa acīs padara maznozīmīgu.

Mīlestība profilā

Šoreiz telpas vidū atrodas podests kā modes skates mēle, pa kuru turp un šurp soļo klejojošie varoņi. Visa darbība kustas kā pa slīdošu eskalatoru, aina nomaina ainu, katru darbības vietu apzīmē attiecīgās mēbeles un rekvizīti, ko tumsā kāds veikli uzripina/nostumj. Vērojot aktieru spēli no sānskata un vienlaikus esot spoguļattēlā pret otrpus skatuvei sēdošajiem, ar apbrīnu novērtēju scenogrāfa Rūdolfa Baltiņa vīzijas oriģinalitāti un arī precīzo trāpījumu saturā. Kā spogulī publika vēro drāmas varoņus, kuri atgādina dzīvē redzētus tipāžus, vienlaikus skatoties uz auditoriju un neviļus salīdzinot cits citu.

Gundars Āboliņš un Sandra Kļaviņa JRT izrādē "Mīlas straume".

Konstrukcijas izgaismojums ar neona staru kustīgajām rotaļām, ar ko gaismu mākslinieks Mareks Lužinskis uzbur atmosfēru, precīzi atbilst spēles noteikumiem. Minimālisma stilā risinātā forma rada perfekta izpildījuma iespaidu. Psiholoģiskas spēles ainās iedarbīga ir kinētiskā apļa kustība, kas liek griezties aktieru mizanscēnai un no visiem rakursiem kinematogrāfiski atklāj partneru kārtējās nogurdinoši apnicīgās attiecību problēmas.

Lai gan lomas nosauktas pēc sociālās piederības vai profesijas, izrāde netaujā pēc personiskākiem personāžu motivācijas iemesliem. Tā vien šķiet, ka, paliekot meistarības aizsegā, aktieri netic savu varoņu – gan jauno, gan pusmūžam tuvojošos tipāžu – naivajam romantismam. To, kāpēc konkrētie cilvēki jūt un rīkojas tieši tā, domājams taču, ka katrs individuāli un personiski, intīmi un ievainojami varēsim varbūt ieraudzīt citā izrādē.

"Mīlas straume" būs īpaši sātīgs baudījums Andra Keiša artistiskuma cienītājiem. Viņa TV producenta iekšējā dramaturģija savīta sarežģītāk un tāpēc izceļ izvērstāku un grodāku tēla skatuves eksistenci. Aktieris izrādes laikā tieši publikai izmet replikas, kas nav paredzētas lugas tekstā, un arī ar to apbur skatītāju sirdis. Un kurš teicis, ka skatītāju mīlestība pret skatuves māksliniekiem nav teātra pašpietiekams uzdevums. Pietiek tikai viņus ieraudzīt. Un kritisks skatiens tam tikai traucē.

Jana Čivžele un Ričards Murāns JRT izrādē "Mīlas straume".

Uzziņa

Justīne Kļava, "Mīlas straume", iestudējums Jaunajā Rīgas teātrī

  • Režisors Gatis Šmits, scenogrāfs Rūdolfs Baltiņš, kostīmumāksliniece Keita, gaismumākslinieks Mareks Lužinskis, muzikālaisnoformējums: Jēkabs Nīmanis.
  • Lomās: Gundars Āboliņš, Baiba Broka, Andris Keišs, Elita Kļaviņa, Kaspars Znotiņš, Sandra Kļaviņa, Jana Čivžele, Aminata Grieta Diarra, Ričards Murāns.
  • Nākamāsizrādes: 22., 23., 24., 25. janvārī.

Aptauja

Kas jums šķiet svarīgākais, lai cilvēks būtu veiksmīgs?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.