Pirms pusotra gada Dailes teātra vadība kopā ar juristiem izstrādāja ieteikumus grozījumiem darba likumdošanas normatīvajos aktos, kas ļautu ar aktieriem slēgt terminētus darba līgumus. Iesākumā priekšlikumi tika iesniegti Latvijas Teātra darbinieku savienībā (LTDS), apspriesti sabiedrībā, un tos vērtēja arī Latvijas Teātra padomē. "Kultūrzīmes" noskaidroja, kā pavirzījies uz priekšu tik skaļi izskanējušais projekts un vai par to vispār vēl tiek domāts.
Mazliet uzvilktā situācijā
Iespējamo pārmaiņu iniciators, Dailes teātra direktors Juris Žagars, tiekoties ar "Kultūrzīmēm", priekšlikumus joprojām aizstāv, turklāt skaidrojot, ka aktieri zināmā mērā esot tādi kā "situācijas upuri" un liela daļa Dailes teātra vadošo aktieru iesīkstējušo sistēmu arī neatbalstot. "Līdzšinējā neizlēmība gadiem ilgi slēpjas politiķu un varbūt arī ierēdņu bezmugurkaulniecībā, nezinu, šo mezglu pārcirst nav bijis pietiekama spēka nevienam no kultūras ministriem. Tiesa, tas nebūs populārs lēmums, to arī būtu vienkārši pavērst pret pašu ministru. Tas ir absurdi – visiem ir terminēti līgumi, visiem jāpierāda sava profesionālā varēšana: teātru vadītājiem ir dots termiņš un jāpiedalās konkursā, ārstiem jāsertificējas, mūziķiem laiku pa laikam sevi jāpierāda, vai pirksti joprojām ir tik veikli kā agrāk, operas solistiem, vai var nodziedāt augšējās notis, bet aktieriem šādu kritēriju nav. Vēlreiz uzsveru, ka tas nenozīmē, ka aktieris ar mūža līgumu automātiski zaudē formu!" Piemēram, Dailes teātrī 90% aktieru strādājot ar beztermiņa līgumiem, tie esot brīnišķīgi aktieri un teātrim tas būtu liels trieciens, ja viņi izdomātu iet prom.
Latvijas Teātra darbinieku savienības valdes priekšsēdētājs Ojārs Rubenis uzsver, ka problēmai ir divas – darba devēja un darba ņēmēja – puses. Viņš uzskata, ka absolūti nepieciešams strādāt pie likumprojekta un kopējās pārvaldes sistēmas. 21. gadsimtā mūža līgumi netiekot praktizēti daudzās valstīs, arī jau sen Somijā. "Tā ir vien normāla konkurences cīņa, tieši tāpat kā juridiskajā dienestā, medicīnā, jebkur, kur vien cilvēks izvēlas profesiju. Katrs taču zina, ka, strādājot nepārtraukti, jāpilnveidojas, un zina arī to, ka vienā dienā darbavietu var arī zaudēt, tāds ir šis laikmets. Arī valsts nav slaucamā govs! Un nekur nekas nav garantēts."
Rubeņa ieskatā jautājumu varētu risināt, nosakot vismaz divus termiņus, piemēram, pēc pirmajiem pieciem vēl piecus gadus, kuru laikā saprastu, vai konkrētais cilvēks ir talantīgs un darbaspējīgs, vai tik tiešām grib strādāt izvēlētajā profesijā. "Līdz ar to būtu sajūta, ka darbinieks būtu mazliet uzvilktā situācijā, tieši tādā pat atrodas atrodas arī teātru direktori, kuri ik pēc pieciem gadiem iziet atestāciju un piedalās konkursos. Šī sistēma sevi pierādījusi, un vadītājiem visu laiku jādomā, kā procesu un darbu attīstīt. Rezultātus apliecina skatītāji."
Arī Latvijas Nacionālā teātra direktors Māris Vītols uzsver, ka situācija ar mākslinieku kontraktiem Latvijā esot padomju iekārtas mantojums. Latvija esot palikusi kā viena no nedaudzām Eiropas valstīm, tiesa, vēl arī Lietuva, kurā mākslinieku līgumi tiekot noslēgti atbilstoši vispārējai darba likumdošanai. Pēc direktora teiktā, šobrīd likumdošana nosaka, ka terminētie darba līgumi likumīgi noslēdzami ar maksimālo piecu gadu termiņu. Pēc tā beigām darba attiecības jāpārtrauc vai arī tās pārvēršas par beztermiņa darba līgumiem ar visām no darba likumdošanas izrietošajām sekām. Direktora ieskatā gan pašreizējais piecu gadu periods jaunajiem aktieriem, ar kuriem nereti jau studiju laikā vai pēc Kultūras akadēmijas beigšanas tiekot noslēgti terminēti darba līgumi, esot pārāk īss laika periods, lai teātris varētu izsvērti un ar pilnu atbildību izteikt piedāvājumu kļūt par štata aktieri uz nenoteiktu laiku. Māris Vītols domā, ka arī pašiem jaunajiem aktieriem piecu gadu periods esot pārāk īss laiks, lai saprastu, vai šī profesija būs viņu "mūža aicinājums" un kāda ir viņu "motivācija ar konkrēto profesiju un teātri saistīt visu savu darba mūžu".
Vai pietrūkst regulāras izvērtēšanas?
Kā uzsver Juris Žagars, viena no problēmām ir arī neiespējamība veikt objektīvu izvērtējumu aktiera profesionālai formai un varēšanai katrā brīdī: "Mehānismam ir jābūt! Mūziķim to ir iespējams noteikt, arī baletdejotājiem," bet aktiera darba līgumā esot vien rakstīts, ka jāklausa režisors un jāzina teksts.
"Kultūrzīmēm" radās iespēja izlasīt vienu darba līgumu, tiesa, ticamākais, ikvienā teātrī tie ir atšķirīgi, bet šajā, kas turklāt slēgts uz nenoteiktu laiku, bija teikts: "Darbinieks ar šo līgumu apņemas izpildīt literārus darbus, spēlēt dramatiskajos darbos un sniegt muzikālus un teatrālus priekšnesumus. (..) Veikt tikai tos darba pienākumus, kas nepieciešami viņa pienākumu pienācīgam izpildījumam un ar tādu rūpību, kāda atbilstoši darba raksturam un darba veikšanai nepieciešamajām spējām un piemērotībai būtu taisnīgi no viņa sagaidāma."
Juris Žagars skaidro, ka gadījumā, ja aktieris vairs netiek pieprasīts, ja viņa profesionālā forma kaut kādu, iespējams, pat objektīvu apstākļu dēļ nav atbilstoša, lai performētu profesionālā līmenī, teātra vadībai nav nekādu mehānismu, kā, ja aktieris nepiekrīt, lūgt pāriet uz citu darbu teātrī. Ja piekrītot, tad gan esot zināmi "brīnišķīgi gadījumi", kad, sākot strādāt citā profesijā, gūstot panākumus, reizēm turpinot strādāt arī teātrī, vien vairs nespēlējot uz skatuves.