17. janvārī, uz Latvijas Nacionālās operas skatuves atgriezīsies Džuzepes Verdi operas "Makbets" iestudējums. Titullomā debitēs Latvijas Nacionālās operas solists Jānis Apeinis, kuram martā būs piecdesmit gadu dzīves jubileja.
Šis "Makbeta" uzvedums LNO pirmizrādi piedzīvoja 2016. gadā, to veidojuši muzikālais vadītājs un diriģents Mārtiņš Ozoliņš, režisors Viesturs Meikšāns, scenogrāfs Reinis Suhanovs, kostīmu mākslinieki MAREUNROL’S, gaismu mākslinieks Kevins Vins-Džonss, horeogrāfe Linda Mīļā, videomākslinieks -8.
… Uzvarām vainagotais karavadonis Makbets uzklausa triju raganu pareģojumu, ka reiz viņš kļūs par Skotijas karali. Makbetu un viņa sievu pārņem nevaldāma varaskāre, taču ceļš uz troni izrādās asinīm slacīts un ved vien uz neprātu un iznīcību...
"Makbets" ir Džuzepes Verdi desmitā opera un pirmā, kurai iedvesmu sniegusi Viljama Šekspīra daiļrade, par ko komponists jūsmoja kopš agras jaunības.
Jāni, jau daudzus gadus esat Operas vadošais solists ar virkni skaistu lomu, bet baritoniem tāds liktenis, ka viņu varoņi gandrīz nekad nav gaišie tēli. Kāda ir visiezīmīgākā Makbeta rakstura šķautne?
J. Apeinis: Makbets nonāk divējādā sajūtā, jo pareģojuma ietekmē kļūst apsēsts ar domu par varu tā, ka iesaistās mistiskajā cīņā par to un sāk slepkavot cilvēkus citu pēc cita. Kaut dzīvē, kā esmu lasījis vēstures grāmatās, Makbets bijis lielisks karavadonis un arī labs cilvēks. Bet Šekspīrs, izmantojot viņa vārdu, radījis varaskāru ļaundari.
Kas interesanti un pat nedaudz mistiski, pēc Florences "Teatro de la Pergola" pasūtījuma tapusī "Makbeta" pirmizrāde notikusi 1847. gada 14. martā, kas ir mana dzimšanas diena. Savukārt Latvijā "Makbets" pirmizrādi piedzīvoja 1975. gadā, kas ir mans dzimšanas gads. Divās rindiņās redzu savu dzimšanas dienas datumu un gadu saistībā ar operu, kuru dziedāšu pirmo reizi mūžā… Pat nedaudz neomulīgi (pasmaida)…
Smagais Makbeta kronis galvu nespiež?
Cenšos savus varoņus arī aizstāvēt, cik iespējams, saskatīt arī labo, kaut nedaudz attaisnot. Atšķirībā no karaļa Klaudija "Hamletā," kurš uzreiz apzināti iet uz savu ļauno mērķi, Makbets ir arī nomaldījies cilvēks, kā daudzi nomaldās un kļūdās. Arī karavadoņa sieva vīru ļoti ietekmē, kā tas dzīvē bieži gadās. Varbūt viņa ir pat tā ļaunākā šajā operā.