No 2. decembra līdz 18. februārim Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā apskatāma Roberta Koļcova personālizstāde "Botāniķis un vienradzis".

Ekspozīcija iekārtota 4. stāva zālēs un apvieno vairāk nekā 40 dažāda formāta glezniecības un tēlniecības darbus. Šī ir Roberta Koļcova 24. personālizstāde. Pirms gada galerijā "Istaba" bija apskatāma viņa iepriekšējā publiskā ekspozīcija "Zaķa cilpas".

Izstādē "Botāniķis un vienradzis" redzami Roberta Koļcova paši jaunākie, 2023. gada, darbi. Izstādes zāles sienas, griesti un grīda ir baltā krāsā. Roberta Koļcova grafiskās gleznas, kas ir bagātīgi piepildītas ar simboliem, elementiem, tēliem un līnijām, savā vizuālajā noslogotībā lieliski izpaužas šajās askētiskajās telpās. "Botāniķis un vienradzis" atstāj tīrības un sakārtotības iespaidu.

Mākslinieka rokraksts visu laiku ir nešaubīgi atpazīstams. Izstādes kurators Eduards Dorofejevs saka: "Roberts Koļcovs ir ārkārtīgi uzticīgs savai manierei un savam stilam. Reti kurš mākslinieks vairāk nekā 30 gadus ir strādājis kā mūks cellē un novedis savu rokrakstu līdz perfekcijai. Ja dziļāk ieskatīsimies Koļcova darbos, mēs ieraudzīsim ārkārtīgi piesātinātu pasauli, kur reālais un abstraktais, kur fantāzija un realitāte sadzīvo kopā. Robertam forma vienmēr ir bijusi primāra."

"Nesaskaņota rīcība ar iespēju".

Koļcova unikālā sintēze

Roberta Koļcova mākslas valoda apvieno jūgendstilu, art deko un manierismu. Tā ir Koļcova radītā sintēze – viņa mākslinieka stils. Darbi satur ļoti daudz vizuālo elementu – ilgstoši vērojot tikai vienu gleznu, atklājas vairāk un vairāk ieraugāmā, pamanāmā, līdz šim neievērotā.

Gandrīz visas Roberta Koļcova radošās darbības laikā viņa stilu izsaka nemainīgs krāsu salikums – melns, balts un zelts. Izstādē "Botāniķis un vienradzis" apskatāmie darbi tapuši uz audekla un papīra ar akrilu, guašu, tušu un zeltu.

Koļcova mākslas viena no raksturīgākajām īpašībām ir spēja apvienot vizuālo elementu pārbagātību un melnbalto krāšņumu fantastiski harmoniskās kompozīcijās, radot viegluma, graciozitātes un nepārslogotības sajūtu.

"Klusums Dziesmu svētku gadā".

Līnija kā grafiskās valodas galvenais elements

Līnija Roberta Koļcova darbos aizvijas, radot sieviešu un dzīvnieku ķermeņus, dabas elementus un nereālus tēlus. Līnijas veido smalkas formas un aprises, savieno tās kopsakarā, radot jaunas papildu nozīmes un atklāsmes. Tās it kā ceļo no gleznas uz gleznu, no skulptūras uz skulptūru un tad atpakaļ gleznā, turpinās nākamajā un vēl nākamajā darbā un izstādes zālē. Līnijai Koļcova darbos ir spēks – grafiskajās gleznās tā nereti savāc kopā visu kompozīciju vai, gluži pretēji, atdala elementu no elementa, piešķirot tiem patstāvīgu dzīvi melnbaltajā kopsakarā.

Koļcovs patiešām ir izcils līniju meistars. Viņa gleznās nav ēnu vai ēnojuma, nav telpiskuma vai dziļuma, tikpat kā nemaz nav krāsu. Ar līnijām vien ir radīti tēli, kur viens no izteiksmīgākajiem ir sieviete – nereāla būtne, mūza, kas apvieno dažādu gadsimtu un tautu kultūras un tradīcijas. Koļcova sievietes ir staltas, slaidas, nedaudz majestātiskas, ebrejiskiem un austrumnieciskiem sejas vaibstiem. Viņām ir tumši mati, sasieti pievilcīgā mezglā, garš kakls spēcīgas kājas, basas pēdas, izteiksmīgas rokas un ļoti pārliecinoša stāja. Šie tēli ir mitoloģiski un rada nereālu iespaidu, rosinot fantāzijas par to, kas viņas patiesībā ir un kur viņas īsti atrodas. Skatītājs tikai var iedomāties šo tēlu nesteidzīgo, vieglo, līgano un neatkarīgo gaitu. Šajos tēlos nav trauksmes.

Roberta Koļcova līnija kā viņa galvenais mākslinieciskās izpausmes elements turpinās tēlniecības darbos. Izstādē apskatāmas piecas pulēta tērauda skulptūras uz koka pamatnes, kurās redzams vienradzis vai vienradzis kopā ar sievieti, un viņu ķermeņi, īpaši kājas, atgādina līniju. Tās ir neuzbāzīgas, nelielas un lakoniskas skulptūras bez detaļām. Visu nozīmi un saturu iznes forma un skulptūras materiāls – tērauda krāsa un pulētā materiāla spīdums. Mākslinieka darbos līnija ir atradusi emocijām un garīgajam stāvoklim atbilstošu formu un stāstījumu.

"Vientuļnieka atspulgs".

Vienradzis nozīmē sirds īpašību

Vienradzis ir svarīgs. Roberta Koļcova mākslā tas parādījies pēdējo gadu laikā pēc rūpīgām dabas un cilvēka un to kopsakaru studijām.

Pats mākslinieks par savu radošo procesu saka, ka vispirms ir botānika – dabas un cilvēka izpēte, izglītība un zināšanas, uz kuru pamata veidojas tēls. Roberta Koļcova radītais tēls ir vienradzis, kas reizē ir gan reāls, gan nereāls. Šis tēls ir mākslinieka ideja, viņa radītais arhetips. Roberts Koļcovs saka, ka vienradzis nozīmē cilvēka sirds raksturu, sirds īpašību, tas ir nepielūdzams tēls, viņš ir soģis un ir tīrs no grēka.

Vienradzis ir neiztrūkstošs gandrīz visās lielāka formāta gleznās. Dažkārt darbos redzama ir tikai viņa graciozā aste, galva vai kājas. Paslēpies aiz staltajiem sieviešu stāviem, vienradzis apliecina savu klātbūtni notikumā, kas attēlots gleznā.

Roberta Koļcova radītais vienradzis ir garīgi, intelektuāli un psiholoģiski sarežģīts tēls, kas ieguvis vienkāršas un skaidras formas. Gandrīz visos darbos viņš ir atstājis savu pēdu nospiedumus. Vienradzis ieved mūs bagātīgā nozīmju, simbolu, fantāzijas un realitātes pasaulē – Roberta Koļcova personālizstādē "Botāniķis un vienradzis".

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.