Sunny 4 °C
O. 07.05
Henriete, Henrijs, Jete, Enriko
12 dažādas Zalkša zīmes simbolizē 12 zodiaka zvaigznājus īpašajā rituālu jostā, ko meistare Inese Krūmiņa darināja "Spīganas" redaktorei Aijai Austrumai.
12 dažādas Zalkša zīmes simbolizē 12 zodiaka zvaigznājus īpašajā rituālu jostā, ko meistare Inese Krūmiņa darināja "Spīganas" redaktorei Aijai Austrumai.
Foto: Laura Grīnvalde

Celošana, celu jostas – ierakstot šos vārdus Google meklētājā, parādās visai maz ierakstu. Diez kāpēc? Toties priecē fakts, ka ir atrodama informācija, kur šo prasmi var apgūt dažādu pasākumu ietvaros. Uzrunāju meistares Inesi Krūmiņu un Ingu Geduševu, lai izceltu gaismā šo seno jostu aušanas tehniku.

Celu aušanas tehnika ir viena no senākajām tekstiliju darināšanas tehnikām Latvijas teritorijā. Celu aušanas rīki atrasti Latvijas teritorijā jau vidējā dzelzs laikmeta kapenēs. Pēc zinātnieku pētījumiem, celu audumi ir bijuši pazīstami jau akmens laikmetā. Īpaši daudz celu audumu atrasts vēlā dzelzs laikmeta kapenēs, un pēc šiem izrakumiem iespējams rekonstruēt senlatviešu tērpus. Celos austi audumi ir blīvi un ļoti izturīgi. Ar celainēm sasēja kažoku, tērpu vai stiprināja zeķes. To izturības dēļ varēja izmantot saimniecībā kā grožus vai maisu sasiešanai. Sīkāk iztaujāju celošanas meistares.

Vēsture

  • Celošana ir vīšanas un aušanas apvienojums, kas savu nosaukumu ieguvis no darbarīka – celu dēlīša.
  • Celi (celu galdiņi) ir no plēsta koka, kaula, metāla vai stingra kartona izcirsti kvadrātiņi ar caurumiņiem stūros.
  • Celošana ir senākais cilvēces vēsturē zināmais horizontālais aušanas paveids. Vecākie saglabājušies paraugi (Ēģiptē) datēti ar ~3500 g. p.m.ē. Šī tehnika izplatīta visā pasaulē un arī vēsturiski bijusi cieņā faktis-ki pie visām kultūrtautām – no skandināviem ziemeļos līdz Dienvidamerikas indiāņiem, no Indonēzijas un Vidusāzijas līdz mūsdienu Kanādas teritorijai.
  • Latviskās celaines ir darinātas ar pasaulē samērā maz izplatīto tehniku, kad celaines raksta daļā vienā dēlītī vērti tikai divi diegi; visvairāk līdzības mūsu celainēm ir ar koptu (seno ēģiptiešu pēcnācēju) celainēm.
  • Celu tehnikā darinātas detaļas rodamas visu novadu apģērbos. Svītrainās un skujainās celaines latgaļiem sastopamas kopš 10.–11. gs. Visvairāk celaines bija izplatītas tieši Latgalē.
  • Senākā rakstainā celaine ar neielasītu līkloča rakstu Latvijā zināma no 9. gs. Tīras purva depozīta, bet greznākās ar ielasīto rakstu darinājuši lībieši, sēļi un latgaļi kopš 11. gs.
  • Jostas uzglabāja, satītas riteņos vai kamolos. Krustabās, vedībās, kāzās un citos godos jostas un prievītes izmantoja ziedam – dāvināšanai.
  • Jostas atšķiras ar tajās ielikto enerģiju. Senlaikos vīriešu kārtas pārstāvji celaines nēsāja līdz brīdim, kad apjoza ādas jostu un sēdās kumeļa mugurā, taču arī etnogrāfiskā tērpa komplektācijā, īpaši jau Latgalē, ir sastopamas celaines gan sievietēm, gan vīriešiem. Sievietēm – greznākas
Meistares Ingas Geduševas darināta celu josta.

Kā pie tevis nonāca celošanas arods? Pie kā mācījies to apgūt?

Inese Krūmiņa

Inese: Jau no bērnības esmu interesējusies par ģeometrisko ornamentu, sākumā tā vizuālās pievilcības dēļ, vēlāk, mācoties Rīgas 1. ģimnāzijā un LU Fizikas un matemātikas fakultātē, sāka interesēt motīvu variācijas iespējas, to skaits, modelēšana. 1991. gadā, piedaloties 3x3 nometnē Kaucmindē, man laimējās mācīties Kanādas latvietes Lilijas Treimanes meistarklasē, strādājām sešas dienas pa sešām stundām un pieķērām klāt arī vakarus, lai ko vairāk apgūtu un padarītu.

Pēc tam esmu turpinājusi meklēt informāciju un apgūt arī citu kultūru celošanas tehnikas, tomēr strādāju ar tām kopumā tikai kādos 5% sava celošanas darba. Galvenais, kas attīstījis tehniku, krāsu izjūtu un spēju kombinēt rakstu zīmes, ir bijis pamatīgs darbs etnogrāfisko un arheoloģisko materiālu kopēšanā. Kā smejies, vispirms jāiemācās uzrakstīt katru atsevišķo alfabēta burtu, lai pēc tam varētu mēģināt dabūt gatavu domrakstu.

Inga Geduševa

Inga: Pat nemāku pateikt, kā tas gadījās, bet pirms gadiem septiņiem sāku cakot vienkāršās celaines. Skatījos uz Ineses Krūmiņas rakstainajām celainēm, man arī gribējās radīt ko tādu. Celaiņu grāmata vēl nebija izdota, tāpēc skatījos Youtube lietuviešu meistaru demonstrējumus. Lēnām kaut kas sanāca, līdz pēc vienas dižošanās FB lapā Inese man atsūtīja manas jostas bildi ar savilktiem rimbuļiem un komentāru par nepareizu tehnisko risinājumu raksta izveidē. Vakarā vilku jaunu jostu, jo nebija miera, ka kaut kas nav pareizi. Celoju paraugu, sūtīju Inesei, atkal apvilkti daži rimbuļi. Beigās jau viss ir labi – rakstiem ir spici stūrīši. Ja runājam tieši par arheoloģisko tērpu darināšanu, tad jāmin vēl pāris manas skolotājas un padomdevējas – Ausma Spalviņa un Dagnija Pārupe.

Gatavošana

Top celu josta.

Celu jostu gatavošanai nepieciešama stingri šķeterēta dzija, stingra aukla un celu dēlīši. No kartona vai kāda cita stingra materiāla jāizgriež kvadrātiņi, kuru malas garums ir 5–6 cm, jānoapaļo stūrīši un ar caurduri jāizsit stūros četri caurumi.

Tautiskas jostas var darināt gan aužot, gan celojot – nevis ar steļļu palīdzību, bet ar īpašiem celu dēlīšiem. Līdz ar to šī ir pieejama tehnika jostas darināšanai mājas apstākļos visiem,kam nav steļļu.

Kā notiek pasūtītās jostas celošana, kā pie tevis atnāk zīmes, kas nepieciešamas šim cilvēkam? Vai mēdz būt tā, ka darba gaitā zīmes mainās?

Inese: Es neaužu tirgum, bet tikai konkrētiem cilvēkiem. Tādēļ katra josta ir individuāla, paiet laiks, kamēr tā vizualizējas: jāizvēlas kompozīcijas veids, tad vēl tā sauktā mātes josta – paraugs, no kura tiks veidotas variācijas, tad krāsu salikums. Kādreiz gadās, ka vienam cilvēkam salieku arī rakstus no divām jostām un vēl vidū ielasās kāds manis zīmēts, bet paraugos nesastapts raksta motīvs. Kādreiz gadās arī, ka josta ļoti ilgi pie manis nenāk – šogad viena tāda bija, kas gaidītāju sarakstā sabija septiņus gadus. Un šogad vizualizējās, un pavisam citāda, nekā pirms tam šad tad biju iedomājusies!

Cilvēki mainās, viņu dzīves uzdevumi un tiecība mainās. Un attiecīgi arī jostai būtu jāmainās! Savu pirmo lielo (48 rūtiņu platuma raksts) labi valkāju 15 gadus, tad sāka prasīties pēc kaut kā cita...

Aužu arī krustabu jostas, un tās parasti ir ar vienkāršākiem rakstu salikumiem, jo ļoti sarežģītās mazam cilvēkam var izrādīties par smagu, un tad tādu nav prieka valkāt.

Raudzību celu josta kādam puisītim.

Celu jostas ar rakstu darināšana ir laikietilpīgs process – var svārstīties no kādiem 10 līdz pat 1 cm stundā. Dažreiz izmaiņas notiek arī aušanas laikā. Vispirms noaužu nelielu gabaliņu, lai redzētu, kā izcelsies raksts un strādās izvēlētais krāsu salikums. Ja pašai kaut kas tajā nepatīk, ārdu ārā un pārveru citādu. Ja patīk, sūtu foto topošajai valkātājai/valkātājam ar vienmēr vienu un to pašu jautājumu – vai tas, ko tu redzi, tevi uzrunā? Tikai tad, ja atbilde ir jā, ķeros pie pilna garuma aušanas.

Reklāma

Tāpat var gadīties, ka uznāk niķis un sākotnēji plānotā trešā zīme nonāk kaut kur otrā metra beigu daļā, bet tā, kas bija devītā, kļūst par trešo... Bija laiks, kad kreņķējos, ja tā sanāca, bet tagad esmu mierīga: jostai ir pašai savs ritms, kas rezonē ar valkātāju, un mans redzējums nav un nevar būt pilnīgi simtprocentīgi otru cilvēku atspoguļojošs – tajā vienmēr ir kaut kas arī no manis pašas. Tāpēc labāk ļauties plūdumam un atturēt urķējošo prātu no lieku jautājumu uzdošanas – aušana ir meditatīvs process.

Manis austās jostas ir jaunrade. Protams, ja kāds/a gribēs precīzu, piemēram, Līvānu jostu (ar visu muzeja marķējuma nr.), var noaust kopiju. Bet emocionāli tas tāds slidens jautājums – man šķiet, ka jau no seniem laikiem cilvēki vēlas savā apģērbā ko oriģinālu, nevis ka viss ciems tiktu apģērbts no viena baķa (kā tas diemžēl mūsdienās koros ir parasta prakse). Un jostai ir sava vizuālā, estētiskā, informatīvā (rakstu zīme ir neverbāla informācija) un simboliskā nozīme, tādējādi tai kopējā apģērba ansamblī ir visai nozīmīga loma.

Jaunrades jostām ir vēl kāda priekšrocība – tās ir iederīgi valkāt ne pie precīza tautastērpa, bet gan pie linu kleitas vai cita etnostila apģērba un kādreiz arī pie pavisam moderna apģērba. Un savā ziņā šī jaunrade pēc 100 vai 200 gadiem tāpat kļūs par mūsu tautas kultūras mantojuma daļu.

Inga: Katra josta ir individuāla, īpaša, ar savu enerģiju, informāciju un nodomu vai stāstu par valkātāju, jo:

Es lasīju tās zīmītes,

Ko saulīte atsūtīja,

Še krustiņis, te krustiņis,

Vidū balta atslēdziņa.

Krāsu salikums, manuprāt, ir grūtākais posms, bet arī ļoti radošs process, rotaļāšanās ar dziju kamoliņiem. Pirms celošanas ar klientu saskaņoju krāsas, rakstu zīmes, jostā liekamo informāciju, bet ir cilvēki, kas absolūti uzticas manām sajūtām. Vienmēr sūtu pasūtītājam bildi, lai pajūt, vai ir pareizs manu sajūtu saslēgums.

Par zīmēm un to izkārtojumu jostā: man nav nekādu priekšrakstu, zīmes jostā rindojas celošanas procesā, pēc sajūtām, pēc informatīvā lauka. Prasīsi – kā tas ir? Nebūs izskaidrojuma. Tas vienkārši notiek. Katrai zīmei ir sava nozīme, un dažādos avotos atrodami visdažādākie zīmju tulkojumi. Jostas kontekstā skatoties, atšķirīgās jostās viena un tā pati zīme dos dažādu informāciju. To nosaka vispārējā jostā ieliktais nodoms – vai tā ir spēka josta konkrētam cilvēkam, varbūt pirtīžu, raudzību, krustabu, kāzu godu vai bedību josta.

Aužot celaines vienu galu piesien pie vidukļa, bet otru – pie kāda stabila, nekustīga priekšmeta. Tāpēc nepieciešama josta vai saites.

Manā pieredzē ir bijuši gadījumi, kad kāda zīme neaužas. Jūtu, ka šajā brīdī cilvēkam ar zīmes doto enerģiju ir problēmas. Man ir svarīgi ievērot paSaules lietu kārtību, to mācu arī cilvēkiem. Nu, nevar pieteikt pirtīžas vai pasūtīt raudzību jostu, pirms bērniņš ir piedzimis! Arī šādu mācībstundu esmu izgājusi – jostai plīst diegi, jostu celo un ārdi, celo un ārdi. Nav notikšana, jo bērniņam vispirms ir jāpiedzimst.

Zinu, ka mana izgatavotā josta ir sieta ap vidu pie veselības problēmām, bijusi kā sargātāja bērēs, lai saglabātu mieru un rimtu dvēselītes pavadīšanu.

Jostu konkrētam cilvēkam es saucu arī par sajūtu jostu. Brīžiem ar ļoti spēcīgām ķermeniskām sajūtām – aužot konkrētu zīmi, piemēram, tirpst pirkstu gali vai sāk sirds auļot līdz aukstiem sviedriem. Tad gan jānoliek darbs uz brīdi malā, lai noiet tvaiks. Arī celaines nedrīkst gatavot, kad ir slikts garastāvoklis, mazā dusmiņa vai veselības problēmas. Tā visa ir enerģija, ko liekam jostā!

Katram ir savs iemesls, kāpēc viņš vēlas jostu. Kādam ir svarīgs ārējais veidols, kur josta iedod tādu kā statusa vai vērtības sajūtu, bet celotās jostas pamatā ir senā tērpa sastāvdaļa. Josta – noslēgts aplis, koncentrēta enerģija, aizsardzība.

Trim kārtām jostu viju,

Apkārt kuplu ozoliņu;

Cirta čūska, dzēla bite,

Ne lapiņa nedrebēja.

Ingas jostu stāsti

Kādai Latgales jostai

Latgale. Saules staru rotaļas zilo ezeru acīs. Raksts bez cakām, bet ar noteiktu paSaules kārtības ritmu. Dienu nomaina nakts, rīts mijas ar vakaru, Saule un Mēness goda solī ved riņķa danci. Tam visam pamatā pirmsākums, latgaļu saknes un spēks. Spēks dzīvot cauri gadsimtiem un par sevi pastāvēt.

Kādas kurzemnieces jostai

Dižjūras krasts ar vēju matos, baltie koki kāpās, kas klausās viļņu stāstus, Saulgriežu ugunskuri gar jūras krastu un krāsu maģija mežā un pļavā. Spēks, enerģija un sirdsgudrība.

Josta Viņai

Krustā eju, krustā griezu,

Vaļā slēdzu atslēdziņu,

Lai uzplauka uguntiņa,

Līdz pašām debesīm.

...ar Vībotnes spēku, ar Zalkša gudrību, ar Liepas daiļumu un skaistu dvēseli. Krustiem aug bērziem saknes, krustiem zvaigznes ir debesīs, bet tu esi meita, kas spēj izsijāt graudus no pelavām! Lai Laimiņa ceļu rāda!

Josta Ilzei Palmai

...ar dzirkstošu prieku, ar nebēdnīgas meitenes draiskošanos āboliņa laukā, ar pamatīgu savas zemes un dzimtas spēku, ar senču zintīm, ar augšanu, izaugšanu un došanu citiem.

Josta vīrietim

Zeme. Iet vīrs lēniem, mierpilniem soļiem un mālainā zemē atstāj savus nospiedumus. Tas ir prieks par tikko uzartu, elpojošu Zemi. Zeme smaržo! Vīrs ir vērotājs... Mazliet apaudzis ar dzīves raupjumu, izgājis savas dzīves skolas mācības. Vīram ir savs gabaliņš zemes, savas mājas, vīram blakus ir sirdsskaista būtne, vīram ir Zeme, kas smaržo, vīram ir sava godu josta! Lai top!

Šā raksta autores josta

Sapīties, atpīties, meklēt un atrast savu Ceļu, savu Ceļabiedru, kopā iet Laikā, kopā rast savu Māju, kopā sagaidīt Bērnu... Un visu kopā sargāt mīlestības un dzīvesgudrības telpā! Lai top!

Ar īpašnieces Evitas Strāderes atļauju publicējam meistares Ingas celotās jostas aprakstu

Laika upes plūdums ar senču vēsts atspulgiem, ar rotaļīgiem sauleszaķiem, kas mūs urda, kustina, izaicina, liek darīt, ar krastmalas niedrēm, kuru galos dvēselītes rotājas – sargā telpu un dzimtas līmenī – mūs. Jostas vidū enerģijas plūsma ar Saulgriežu uguns spēku, ar papardēm, kuras liek uzziedēt mūsu pirmatnējās sievietes ziedam, viedumam, zintīm, sirds skaidrībai un dvēseles tīrībai. Jostas informācija ir ielikta telpā (lai neaizlidojam). Abos jostas galos ir skujiņas/slotiņas – sākumgalā aizslauka prom pagātnes sārņus, bet beigu galā tīra ceļu, pa kuru tev iet.

Meistares Ingas Geduševas Evitai Strāderei darinātā josta.

Jostas pamatā visas zīmes ir pa pāriem, jo mēs dzīvojam duālā paSaulē (diena/nakts, mans iekšējais Es un Es sabiedrībai, balts/melns, rīts/vakars utt.). Pāris ir ar radošo enerģiju: darīšana, notikšana, attīstība. Zīmju baltā versija – iekšējā tīrība domās, nodomos, vārdos. Jo tīrāka šī mūsu daļa, jo skaistāku enerģiju (sarkanās zīmes) izstarosim.

Jostas sākumā ir Akas zīme – paSaules kārtība, kosmiskās/dievišķās enerģijas avots, tālāk zarotā Pērkonkrusta versija – tīra telpu ar ļoti spēcīgu jaudu, šajā telpā nevar paslēpes spēlēt. Dzīvības zīme – aktīva enerģija, dzīvīgums.Iespējams, būs jāpiestrādā pie savas telpas attīrīšanas, bet to izdarīsi ļoti gudri, un tas tev dos jaunu, skaistu, spēcīgu enerģiju tieši attiecībās ar tavu vīrieti.

Jostas nobeigumā zīme – četri vēji, četras debespuses un es šo notikumu/enerģiju vidiņā.

PAR ŽURNĀLU "SPĪGANA"

"Spīgana" ir vienīgais ezoteriskas ievirzes žurnāls Latvijā, ko veido nevis žurnālisti, bet nozares praktiķi, daloties ar savām zināšanām, pieredzi un dzīvē pārbaudītiem ieteikumiem. Kopš iznākšanas sākuma (2020. gada februāra) "Spīgana" iepazīstina ar dažādām ezoterikas nozarēm – alternatīvās veselības praksēm, senajām zināšanām un šajā gadsimtā izveidotām sistēmām, kas rūpējas par cilvēka fizisko un garīgo veselumu, sava potenciāla un dvēseles uzdevuma apjautu.

Abonē žurnālu šeit.

"Spīgana",
Reklāma
Reklāma
NEZINĀMAIS ZINĀMAIS
Reklāma