Partly cloudy 22 °C
P. 20.05
Salvis, Selva, Venta
Diskusijas dalībnieki.
Diskusijas dalībnieki.
Foto: Dainis Bušmanis / Latvijas Mediji

Pēdējo 30 gadu laikā skolu skaits Latvijā jau krities gandrīz uz pusi. Kaut demogrāfiskā situācija nav spoža, skolēnu skaits tomēr tik ļoti nav samazinājies. Kāpēc, ja skolu kļuvis daudz mazāk, skolēnu un skolotāju joprojām ir par maz un skolu tīkla sakārtošana jāturpina? Un vai tiešām mazāk skolas nozīmēs arī labāku izglītības kvalitāti, kā cer Izglītības un zinātnes ministrijā?

Par to "Latvijas Avīze" rīkoja diskusiju Cēsu novada Drabešos, kurā piedalījās gan Izglītības un zinātnes ministrijas, gan skolu un pašvaldību pārstāvji.

Pagājušā gadsimta nogalē bija 1018 pašvaldību dibinātās skolas. Šajā mācību gadā durvis vēra jau tikai 563 pašvaldību skolas. Tātad samazinājums ir ievērojams, un tas ir lielāks nekā skolēnu skaita kritums: 1990. gadā Latvijā bija 340 424 skolēnu, bet šajā mācību gadā ir 220 050.

Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomniece izglītības un kultūras jautājumos Ināra Dundure diskusijā uzsvēra, ka pašvaldības jau ilgstoši mērķtiecīgi kārtojušas skolu tīklu, ņemot vērā gan demogrāfisko situāciju, gan arī dzīves nepieciešamību un finanšu resursus, gan to, kā tās redz tālāko novada attīstību.

Cēsu novada domes deputāts Ivo Rode toties saka, ka pašvaldības ļoti nelabprāt kārto skolu tīklu, jo deputāti baidās, ka nākamajās vēlēšanās tos, kuri atbalstījuši skolu slēgšanu vai reorganizāciju, vairs neievēlēs: "Tāpēc mēs esam ļoti priecīgi, ja ministrija izvirza prasības, kas liek kārtot skolu tīklu, jo tad varam slēpties aiz ministrijas muguras, tomēr neesam priecīgi, ja ministrija to dara tā, kā mums nav pieņemami. Jebkurām reformām jābūt balstītām objektīvos, izmērāmos kritērijos. Bez standartizētas pieejas valsti vispār nevar pārvaldīt. Tajā pašā laikā visus vienā maisā nevar salikt, tāpēc ir jābūt arī individuālai pieejai, ir jābūt izņēmumiem."

Kampaņveidīga skolu slēgšana?

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Izglītības departamenta vadītāja Edīte Kanaviņa pati bijusi gan skolas direktore, gan Izglītības pārvaldes vadītāja. Viņa atzīst: kopš pagājušā gadsimta nogales nav bijis brīža, kad politiskajā dienas kārtībā nebūtu bijis skolu tīkls un tas, kā to padarīt efektīvāku.

Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta vadītāja Edīte Kanaviņa.

Kāda ir atšķirība starp skolu tīkla kārtošanu iepriekš un tagad? Kā apgalvo E. Kanaviņa, "iepriekš šo problēmu mēģināts risināt caur citiem rīkiem, piemēram, caur pedagogu darba samaksas modeļiem. Kā zināms, 2009. gadā sāka darboties skolu finansēšanas modelis "Nauda seko skolēnam", kas tika izveidots, cerot, ka tad pašvaldības kārtos skolu tīklu atbilstoši pieprasījumam, jo skolas ar mazu skolēnu skaitu saņems tik nelielu finansējumu pedagogu algām, ka nespēs pastāvēt. E. Kanaviņas ieskatā šis finansēšanas modelis tomēr nenodrošināja pilnīgu skolu tīkla sakārtošanu tāpēc, ka pašvaldības, paļaujoties uz skolotāju entuziasmu, godaprātu un samierināšanos ar to, ka viņiem nesamaksā par visiem pienākumiem, ko pedagogi veic, turpināja uzturēt skolas ar mazu skolēnu skaitu un līdz ar to zemām skolotāju algām.

"Man sāp sirds, ja pat pašvaldības vadītājs var pateikt, ka lauku pedagogiem nevajag labu algu, viņiem svarīgāk esot, lai skola saglabājas un būtu darbs," 

teic IZM pārstāve. "Gribam šādu attieksmi lauzt. Ja pašvaldībai ir būtiski saglabāt izglītības iestādi, kas neatbilst kritērijiem, tad viņiem jālīdzfinansē pedagogu alga."

Savukārt tagad skolu tīkla sakārtošana nav mērķis, bet tikai līdzeklis, lai panāktu kvalitatīvu izglītību, kādas šobrīd saskaņa ar datiem nav, tā E. Kanaviņa.

Bijusī izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe, kura vadīja IZM tieši tad, kad tika ieviests modelis "Nauda seko skolēnam" un kuras darbības laikā visvairāk samazinājās skolu skaits, gan uzskata, ka tam, kāpēc skolu tīkls toreiz netika sakārtots ilgtspējīgi, ir vairāki iemesli. "Netika izdarīti nākamie soļi - iegūti un analizēti dati, piemēram, skolotāju darba kvalitāte, mācību saturs, tā sasaiste - starpdisciplinaritāte -, mācību materiāli, skolēnu sniegums un virzība izglītībā un tālākajā karjerā. Skolu slēgšana joprojām notiek kampaņveidīgi nevis sasaistot ar pašvaldības attīstības iespējām, vecāku nodarbinātību, sociālo drošību," spriež bijusī ministre.

Kvalitātes dēļ strīdi arī novadu iekšienē

Tiesa, izglītības kvalitātes monitoringa sistēma tapusi tikai tagad – pēc vairāk nekā desmit gadiem un šobrīd tiek testēta. Pašvaldība jau var spriest par skolu kvalitāti pēc dažādiem datiem, plašākai sabiedrībai gan tie nav pieejami.

Reklāma

I. Dundure uzskata, lai tā būtu pilnvērtīga, tajā jābūt iespējai sekot katra bērna individuālai attīstībai.

Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietnieks Atis Egliņš – Eglītis.

Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietnieks Atis Egliņš – Eglītis, kuram monitoringa sistēmas dati jau ir pieejami, secinājis, ka 9. klases centralizētajos eksāmenos izteikti vājāku sniegumu tomēr uzrādījuši tie skolēni, kas mācās mazās skolās. "Skolu direktoru attieksme pret šiem datiem ir dažāda: vieni atzīst problēmu un viņiem ir plāns, kā organizēt citādi mācību darbu, bet diemžēl ir arī izglītības iestādes, kas problēmu nesaredz, un vaino tikai ārējos apstākļus. Biežākais arguments – laukos ir dumji cilvēki. Tam nespēju piekrist. Ar tādu attieksmi debilizējam lauku sabiedrību," turpina A. Egliņš – Eglītis.

Cēsu novada Amatas apvienības pārvaldes vadītāja, bijusī Amatas novada domes priekšsēdētāja Elita Eglīte iebilst: nav runa par dumjākiem skolēniem laukos, bet par sliktāku ģimeņu materiālo stāvokli, kas diemžēl bieži vien atstāj iespaidu uz bērnu iespējām iegūt izglītību.

Amatas pamatskolas direktors Valdis Nītiņš.

Amatas pamatskolas direktors Valdis Nītiņš norāda: vidējais sasniegumu līmenis nelielās pamatskolās strauji krītas pēc 6. klases, kad labākie aiziet uz valsts ģimnāzijām. Skolai jāturpina strādāt ar bērniem, kas mācībās nav tik veiksmīgi. Tāpēc par izglītības kvalitāti nevarot spriest tikai pēc eksāmenu rezultātiem. Viņš uzskata, ka par skolas efektivitāti jāspriež arī pēc tā, cik tās bijušie skolēni turpina mācīties tālāk un cik prestižās mācību iestādēs viņi iestājas.

E. Egliņš – Eglītis teic, ka arī šis rādītājs nerunā par labu mazajām skolām: tieši mazo skolu bijušie skolēni procentuāli visbiežāk pametot savas nākamās izglītības iestādes. Cipari esot dramatiski. 

"Vidzemes tehnoloģiju un dizaina tehnikumu, kas atrodas Cēsīs, absolvē tikai 47 procenti no tiem, kas tajā iestājušies," viņš piebilst. 

V. Nītiņš to skaidro ar ģimeņu zemo materiālo nodrošinājumu: jaunieši spiesti sākt strādāt un pelnīt, tāpēc nav iespēju pabeigt skolu. Viņa vadītajā skolā 60 procenti bērnu ir no daudzbērnu ģimenēm.

Vai dati liecina, ka pēc skolu slēgšanas izglītības kvalitāte kļūst labāka? Diez vai, jo pēdējos gados skolas slēgtas un reorganizētas, bet pat IZM atzīst, ka izglītības kvalitāte krītas.

E. Kanaviņa gan saka: par skolu reorganizāciju ietekmi uz izglītības kvalitāti grūti spriest tieši tāpēc, ka bijusi kovidpandēmija, ka mainīts izglītības saturs. Dati tāpēc neesot salīdzināmi. Nākotnē gan IZM sekošot arī tam, kā mainās skolēnu sniegums no mazās skolas, nonākot lielākā.

Ar ko maza klase sliktāka

E. Kanaviņa skaidro, kāpēc skolas darba kvalitāti parasti tomēr nosaka arī tās lielums: tie, kuri mācījušies mazās klasēs, nav ieguvuši prasmes, kas pēcāk nepieciešamas darba tirgū, piemēram, spēju saprasties ar dažādiem cilvēkiem. Protams, to var attīstīt arī pieaugušā vecumā, tomēr tā ir atpalicība no citiem, kas gājuši lielākās skolās.

V. Nītiņš norāda: ne visi bērni ir spējīgi mācīties lielās skolās, ir vecāki, kuri gatavi vest bērnu uz mazāku skolu, lai tikai klasē būtu mazāk bērnu un individuālāka pieeja.

E. Kanaviņa gan nepiekrīt: arī 800 bērnu lielā skolā vat radīt vidi, kurā visi jūtas labi.

IZM vecākais eksperts, Cēsu Draudzīgā aicinājuma Valsts ģimnāzijas izglītības metodiķis un vēstures skolotājs Edgars Plētiens.

IZM vecākais eksperts, Cēsu Draudzīgā aicinājuma Valsts ģimnāzijas izglītības metodiķis un vēstures skolotājs Edgars Plētiens stāsta, ka arī pats novērojis, ka veiksmīgs pedagoga darbs nav iespējams, ja vidusskolēnu grupā ir mazāk ap astoņiem skolēniem, vajagot vismaz 15.

Reklāma

Vienlaikus nav plānots veidot ļoti lielas klases: iecerētais jaunais skolu finansēšanas modelis paredz, ka pašvaldībām nebūs izdevīgi veidot klases, kurā būtu vairāk pat divdesmit skolēniem. Vidusskolā gan mazākām klasēm nevajadzētu būt, jo tajā skolēniem jābūt iespējai izvēlēties dažādus padziļinātos mācību kursus, līdz ar to jābūt tik daudz skolēniem, lai skola varētu atļauties viņus dalīt grupās.

Jaunpiebalgas vidusskolas direktors Arnis Ratiņš.

Jaunpiebalgas vidusskolas direktors Arnis Ratiņš nepiekrīt: viņa vadītajā skolā 10. - 12. klasē kopumā ir ap 50 skolēniem un salīdzinoši nelielais skolēnu skaits nekaitējot izglītības kvalitātei. Padziļinātie kursi tiek nodrošināti fizikā un ķīmijā. Absolventiem izdodas iestāties pat medicīnas studiju programmās un studēt par valsts budžeta līdzekļiem. Ķīmijas skolotāji, kas strādā arī Valmieras valsts ģimnāzijā, esot priecīgi, ka Jaunpiebalgā var mācīt nelielā klasē. Laboratorijas darbus varot veikt izcili, ja grupā ir tikai 6-8 skolēni.

Vecpiebalgas vidusskolas absolvents, Juridiskās koledžas un Biznesa augstskolas "Turība" pasniedzējs Kārlis Apalups.

Vecpiebalgas iedzīvotājs, uzņēmējs, Kārlis Apalups, kurš pats absolvējis Vecpiebalgas vidusskolu, uzskata, ka arī nelielās skolās var iegūt labu izglītību. Tiesa, viņa klasē bija 16 skolēni, bet tagad vecākajās klasēs šajā skolā ir mazāk skolēnu. Tomēr izglītības kvalitāti pierāda fakts, ka viņam un visiem klasesbiedriem ir augstākā izglītība, pieci tikuši līdz maģistra grādam, viens studē doktorantūrā. Trīs studiju laikā kļuvuši par savas augstskolas gada studentiem, četri kļuvuši par uzņēmējiem. "Pēc ministrijas iecerētajiem standartiem šāda klase nemaz nedrīkstētu eksistēt," rūgti saka K. Apalups.

Pieejamību vai kvalitāti

I. Dundure atgādina: Izglītības likums pirmkārt prasa, lai skolēnam izglītība ir vispār pieejama. Tātad pirmkārt ir jānodrošina pieejamība, kas nozīmē, ka skolai jābūt salīdzinoši tuvu skolēna dzīvesvietai. 

Viņa uzskata: aiz IZM lozungiem par izglītības kvalitāti patiesībā atkal slēpjas "finanšu jautājums". 

Tam piekrīt aktīvs Vecpiebalgas iedzīvotājs, uzņēmējs, kurš studējis arī pedagoģiju, Kārlis Apalups: "Nevajadzētu slēpties aiz kvalitatītes rādītājiem, ja vienkārši gribam optimizēt finanses." Ja jātaupa nauda, viņš rosina samazināt ierēdņu skaitu: to Latvijā esot seši procenti no visiem nodarbinātajiem, kamēr Igaunijā, piemēram, tikai pieci procenti.

Cēsu novada domes deputāts Laimis Šāvējs.

Cēsu novada domes deputāts Laimis Šāvējs, kurš ir opozīcijā novadā valdošajiem, arī uzsver: vispirms jābūt skolai, un tikai tad jādomā, kā nodrošināt skolotājus, kvalitāti.

E. Kanaviņa atbild, ka arī IZM uzskata, ka pirmkārt ir jānodrošina skolu pieejamība, "taču mēs nedrīkstam nerunāt arī par kvalitāti".

Bet kas tad ir izglītības kvalitāte? E. Kanaviņa skaidro: to raksturo divi kritēriji, bet IZM akcentē trīs: pedagoga labbūtību, skolēna labbūtību un skolēna snieguma kvalitāti. Tiesa, sistēmas, kā sekot labbūtībai joprojām nav – tā vēl tiek veidota. Taču to, ka nekāda labā pedagogu labbūtība nav, var secināt kaut vai no tā, ka skolās skolotāju trūkst aizvien vairāk.

Nebūs skolu, jo nav skolotāju?

IZM jau vairākkārt paudusi, ka, sakārtojot skolu tīklu, pedagogu trūkums vairs nebūšot tik ass, varbūt pat radīšoties konkurence uz pedagogu amata vietām. Tad jau sanāk, ka to, cik daudz skolu var būt Latvijā, noteiks skolotāju skaits, nevis kādi citi apsvērumi?

Diez vai, jo pedagogu trūkums tomēr vairāk jūtams lielajās pilsētās un Pierīgā, bet pārāk mazu skolu vairāk ir laukos.

Tomēr V. Nītiņš atzīst, ka iemesls skolu reorganizācijām tiešām var būt pedagogu trūkums: 

ja skolu un klašu skaits paliks esošais, pienāks brīdis, kad daļā skolu "jēdzīgs mācību process" nenotiks, jo nebūs pedagogu. 

Taču jāpalielina skolotāju algas, nevis jāslēdz skolas.

A. Ratiņš uzskata, ka skolu slēgšana nenozīmē, ka atlikušajām skolām būs vieglāk piesaistīt pedagogus: "Jaunpiebalgai tuvu ir Gulbenes un Alūksnes novadi, kas īsteno kardinālas skolu tīklu reformas. Es visu laiku gaidu, kad slēgto un reorganizēto skolu pedagogi man pieteiksies darbā un pats apzvanu visas reorganizētās skolas un aicinu darbā pāri palikušos skolotājus. Neesmu dabūjis nevienu! Liela daļa šo skolu skolotāji vispār pamet izglītības sistēmu."

E. Kanaviņa piekrīt, ka darbu zaudējušie skolotāji bieži vien nesteidz pieteikties darbā citā skolā. Parasti viņi paņem pauzi, izmantojot iespēju dzīvot no pabalsta, tomēr pēcāk lielākoties viņi atgriežoties sistēmā. Viņa apgalvo, ka Alūksnes novadā, kurš nevis fragmentāri slēdzis skolas, bet veicis būtiskas ilgtermiņa izmaiņas skolu tīklā, tagad uz skolotāju amata vietām esot konurence.

Reklāma

Reformas ietekme vēl neesot redzama

Skolu finansēšanas modelis "Nauda seko skolēnam" vairs nav efektīvs, nav attaisnojies arī tas, ka tagad nauda nonāk pašvaldībās, kas to drīkst izdalīt starp skolām pēc saviem ieskatiem, nevis katrā skolā. IZM plāno modeli mainīt, pārejot uz izglītības programmu finansēšanu. 

Tātad nauda sekos nevis konkrētam skolēnam, bet skola saņems finansējumu par programmu īstenošanu. 

Finansējuma apmērs arī turpmāk būs atkarīgs no skolēnu skaita, tomēr nebūs tik cieši ar to saistīts kā šobrīd.

Būtisks ir jautājums: vai lielākās izmaiņas skolu tīklā rada finansējuma modeļa maiņa rada vai arī administratīvi teritoriālā reforma (ATR). LPS aprēķini liecina, ka uz 2009./2010. mācību gadu skolu skaits bija samazinājies par 235, uz 2021./2022. - par 166. Tieši šajos gados bijušas lielākās izmaiņas skolu tīklā. Gan 2009., gan 2021. gadā notika novadu apvienošanas. Taču 2009. gadā tika arī ieviests tobrīd jaunais skolu finansēšanas modelis "Nauda seko skolēnam".

A. Egliņš – Eglītis uzskata, ka ATR tomēr nebūtu tieši jāsaista ar skolu tīklu. Turklāt pēdējās reformas ietekmi uz skolu tīklu vēl pāragri vērtēt: apvienotie novadi savas sistēmas, tostarp skolu tīklu, varētu turpināt kārtot vēl desmit gadus.

Latvijas Pašvaldību savienības padomniece izglītības un kultūras jautājumos Ināra Dundure.

Tam piekrīt arī I. Dundure: salīdzinoši lielais skolu skaits, kas tika slēgts uz 2022. gada 1. septembri, vēl neparāda novadu reformas ietekmi. Drīzāk ietekme kārtējo reizi varētu būt finansēšanas modeļa maiņai. I. Dundure pieļauj, ka pašvaldību lēmumus var ietekmēt arī centralizēto eksāmenu 9. klasēm rezultāti. Kā zināms, šādi eksāmeni pirmoreiz notika iepriekšējā mācību gada beigās. Tāpat, pieņemot lēmumus, pašvaldības ņems vērā skolu ēku tehnisko stāvokli, skolotāju pietiekamību, vai skolām ir labi aprīkotas laboratorijas dabaszinātņu priekšmetiem, situāciju ar ceļiem. Kopumā, viņasprāt, novadu reformai ilgtermiņā būs liela ietekme uz skolu tīklu. Taču tam ir blakusefekts: arvien vairāk teritorijas kļūs par nomalēm bez vidusskolas un citiem pakalpojumiem. Un diemžēl, jo tālāk ir skola, jo dārgāk bērna skološana izmaksā ģimenei.

"Aicinu uzticēties pašvaldībām, ka tās pieņems izsvērtus lēmumus," teic I. Dundure.

A. Ratiņš atzīst, ka pēc lielā novada izveidošanas arī viņam 

bijusi sajūta, ka novada centrs no viņa skolas ir ļoti tālu. Laika gaitā šī sajūta tomēr mazinājusies: ir jūtams atbalsts. 

Viņš pats uzskata, ka Jaunpiebalgas vidusskola ar 262 skolēniem ir vidēja lieluma.

Kāds būs skolu liktenis Cēsu novadā

Cēsu novadā vēl nav līdz galam izlemts, kāds tad būs skolu liktenis. Par dažām lēmumi pieņemti, piemēram, Cēsīm tuvo Priekuļu vidusskola kļūs par pamatskolu, bet par citām pašvaldība vēros situācijas attīstību līdz 2025. gadam un tad pieņems lēmumus. Vienlaikus A. Egliņš – Eglītis atzīst, ka lielākās pašvaldībās lēmumus pieņemt tomēr ir daudz vieglāk: arī Cēsu novads pēc apvienošanās ieguvis plašāku skatu. Turklāt apvienotais novads varot tikt labāk sadzirdēts Rīgā, kur lemj par kritērijiem skolām: vienu lielu novadu sadzird labāk nekā septiņus mazus.

Cēsu novada pašvaldības domes deputāts Ivo Rode.

Cēsu novada pašvaldība lielās līnijās atbalsta IZM uzskatu, ka nepieciešamas izmaiņas skolu tīklā. Tāpat tā lielā mērā piekrīt IZM informatīvajam ziņojumu par to, kā kārtojams skolu tīkls, tomēr, kā sacīja I. Rode, Cēsu novads sarunās ar IZM mēģina panākt, lai būtu izņēmumi. Piemēram, Jaunpiebalgas vidusskolā novads vēlas saglabāt vidusskolas klases, kaut skolēnu 10.-12. klasē ir mazāk nekā 60, kas ir minimālais skaits, ko valsts plāno prasīt. "Ja skolas pieejamība kādā reģionā ir kritiska, ir jābūt izņēmumam," ir pārliecināts I. Rode.

Ja šīs vidusskolas nebūtu, skolēniem ceļā uz Cēsīm būtu jāpavada vairāk nekā stunda. Turklāt ne jau visi dzīvo pašā Jaunpiebalgā, tāpēc iespējams, ka ceļš būtu vēl garāks, piebilst Cēsu novada domes deputāts Laimis Šāvējs, kurš ir opozīcijā novadā valdošajiem. "Reformas ir vajadzīgas tad, kad tās ir saprātīgas, izsvērtas un pamatotas. Katra skola jāanalizē individuāli," viņš saka. Reformām nevajadzētu notikt atrauti no pārējās valsts politikas. 

Ja mērķis ir līdzsvarota valsts teritorijas attīstība, saglabāt apdzīvotību, reformām vajadzētu notikt saskaņā ar šo mērķi."

"Ja pagastā nav skolas, jaunas ģimenes tur nedzīvos," ir pārliecināts K. Apalups. "Jo tālāk aiziesim ar skolu tīkla reformu, jo vairāk lauki iztukšosies." Pēdējos gados Vecpiebalgā pieaudzis iedzīvotāju skaitu, bet skolas reorganizācija var šo pozitīvo pieaugumu apturēt.

E. Kanaviņa toties uzskata, ka tā ir dabiska iedzīvotāju plūsma, kas viņus ved prom no laukiem, tam neesot sakara ar izmaiņām skolu tīklā. Viņa piekrīt, ka var būt izņēmumi: tātad saglabāties kritērijiem neatbilstošas skolas, taču tad pašvaldībām pašām tajās vismaz daļēji jāalgo skolotāji.

Cēsu novada Amatas apvienības pārvaldes vadītāja Elita Eglīte.

Gadu gaitā daudz skolu tagadējā Cēsu novadā jau slēgtas. Piemēram, apvienotas Zosēnu pamatskola ar Piebalgas vidusskolu, izveidojot jau minēto Jaunpiebalgas vidusskolu. Kā norāda E. Eglīte, "Latvijas skolu sarakstā vairs nav Sērmūkšu pamatskolas, nav Ieriķu pamatskolas, nav Nītaures mūzikas un mākslas skolas: mēs tās likvidējām." Viņasprāt: ja pašvaldība lēmumu aktīvi un pietiekami izskaidro, ja izskata arī citus risinājumus, vietējā sabiedrība tomēr pieņem skolas slēgšanu.

Reklāma

Visaktīvākie pret iespējamu skolas reorganizāciju Cēsu novadā šobrīd ir Vecpiebalgas iedzīvotāji, kas bažījas, ka drīzumā Vecpiebalgas vidusskola varētu tikt pārveidota par pamatskolu.

L. Šāvējs ironizē, ka skolu reorganizācija tiek stimulēta ar Eiropas miljoniem. Savā ziņā tā ir taisnība: paredzams, ka tiks ieguldīts Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansējums mācību vides uzlabošanai, tai skaitā aprīkojuma iegādei pašvaldībām, kas nodrošina visaptverošu vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu. Tā Priekuļu vidusskola top par pamatskolu – jau šogad tajā 10. klase vairs nav uzņemta. Cik daudz naudas tieši būs, vēl nav zināms, taču vienas skolas sakārtošanai varēs tērēt ne vairāk kā 1,8 miljonus eiro.

Tomēr vietējiem ļaudīm sāp, ka jau tagad Cēsu novadā ir pagasti, kuros nav savas skolas. Nu ir draudi, ka nebūs arī citos pagastos.

"Faktiski mēs runājam par teritoriju, kas ir apmēram 700 kvadrātkilometrus liela, bet kurā nav skolu," teic E. Eglīte. Viņa piekrīt, ka uz skolu var braukt, ja vien ir labi ceļi, taču to nav, un piebilst: ja lauku iedzīvotājiem nenodrošina pieejamus pakalpojumus, tad lai viņus atbrīvo arī no nodokļiem.

I. Dundure bilst: tāda situācija kā Cēsu novadā, kur apvienojušies arī ģeogrāfiski attāli novadi, Latvijā vēl ir tikai jaunizveidotajā Aizkraukles novadā, kuru turklāt vēl sadala Daugava ar tikai vienu tiltu novada teritorijā. Viņasprāt, tā kā apvienotie novadi ir ļoti dažādi, nebūs viens scenārijs tam, kā novadu reformas dēļ mainīsies skolu tīkls.

A. Egliņš – Eglītis atzīst, ka būs jākārto skolu tīkls arī pašās Cēsīs. Kā? Par to vēl netiek runāts. Cēsīs, piemēram, ir pat divas Valsts ģimnāzijas.

Skola, kurp skolēni brauc no pilsētas

Raksta tapšanas laikā viesojāmies Cēsu novada Drabešu Jaunajā pamatskolā, kur notika ″Latvijas Avīzes″ organizētā ekspertu diskusija par skolu tīklu.

Drabešu Jaunā pamatskola ir piemērs, kā skola var mainīties līdzi laikam un būt vajadzīga. Šīs skolas telpās līdz 2017. gadam darbojās Drabešu internātpamatskola. Kad valsts nolēma tās vairs neuzturēt no sava budžeta, toreizējā Amatas novada pašvaldība nolēma skolu pārveidot par Jauno pamatskolu. Tādējādi gan tika zaudēti diezgan daudzi skolēni, jo internātpamatskolas audzēkņi pārsvarā bija no citiem novadiem. Skolas ēka piedzīvoja rekonstrukciju un modernizāciju, padarot mācību vidi mājīgu. 

Tagad tajā mācās daudzi skolēni no Cēsīm, kuru vecāki vēlas, lai bērni mācās mazākās klasēs nekā pilsētas skolās. 

Skolā šajā mācību gadā mācās 74 skolēni, ir arī 76 bērni pirmsskolas grupās. Skolas direktore Kristīne Paisuma saka: tas nozīmē, ka personiskāka attieksme: pedagogi iknedēļas sanāksmēs runā par katru bērnu un katra bērna izaugsmi. Reizi mēnesī skolēni apgūst zināšanas un prasmes, kas saistītas ar latvisko dzīvesziņu: daļa nodarbību notiek skolai blakus esošajā Drabešu amatu mājā. Reizi semestrī mācības notiek arī skolas tehniskajiem darbiniekiem un vecākiem. Skola var ātrāk reaģēt uz pārmaiņām un arī tām pielāgoties.

Drabešu Jaunā pamatskola ir piemērs, kā skola var mainīties līdzi laikam.

Novadu reforma un skolu tīkla izmaiņas Cēsu novadā

* Pēc 2021. gada pašvaldību vēlēšanām Latvijā sāka strādāt 43 pašvaldības līdzšinējo 119 vietējo pašvaldību vietā. Cēsu novadā apvienots Cēsu novads, Amatas novads, Jaunpiebalgas novads, Līgatnes novads, Pārgaujas novads, Priekuļu novads un Vecpiebalgas novads.

* 2009. gadā notika iepriekšējā administratīvi teritoriālā reforma, kad tika likvidētas rajonu padomes un pagasti zaudēja patstāvību, tika apvienoti 119 novados. Pēc šīs reformas bija lielāks skolu slēgšanas "bums" nekā pēc pēdējās.

* 2009. gadā, pēc iepriekšējās novadu reformas tagadējā Cēsu novadā iekļautajos novados kopā bija 34 pašvaldības dibinātās skolas. 2023./24. mācību gada sākumā ir 24 pašvaldības dibinātās skolas, turklāt daļai skolu samazināta izglītības pakāpe. Piemēram, toreizējā Vecpiebalgas novadā 2009. gadā bija Taurenes pamatskola, Inešu pamatskola, Dzērbenes vidusskola un Vecpiebalgas vidusskola. Tagad ir Dzērbenes Vispārizglītojošā un mūzikas pamatskola un Vecpiebalgas vidusskola, kas arī, iespējams, varētu kļūt par pamatskolu. Tāpat izmaiņas bijušas Priekuļu novadā un Amatas novadā. Daļā bijušo skolu ir pirmsskolas izglītības iestādes, bet, piemēram, bijušajā Sērmūkšu skolā ir sociālās aprūpes nams.

"Reformas. Iecerētās, īstenotās, nepieciešamās".

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Latvijas Avīze".

Reklāma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma