Sunny -4.7 °C
T. 12.02
Karlīna, Līna
SEKO MUMS
Reklāma
Karaļa pils dekorāciju mets operai "Sprīdītis", 1927.
Karaļa pils dekorāciju mets operai "Sprīdītis", 1927.
Foto: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs/Publicitātes

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā līdz 16. martam apskatāma izstāde "Ludolfs Liberts (1895–1959). Art Deco hipnotiskais spožums"

Reklāma

"Art Deco" stils cilvēkiem patīk, pateicoties tā krāšņumam, elegancei un estētiskajai lietu dabai, kas ir viegli saprotama un uztverama. Šo stilu raksturo greznums, šarms, koķetērija un mode, un tā mērķis ir radīt netradicionālu eleganci, kas simbolizē bagātību, pārpilnību, luksusa dzīvi un izsmalcinātību jebkurā lietā un vietā, kur tas tiek iedzīvināts.

Ludolfs Liberts 20. gs. 30. gadu sākumā.

Latviešu mākslā viens no spilgtākajiem "Art Deco" stila pārstāvjiem ir scenogrāfs Ludolfs Liberts.

LNMM apskatāmā izstāde ir Ludolfa Liberta mākslas retrospekcija – tā ne tikai eksponē viņa darbus, bet arī rada ilūziju par teātri un rampas gaismām, aktieru, sabiedrības un salonu dzīvi pagājušā gadsimta pirmskara elegantajā un teātri mīlošajā Rīgā.

Izstādē ir pārstāvēta krietna virkne mākslas veidu – grafika, scenogrāfija un kostīmu meti, oriģinālie kostīmi, eļļas glezniecība, porcelāns. Ekspozīcijā redzamas skices, zīmējumi, gleznas, video, tērpi, trauki, fotogrāfijas, teātra skatuves maketu fragmenti. Darbi ir veidoti guašas, akvareļa, eļļas, tempera, tušas un citās tehnikās. Ludolfs Liberts savos darbos izmantojis zelta un sudraba krāsas. Tā ir krāšņa, saturā, informācijā un mākslinieciskumā ļoti bagāta ekspozīcija, kas atbilst un sasaucas ar paša Ludolfa Liberta veidotajām greznajām un filigrānajām scenogrāfijām.

Izstādei ir skaņa – var noklausīties mūzikas fragmentus un ārijas no operu, operešu un baletu izrādēm, kas mijas ar aplausiem un skatītāju radītiem, klusinātiem trokšņiem zālē, cilvēku čukstiem, sarunām, aplausiem un skaņām, kas nāk no orķestra bedres, mūziķiem kārtojoties kārtējai izrādei. Skaņa izstādē darbojas kā pastāvīgs ekspozīcijas elements, radot emocionāli piesātinātu fonu un ilūziju par to, ka muzeja zālē notiek izrādes.

Izstādes kuratore ir Nataļja Jevsejeva, māksliniece – Anna Heinrihsone, un mūziku izstādei izvēlējis un no dažādiem fragmentiem vienā fonogrammā apvienojis Kārlis Auzāns.

Lielākā daļa darbu apskatāmi pirmo reizi

Stāstot par ekspozīcijas veidošanu, Nataļja Jevsejeva saka: "Pagājušā gadsimta 20. un 30. gadi Latvijas Nacionālajā operā bija Ludolfa Liberta laiks. Viņš noteica stilu un modi, viņam sekoja, no viņa ietekmējās. Darba spējas Ludolfam Libertam bija fantastiskas – no 1924. līdz 1937. gadam viņš izveidoja scenogrāfiju 43 baleta, operas un operetes izrādēm, no kurām 12 ir viņa režija. Karjeras sākumā vienā sezonā Libertam bija viena divas pirmizrādes, bet vēlāk – jau sešas vai septiņas. Katras izrādes sagatavošanai laiks bija tikai kādi trīs četri mēneši. Protams, ka viņam bija palīgi, lai to visu paveiktu. Izvēloties darbus izstādes ekspozīcijai, pēc autentiskajām fotogrāfijām nācās noteikt, kurai konkrētajai izrādei ir radīta konkrētā personāža skice. Zīmējot apģērbu, Liberts iestrādāja arī tēla raksturu un stāju – tajās attēlotās personāžu pozas ir redzamas arī izrāžu fotogrāfijās. Viņš strādāja ar kvalitatīvām, neatšķaidītām krāsām. Izstādītajiem darbiem ir apmēram simt gadu, un to restaurācija pirms izstādes saistīta, piemēram, ar locījumu vietām, ne krāsas atjaunošanu – tās savu spilgtumu ir saglabājušas līdz pat šim laikam."

Vēlējās un saņēma aplausus

Ludolfs Liberts izprata skatītāju reakciju, viņš zināja, ka cilvēkus piesaista krāšņais un skaistais. Liberts ar savu scenogrāfiju piepildīja skatītāju vēlmes pēc viegluma, romantikas un izrādēm ar laimīgām beigām. Operetes viņam padevās vislabāk.

Reklāma
Reklāma
Dekorāciju mets operai "Aīda", 1926.

Liberts bija režisors un scenogrāfs Pāla Abrahama operetei "Havajas puķe", kas pagājušā gadsimta 30. gados Rīgā kļuva par visvairāk skatīto izrādi. "Havajas puķe" pirmajā mēnesī pēc pirmizrādes tika izrādīta 27 reizes. Tā bija operete rekodiste. Visa Rīga zināja dziesmas no šīs izrādes, veikalos parādījās kosmētika, zeķes un citas preces ar "Havajas puķes" simboliku.

Mākslinieks bagātīgi saņēma skatītāju sajūsmu un aplausus, bet kritiķiem domas par viņa izrādēm atšķīrās – vieni atzinīgi vērtēja Liberta spēju apburt un uz skatuves radīt krāšņuma pārpilnību, citi norādīja uz pārlieku lielo fantāzijas, nosacītības un stilizācijas klātbūtni.

Neskatoties uz iepriekšējā gadsimtā izskanējušo kritiku, izstādes ekspozīcijā mākslinieka radītie izrāžu meti turpina apburt šodienas skatītāju ar savu smalkumu, rūpību, sakārtotību un greznību. Dekoratīvie tēli, līnijas un elementi kārtojas krāšņās rindās, ornamentos, dekorācijās un tēlos, radot vienreizīgi skaistu ģeometrisku spēli un pievilcīgu lietu pasauli.

Ceļojums izcilas dekoratīvās mākslas pasaulē

Ekspozīcijā ietverta scenogrāfija no Mocarta operas "Bēgšana no serāla" – ar šo darbu 1924. gadā sākās Liberta karjera Latvijas Nacionālajā operā. Skatītāji un kritiķi uzreiz tika pārsteigti ar tās spožumu un krāšņumu. Dekorācijas un scenogrāfija kļuva par galveno tēmu tā laika sarunās un vērtējumos par izrādi.

Ludolfam Libertam piemita fantastiska spēja uztvert visu jauno un moderno. Nereti viņš savu scenogrāfiju un režiju veidoja ļoti drīz pēc pasaules pirmizrādēm, radot savas skices, metus, skatuves dekorācijas – pilnu scenogrāfijas ainu krāšņai izrādei – it kā ar neredzamām saitēm savienojot Latviju ar pasauli. Liberts piedalījās starptautiskās scenogrāfijas izstādēs Vācijā, Spānijā, Francijā, Beļģijā un saņēma godalgas.

Izstādē Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā redzami viņa veidotie meti Reinholda Gliēra baletam "Sarkanā magone", Riharda Vāgnera operai "Parsifāls", Džuzepes Verdi "Ernani", Imres Kālmāna operetei "Grāfiene Mārica" un citiem iestudējumiem, kas pārsteidz ar savu perfekciju, rūpību, kompozīciju, detaļu pārbagātību, spilgto krāsu harmoniju un dinamiku. Šis krāšņums netraucē, arī šodien tas iedvesmo priekam, jautrībai, notikumiem, piedzīvojumiem un noslēpumainībai. Arī latviešu operu – Alfrēda Kalniņa "Salinieki" un Jāņa Mediņa "Sprīdītis" – scenogrāfijas meti izceļas ar krāšņumu, dekoratīvu stilu, teiksmainu risinājumu un personāžu izteiksmīgumu.

Ludolfa Liberta darbi izstādes ekspozīcijā ir apskatāmi brīva plūduma izkārtojumā, nenovelkot stingras robežas no izrādes uz izrādi, bet radot tematiskas grupas. Katras attēlotās izrādes centrālais darbs ir vidēja izmēra horizontāls dekorāciju mets, kuru apņem izrādes personāži – tēlu skices, kur līdz sīkumam iezīmēts katrs tērpa izšuvums, ieloce vai ornaments. Ludolfa Liberta scenogrāfijā katra lieta ir izstrādāta līdz sīkākajai detaļai, paredzot pat tās apgaismojumu uz skatuves.

Reklāma
Reklāma
Radamesa kostīms operai "Aīda", 1926.

Nataļja Jevsejeva saka: "Personāžu skices ir kā pilnvērtīgi stājdarbi, kas veidoti ar īpašu perfekciju. Šuvējai toreiz nemaz nevajadzēja tik rūpīgi izstrādātas skices. Pietika, ka tika norādīts audums un citas būtiskas lietas. Mums ir saglabājušies tikai četri oriģināli tērpi, kas veidoti pēc Ludolfa Liberta metiem. Kostīmi ir roku darbs, divi no izstādē redzamajiem ir izgatavoti Parīzē, ar ārkārtīgi lielu rūpību un perfekciju izstrādājot fliteru aplikācijas, izšuvumus, detaļas un dekoratīvos elementus. Tie nav tērpi, kas darināti no auduma ar gatavu rakstu."

Vērojot Liberta scenogrāfiju, varētu teikt, ka viņa "Art Deco" māksla ir kā izsmalcinātu lietu izsmalcināta kārtība, kas kā rūpīgi sakārtota pērļu virtene krāšņi zaigo ap Ludolfa Liberta operas un baleta dīvu skaistajiem ķermeņiem, apburot, valdzinot un aizraujot skatītājus.

Teātris no Liberta neaizgāja

"Liberts no operas aizgāja 1937. gadā – laikā, kad mākslas pasaulē jau bija vērojams "Art Deco" noriets un sāka uzplaukt neoklasicisms. Šķiet, viņš bija izdedzis – pateicis un izdarījis visu, ko vēlējies, un atradis savas meklētās atbildes skatuves scenogrāfijai," saka Nataļja Jevsejeva. "Liberts savos skatuves noformējumos izgāja visas "Art Deco" stila attīstības stadijas – no izteiktas ģeometriskas dekorativitātes, ornamentu rotaļīguma līdz pārbagātībai un pārsteidzošam krāšņumam. Šo viņa daiļrades pusi vēlējos arī izcelt izstādes ekspozīcijā."

Ludolfs Liberts pats sevi vairāk uzskatīja par gleznotāju, ne scenogrāfu, tomēr viņa ainavās, klusajās dabās un kompozīcijās, ko redzam izstādē, jūtama nepārprotama skatuves dekorāciju, apgaismojuma un "Art Deco" stila klātbūtne.

Ludolfs Liberts, glezna "Sievietes ceļā", 1923.

Liberts mantojumā ir atstājis vairākus tūkstošus gleznu. Viņa glezniecībai izstādē atvēlētas divas telpas, kur apskatāma arī glezna "Rīgas torņi", kas atvesta no ASV. Pirms septiņdesmit gadiem tā rotāja ASV prezidenta Ovālo kabinetu Baltajā namā. Līdz šim glezna nekad nav bijusi eksponēta Latvijā. Pēc izstādes "Rīgas torņi" ceļos atpakaļ uz Ameriku.

Izstāde ir notikums

Tik vērienīga Ludolfa Liberta darbu retrospekcija vēl nekad līdz šim nav bijusi. Ekspozīcija galvenokārt veidota no Latvijas Nacionālā mākslas un Lietuvas Teātra, mūzikas un kino muzeja krājumiem. Izstādē iekļauti darbi no Latvijas Nacionālā rakstniecības un mūzikas muzeja, Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja, Gulbenes novada vēstures un mākslas muzeja, Latvijas Nacionālās operas, Lietuvas Literatūras un mākslas arhīva, Rietumu Bankas krājuma, Zuzānu kolekcijas un citām privātkolekcijām.

Ekspozīcijā redzami vairāki simti mākslas darbu, un pie katra skatītājs var pavadīt laiku, baudot scenogrāfijas un glezniecības krāšņumu, ko radījis Ludolfs Liberts.

Aptauja

"Straume" ir saņēmusi divas "Oskara" nominācijas. Vai tā var saņemt balvu?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma