Skrien gan tas laiciņš! Jau jāsāk par ziemas riepām runāt… Jā, jāsāk. Jo, ja reiz tās būs jāpērk, tad labāk tagad, nevis novembrī. Tirgotāji, "nesezonā" izbadējušies, pašlaik reklamē tādas atlaides, ka četri simti septembrī var pāris mēnešos dubultoties.

Reklāma

Ja pašlaik brauc ar vasaras riepām, viss skaidrs: novembrī mainīsi. Bet, ja jau kopš gada sākuma ripo ar ziemenēm (mani novērojumi lielajās stāvvietās liecina, ka tādu auto ir gandrīz puse) un esi sadomājis tā turpināt, pamēri tomēr jau tagad protektora dziļumu! Atgādinu – atļautais ziemas minimums (stājas spēkā no 1. decembra) ir četri milimetri. Tam jāsaglabājas līdz aprīlim. Līdz ar to ar četriem milimetriem novembrī nepietiks. Vajag vismaz 5–6 mm. Ja nav, jāpērk jaunas ziemas riepas. Vecās, ja budžets citādi neļauj, varēs nobraukt nākamajā vasarā.

Protektora dziļums ir riepu vērtējuma kritēriju karalis.

Ražotāju superzīmoli, reklāmu autoru pārspīlētie jauno izgudrojumu slavinājumi – tie tikai "pavalstnieki" ar neapšaubāmu, taču ne noteicošu lomu. Absolūta patiesība lietū, atkusnī, sniega putrā ir viena – nespēsi pa seklajiem riepas virsmas "grāvīšiem" šķidrumu izspiest un ceļa cieto virsmu ar riteni sasniegt – slīdēsi. Bremzēsi slikti, stūrēsi neprecīzi. Būsi spiests kļūt pārāk piesardzīgs un lēns, traucēsi citiem.

Ziemai jāpērk jaunas riepas. Kādas? Ja maciņš biezs, var pameklēt internetā riepu testus. Jāņem tās, kuras bremzējot pārspējušas citas (par dažiem centimetriem uz katru metru), tās, kuras spēj slidenu līkumu izbraukt vēl drusku ātrāk, tās, kuras, braucot pa asfaltu virs 100 km/h, mazliet klusākas. Vislabāk izvēlēties "premium": "Goodyear", "Pirelli" vai "Bridgestone". Tādas kā gudrajam kaimiņam vai kolēģim – viņi savu izvēli noteikti slavēs.

Ja jātaupa, tad gan – cita runa. Ja visi Ķīnas izstrādājumi būtu draņķis, tādus nevarētu jau gadiem ilgi pārdot visā pasaulē par miljardiem (nevis nieka miljoniem!) naudiņu. 

Ja ieskatāmies tālās zemes riepu ražotāju reitinga sarakstā, ko veidojis "China Rubber Industry Association", redzam, ka pirmā vieta ir "Zhongce Rubber Group Co.". 

Šā giganta produktu sarakstā ietilpst markas – "Westlake", "Chaoyang", "Arisun", "Goodride", "Trazano". Gada apgrozījums vairāk kā četri miljardi dolāru. Prece tiek pārdota 120 valstīs. Otrajā pozīcijā gozējas "Giti Tire (China) Investment Co.", kura apgrozījums par kādu pusmiljardu mazāks kā nozares līderim. Pastāvīgs līgums par visu auto apriepošanu ar "General Motors" Amerikā. Bet trešais ir "Sailun Jinyu Group Co.", kam pieder 140 ražošanas tehnoloģiju patenti un 70 valstīs atzīti kvalitātes sertifikāti.

Sarakstā ir vēl kāds desmits kompāniju ar miljonu apgrozījumu. Interesanti, ka tajā atrodamas arī firmas, kuru nosaukumi mums tradicionāli nu nekādi neasociējas ar Ķīnu. Piemēram, devītajā vietā ir "Michelin (China) Investment Co.", bet divpadsmitajā – "Pirelli Tyre S.p.A.".

Vai lasītais dod pietiekamu pamatu no uzrakstiem "Made in China" pārlieku nebaidīties? Manuprāt, jā. Manu pārliecību pastiprina jau pirms gadiem pieciem personīgi veikts eksperiments – divas ziemas braucu ar "Westlake" riepām. Atziņas – saķere uz ledus (Brīvkalnu trase) ļoti laba, tikai pavisam nedaudz atpaliek no divreiz dārgākajām supermarkām. Vadāmība uz slapja asfalta – arī laba. Dilums – niecīgs, nākamo (jau trešo) ziemu var gaidīt bez pirkumiem. Trūkumi? Viens fiksēts. Skaļas uz plika asfalta – ja brauc virs 100 km/h.

Vārdu sakot – ejam drošāk pie lētākajām! Labāk jaunas "Goodride" nekā nodilušas "Goodyear".

 No svešākām markām nav jābaidās, tomēr vēlams iegūglēt jaunvārdiņu. Tad lielākoties atklājas, ka autori ir visai nopietni ražotāji, kuri lieto tādas pašas iekārtas kā kolēģi Eiropā un Amerikā.

Vienu uzrakstu gan uz noskatītās riepas noteikti ir vēlams atrast. Burtu rindiņā, kura sākas ar D.O.T., paši pēdējie četri cipari rāda produkta dzimšanas nedēļu un gadu. 2522, piemēram – pagājušā gada vidus. Teicami. 1315 – aizdomīgi. Šis ripulis pa dažādām noliktavām un transporta konteineriem jau noblandījies astoņus gadus. Un – ja apstākļi tajos nebija labi – var būt pārāk izžuvis, sacietējis, sašķiebies. Tādu labāk neņemt – ne Ķīnā, ne Francijā vai Itālijā ražotu.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.