Light rain 4.1 °C
P. 15.11
Leopolds, Unda, Undīne
SEKO MUMS
Reklāma
Svarīgi sakopt gan auto virsbūvi, gan arī ritošo daļu.
Svarīgi sakopt gan auto virsbūvi, gan arī ritošo daļu.
Foto: Shutterstock / Latvijas Mediji

Man kaimiņš prasīja, vai esmu sagatavojis auto vasarai. Kā tas jādara, jo parasti braucamo taču sagatavo ziemai! Jautā Raivis Daugavpilī. Konsultējis automehāniķis Ģirts Pauriņš.

Reklāma

Vairākums autovadītāju patiešām pieraduši savam braucamajam vairāk uzmanības pievērst pirms ziemas, taču tikpat svarīgi automašīnu sagatavot vasaras sezonai, novēršot ziemā radušos bojājumus.

Būs jābremzē biežāk

Pirms vasaras sezonas jāpārbauda automobiļa ritošā daļa – vai ziemā nav pārāk izdilušas bukses vai citi kustīgie savienojumi. Jāpārbauda arī bremzes un amortizatori, jo vasarā ierasti braucam ātrāk. Uz ceļa ir vairāk automašīnu, motociklu, motorolleru, velosipēdistu, gājēju. Situācijas, kad strauji jābremzē, rodas daudz biežāk.

Kā ar dzesēšanas sistēmu un filtriem

Svarīgi pārbaudīt arī automašīnas dzesēšanas sistēmu: vai nav saplaisājušas gumijas caurules, darbojas termostats un dzesēšanas šķidruma sūknis.

Dzesēšanas sistēmas bojājuma dēļ pat neilga stāvēšana pie luksofora var pārkarsēt dzinēju.

Noteikti jāpārbauda, vai darbojas radiatora ventilators. Ziemā tas varēja arī neieslēgties, bet vasarā, visticamāk, darbosies teju nepārtraukti. To var pārbaudīt, pietiekami ilgi darbinot automašīnu siltā vietā.

Salona gaisa filtrs visbiežāk ir pelējuma avots.

Laikus jānomaina arī motora un salona gaisa filtri. Ja automašīnai ir gaisa kondicionēšanas sistēma, tā jādezinficē ar speciālu aerosolu. Ar laiku sistēmā veidojas mitrums, un tajā savukārt vairojas baktērijas, kuras spēj izraisīt dažādas slimības. 

Ja sistēma laikus dezinficēta, vasarā nevajadzēs uztraukties, ka pēc brauciena automašīnā jāslimo ar angīnu.

Gaisa filtru vēlams mainīt gan pēc ziemas, gan vasaras, īpaši, ja ar auto braukts bieži.

Ja nav pārliecības, ka ar motora un ritošās daļas novērtēšanu un apkopi spēsiet tikt galā pats, labāk pēc palīdzības vērsties pie pieredzējuša meistara. Turklāt jaunākām automašīnām pārbaudi korekti var veikt tikai pieredzējis speciālists autoservisā.

Vai logu slotiņas darbojas

Noteikti jānomaina logu slotiņas. Labas kvalitātes slotiņas ar grafīta pārklājumu maksās nedaudz virs 10 eiro gabalā. Arī logu mazgāšanas šķidrums pakāpeniski jāaizstāj ar vasarai domāto. Tas ievērojami labāk notīrīs kukaiņu atstātos traipus uz stikla, un nevajadzēs uztraukties, ka ceļš, īpaši rietošās saules staros, nav saskatāms.

Reklāma
Reklāma

Vēl jāpārliecinās, vai ar pērnajām lapām un gružiem nav aizsērējusi ūdens novadīšanas sistēma no dažādiem virsbūves padziļinājumiem. To vajadzētu iztīrīt un pārbaudīt, lai vasaras lietavās ūdens neiekļūtu salonā un nesabojātu automašīnas elektrosistēmu.

Jāsakopj paklājiņi

Paklājiņiem salonā jābūt tīriem un sausiem. Mitrums, kas sakrājas zem tiem, arī rosina rūsas parādīšanos.

Maisiņā iebērtās silikona granulas kalpos vairākus gadus, un auto salonā paklāji būs sausi.

Lieko mitrumu no paklājiem var savākt, zem autovadītāja un pasažiera sēdekļiem paliekot kaķu tualetēm paredzētās silikona granulas, kas iebērtas sintētiska materiāla sietveida tīkliņos. Tādus var atrast, piemēram, lielveikalu augļu un dārzeņu stendos. Izvēloties granulas bez smaržas, to klātbūtni salonā nejutīsiet. Granulas uzsūks mitrumu un vēlāk, laikam kļūstot siltākam, pašas izžūs. Granulas pašas nerada putekļus un ir antibakteriālas.

Automašīnai noteikti jāuzstāda dubļusargi. Tie pasargās riteņu arkas un sliekšņus no akmentiņiem, kas var sabojāt aizsargpārklājumus.

Vai automazgātavā jau bijāt?

Mēdz teikt, ka auto ir braucēja seja un to nedrīkst aizmirst nomazgāt. Īpaši pēc ziemas tas jādara ļoti rūpīgi. Jānomazgā arī vietas, kur grūtāk piekļūt: zem pašas automašīnas un zem spārniem. Tieši tur sāls, ko izmanto ceļu kaisīšanai, uzkrājas visvairāk. 

Patlaban arvien vairāk ir vietu, kur automašīnu var nomazgāt pats braucējs, izmantojot kvalitatīvu autoķīmiju un augstspiediena mazgāšanas piederumus. Tas aizņems vien dažas minūtes, un, ja iepraktizējas, auto nomazgāšanai un ievaskošanai pietiek iztērēt 3–5 eiro, ieskaitot aktīvo putu lietošanu, kas palīdz atmiekšķēt netīrumus, kuri pielipuši auto virsbūvei, un braucamā pārklāšanu ar karsto vasku. 

Turklāt mazgāšanai domātais ūdens un mazgāšanas līdzekļi tiek savākti un neizplūst dabā.

Svarīgākais – riepas

Pats galvenais ir automašīnu aprīkot ar vasaras riepām. To vēlams darīt, kad vairs nav gaidāms sniegs un apledojums. Daudzi braucēji uzskata: ja ziemas riepas nākamajai sezonai vairs nederēs, tās lietderīgi vasarā nobraukt līdz galam un rudenī pirkt jaunas ziemas riepas. Tomēr šāda ekonomija ir bīstama. 

Ziemas riepas ir izgatavotas no mīkstas gumijas. Vasarā tās ievērojami sakarst, kļūst vēl mīkstākas, līdz ar to ievērojami pagarinās bremzēšanas ceļš. Avārijas situācijā tas bieži vien ir izšķirīgs faktors, un plānotās ekonomijas vietā būs tikai izdevumi. Vasarā braucot ar pārāk mīkstām riepām, palielinās arī degvielas patēriņš.

Izvēloties vasaras riepas, jāvērtē ne tikai tas, cik riepa maksā, bet arī tās nodilumizturība – jo tā augstāka, jo ilgāk riepu varēsiet lietot. Arī šajā gadījumā vislabāk izvēlēties pārbaudītas vērtības – atzītu ražotāju izstrādājumus. Dažas lētākās riepas nodilst vienas divu sezonu laikā, un cerētā ieguvuma nav. Toties ar augstākas kvalitātes riepām varēs braukt pat četras vasaras.

Reklāma
Reklāma

Svarīga ir arī riepas spēja izvadīt no protektora ūdeni, lai nesāktos akvaplanēšana. Tāpat jāņem vērā rites pretestība – tā ietekmē degvielas patēriņu pat par puslitru uz simt kilometriem.

Vēl svarīgi apzināties, cik sen riepas ražotas. Par to liecina indekss uz tās sāna – divi ciparu pāri, kas atdalīti ar slīpsvītru. Pirmais norāda ražošanas nedēļu, otrais – gadu.

Ar gadiem vasaras riepu gumija kļūst cietāka, un auto ritenis pat uz sausa asfalta, strauji bremzējot, sāks slīdēt ātrāk, tāpēc vairāk nekā 5 gadus vecu riepu lietošana nav ieteicama.

Ja pamanīta rūsa

Vēl jāpievērš uzmanība pašām pirmajām korozijas pazīmēm: sīkiem brūniem punktiņiem virsbūves krāsojumā. Nomazgājot automašīnu pēc ziemas, tos ir viegli ieraudzīt.

Rūsa vispirms parādās vietās, kur to vismazāk grib redzēt, – uz auto sliekšņiem.

Rūsas apturēšana un iekonservēšana ir visai dārgs pasākums, tāpēc jāizvērtē, cik ilgi plānojat ar konkrēto auto braukt. Ja tas ir remonta vērts, jānovērš pat sīki skrāpējumi, krāsojuma defekti un vietas, kur krāsa atslāņojusies. Tieši šādi bojājumi rosina ātrāku korozijas parādīšanos, jo paver ceļu mitrumam un gaisam pie metāla. Ja bojāts krāsas vai lakas pārklājums, pat ja nav redzams metāls, noteikti lūdziet padomu auto krāsošanas darbnīcā.

Ja remonts nav iespējams nekavējoties, bojāto vietu aizziež ar kādu taukainu pretrūsas līdzekli, lai vēlāk pēc iespējas veiktu nopietnāku remontu.

Rūpīgi jāpārbauda metāla šuvju vietas: gan metinātās, gan tās, kur viens metāls aplocīts vai aizlocīts aiz otra, piemēram, durvju malām, riteņu arkām. Ja savienojumā ir spraugas, tajās noteikti iesūksies mitrums, sāls, un rūsēšana būs neizbēgama. Rūsai arī patīk vietas, kur krājas dubļi un mitrums. Tās ilgi neizžūst, un rodas visi korozijas priekšnosacījumi.

Padoms

Lietojot klimata iekārtu, nevajag censties auto salonu pārlieku atvēsināt. Arī tā var sev sagādāt nopietnas veselības problēmas. Katram ir sava komforta zona, taču pietiks, ja auto salonā būs tikai dažus grādus vēsāks nekā ārpus tā.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
SAIMNIEKS UZŅĒMĒJS
Reklāma