"Gada auto" konkursa dalībnieku spilgti raibo kompāniju žūrija turpina apspriest un vētīt.

Reklāma

Un uzmanības centrā turas temati, kas visai tāli no tehnikas – zirgspēkiem un jau diezgan sen perfekto auto ritošo daļu uzlabojumiem.

Kā šos īsti sauc? Un kāpēc?

Vairums šeit ar pierastiem vārdiem. Ar ražotāja firmas vārdu pamatā un modeļu burtiem un cipariem piedevām. "Citroen C4 X". "Peugeot 408". "Audi Q8". Utt. Nekādu pretenziju uz iespējamos preciniekus pievelkošu dzejiskumu. Tādu kā "Opel Astra", piemēram. Vai "Land Rover Discovery". Vai "Ford Focus".

Lietotājiem pierastos par droši derīgiem atzītos vārdus firmas nemaina pat gadu desmitiem, lai gan braucamrīks šis kļuvis būtiski citāds. Piemērs – "Nissan X-trail". Šī konkursa dalībnieku salīdzināt ar gadsimta sākuma vārdabrāli nevar ne vizuāli, ne tehniski. Bet vārds par labu atzīts un dzīvo.

Bet dažiem no Austrumiem nākušajiem ir problēmas. Un notiek manām un tavām ausīm piemērotu vārdu meklējumi, nosaukumu maiņas. Korejieši (firmas dibinātāji un indieši – kopš 2011. gada uzņēmuma īpašnieki) uzskatījuši, ka "Ssang Yong" vairs nav gana labs cīņām Eiropas tirgū, divi pūķi (tāda ir ssang yong nozīme korejiešu valodā) var konservatīvos pārbaudītu vērtību lietotājus nevis pievilkt, bet atbaidīt. Un nomainījuši garo nosaukumu ar abreviatūru KGM. Meklēsim nozīmi vai pieņemsim kā zināma GM (General Motors) Korejas atzaru?

Sarunās dominē pēdējā versija. Sevišķi ja tā papildināta ar skanīgo "Torres". Ko tas nozīmē? Kaut kas no vēršu cīņām? Nē – spāņu valodā tā sauc cietokšņu torņus. Tāla, iedzīvotājus laikus sargājoša skatu punkta vieta. "Torres"… Pareiza, auto izskatam atbilstoša noskaņa. Piemērota, lai nevērīgi lepni atbildētu uz jautājumu "ar ko tu brauc?".

Šķiet labāko no jaunpienācēju nosaukumiem izvēlējušies korejieši – "Torres".

Grūtāk vārdu cīņā neapšaubāmi klāsies citam jaunumam. "BAIC 55x". Neskan… Lietotāja pašapziņu neuzlādē. "BAIC" ir viens no Ķīnas diženās autorūpniecības (gada produkcijas kopskaits reizes četras lielāks nekā mūsu priekšstatos valdošajai Vācijai) septiņiem balstiem. Lepojas ar stabilu un nu jau ilggadēju stratēģisku sadarbību ar "Mercedes Benz". Bet logotips latvieti neuzrunā. Tāpat kā "X55" – izklausās pēc "BMW" atdarinājuma…

Tā spriedelējam, līdz nonākam pie neuzkrītošā un nozīmes ziņā vairumam nesaprotamā "Beijing" uz motora pārsega malas. Atkal – neskan… Un ko tas nozīmē? Maķenīt kauns, bet arī es izrādījos viens no dižvalsts izziņā atpalikušajiem. Vien "Google" mūs apgaismoja – Ķīnas galvaspilsētu tā sauc. Mums gan iemācīts – Pekina.

Tā… Nu pieņemsim, ka esmu šo auto nopircis. Izskatās ļoti labi. Brauc arī. Bet – esmu kļuvis par tālās lielpilsētas karognesēju. Slavētāju. Vai es to vēlos?

Nez vai. Firmas mēģinājums tā vien atgādina padomju laikus. Un automobiļus "Moskvič" un "Zaporožec", kuri arī lepojās ar spožiem dzimšanas vietas uzrakstiem…

Dempinga mēģinājumus pagaidām nemana

Svarīgi jau ir tie logotipi un vārdiņi. Bet cenas svarīgākas. Un arī šajā jomā ķīniešu izredzes neviens no žūrijas augstu nevērtē. Pekinas "Baic X55" reklāmas lapā nosaukta akcijas cena – 31 990 eiro. Laba cena tik lielam un labam auto. Bet tā ne tuvu nav tāda, kas konservatīvam eiropietim liktu mesties šādā eksperimentā. Tā ir gandrīz divreiz lielāka nekā šim pašam auto viņa dzimtenē. Bet mūsu dīleris jau neņem auto no Ķīnas, bet gan no starpnieka Vācijā, kurš jau savā zemē par to prasa mazliet zem 30 tūkstošiem. Dārgs tomēr izrādās šī pekinieša ceļojums uz Eiropu. Un to nodrošināt bez kaut vai nelielas peļņas pagaidām neviens nav uzņēmies.

Ķīnas dempinga nav. Ir normāla konkurence. Ir pat lietošanas īpašībās līdzvērtīgi mums pierastu marku auto, kuri maksā mazāk. Meklējiet internetā, kurš šobrīd pārpilns ar dažādiem akciju piedāvājumiem. Piemērus? Lūdzu. "VW Tiguan" ar līdzīgiem izmēriem un komplektāciju. Cena 35 500. Akcija – 32 260. Tikpat, cik "Auto Ring" šobrīd prasa par ķīnieti. Kuru izvēlēsies latvietis? Muļķīgs jautājums…

Un ir jau vēl citi varianti. Ir jau pierastie un pieņemtie KIA un Hyundai, kuri – lai gan dzimuši Japānā – vairs netiek uztverti kā austrumnieki. Ja meklējat eksotiku un izraušanos no eiropeiskās vienmuļības – apskatiet "Cupra" piedāvājumu. "Formentor" būs lētāk par "Baic". Turklāt dabūjams kaut šodien un ar niecīgu pirmo iemaksu – ja saistīsieties ar ilgtermiņa nomu. Un vēl jau ir ļoti labi mazlietotu auto piedāvājumi, kuriem katrā ziņā tuvākajā laikā būs lielākas izredzes vecu limuzīnu pircēju pārvilināšanā nekā Ķīnas produktiem. Ja vien pēdējie neatradīs iespējas cenas pazemināt.

Lielākas (bet arī nelielas) šķiet ir Korejas GM "Torres" (4x4 cena – 42 500 eiro) izredzes. Pilnpiedziņas piedāvājumu nemaz nav tik daudz. Tik lielu un skatā neparastu – gandrīz nemaz nav. Ir lētāki, bet mazāki. "Honda CR-V" – 39500 eiro. "Škoda Karoq" – 39 050 eiro. "KIA Sportage" – 32 500 eiro. "Suzuki S-cross" – 25 990 eiro. Ir modernāki. Ir prestižāki. Bet to cenas ("Nissan X-trail e-force" labākā komplektācija – 48 300 eiro, klasiskais "VW Touareg" – sākot no 77 300 eiro) var skatus atgriezt pie "Torres". Kuram nav ķīniešus pavadošā pēcpārdošanas apkalpes kvalitātes šaubu ēna. Dīleri zināmi. Serviss pārbaudīts.

Latvietis laikam vēl ilgi paliks pie vācu klasikas (ja vien tam pietiks naudas). Spilgts klasisko vērtību pārstāvis - "VW Touareg".

Cīņa par pircēju turpinās. Konkursa žūrijas diskusijas arī. Par tām stāstīsim līdz pat gala balsojumam un uzvarētāju apbalvošanai decembra sākumā.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.