Clear 15.1 °C
P. 16.09
Asja, Asnate, Dāgs, Dārgs
SEKO MUMS
Reklāma
T.Raudonis
T.Raudonis
Foto: No "Agro Tops" arhīva / Latvijas Mediji

Lietuva ir Latvijā slauktā svaigpiena lielākais pircējs. Plašsaziņas līdzekļos nereti dzirdam par kaimiņvalsts jaudīgajiem piena pārstrādes uzņēmumiem, kas par Latvijā slaukto pienu maksā pat vairāk nekā Lietuvas piena ražotājiem. Kā piena krīzi pārvar Lietuvas piena ražotāji – ar šādu jautājumu vērsāmies pie kaimiņvalsts piensaimnieku kooperatīva "Pienas LT" vadītāja Tomasa Raudoņa.

Reklāma

Kas, jūsuprāt, ir šā brīža piena krīzes iemesls Baltijas valstīs?

Sāksim ar to, ka arī Baltijas valstis ir daļa no pasaules. Tāpēc tas, kas notiek Baltijas valstīs, ir atkarīgs no tā, kas notiek plašajā pasaulē un tuvākajā vidē. Baltijas valstu kā reģiona unikalitāte ir tā, ka lielāko daļu saražoto piena produktu mēs eksportējam. Tāpēc esam ļoti atkarīgi no globālajiem eksporta tirgiem. Šā iemesla dēļ piena iepirkuma cenas Baltijas valstīs 2022. gadā bija vienas no augstākajām Eiropā, pat ņemot vērā, ka Baltijas valstīs vidējais saimniecību lielums ir mazāks. Un, kad piena produktu cenas pasaules tirgos sāka kristies, saruka arī Baltijas valstu piena iepirkuma cenas. Papildu faktors bija piena pārstrādes rūpnīcu jaudu samazinājums vairākās Baltijas valstīs. Tādā veidā parādījās papildu spiediens uz piena iepirkuma cenu.

Vai un kādas atšķirības ir patlaban vērojamajai krīzei salīdzinājumā ar iepriekš notikušajām?

Neko īpaši jaunu, tādu, kas nebūtu noticis agrāk (piemēram, Krievijas embargo krīzes laikā) šajā cenu krituma laikā neredzējām. Vienīgā atšķirība ir ļoti straujais cenu kritums no augstākajiem rādītājiem līdz esošajam līmenim – aptuveni 40% dažu mēnešu laikā.

Kāpēc šī krīze ir skārusi galvenokārt Baltijas valstis?

Ir dažādi skaidrojumi. Daļu no tiem es jau minēju iepriekš. Kā vienu no faktoriem vēl minēšu, ka piena pārstrāde kooperatīvos Baltijas valstīs ir mazāka par trešdaļu. 

Šā iemesla dēļ piena pārstrādes uzņēmumi uzvedas tā, kā var atļauties. Kad ir komerciāli izdevīgāk, tie paceļ cenas, un, kad nav izdevīgi vai rodas īpaša situācija tirgū, tā tiek izmantota, lai cenas samazinātu. 

Redzam, ka citās valstīs, kur lielākā daļa pārstrādātā piena ir ražota kooperatīvos, iepirkuma cenas gan kāpjas lēnāk, gan arī krītas lēnāk. Tātad kooperatīvi paši daļēji salīdzina cenu svārstības, lemj, kā sadalīt peļņu. Cerēsim, ka kādreiz tā būs arī Baltijas valstīs. Mums tiešām ir labi kooperācijas piemēri gan Lietuvā, gan arī Igaunijā. Aicinām tai pievienoties arī Latvijas zemnieku saimniecības.

Kā piena krīze ietekmē kooperatīvu "Pienas LT"?

Daļēji mūs ietekmē globālās tendences, tāpat kā visus citus piena pārstrādātājus. No cita skatpunkta raugoties, esam priecīgi, ka 2022. gads bijis vislabākais kooperatīva vēsturē. Savu biedru saimniecībām par pienu maksājām līdz diviem centiem vairāk nekā vidēji citi piena pircēji. Turklāt guvām peļņu – vairāk nekā četrus centus par kilogramu piena. Īstenojām investīciju projektus un gatavojāmies turpmākai izaugsmei. Līdzās piena pārstrādei esam uzsākuši arī citas aktivitātes, kas samazina mūsu saimniecību pašizmaksu. Kooperatīvs ir paplašinājies par vairāk nekā 50%. Taču tas nenozīmē, ka mūsu cenas nemainās. Šo gadu prognozējam nedaudz pieticīgāku, tomēr ejam un iesim uz priekšu!

Kāda patlaban Lietuvā ir vidējā piena iepirkuma cena? Un kāda ir piena pašizmaksa?

Tas ir ļoti delikāts jautājums, jo atkarīgs no vairākiem nosacījumiem, tostarp no saimniecības lieluma, produktivitātes, no ekonomiskās efektivitātes kritērijiem, no saņemtās cenas un citiem rādītājiem. Mūsu veiktajā analīzē redzam, ka saimniecību saņemtā piena cena atšķiras par vairāk nekā 6 centiem/kg un piena ražošanas pašizmaksa – par vairāk nekā 5 centiem. Tādējādi, saskaitot atšķirības, sanāk vairāk nekā 11 centu/kg piena, kas ir gandrīz trešdaļa no kopējās saņemtās cenas. Tāpēc vispārināšana būtu pārāk sarežģīta un radītu pārpratumus. Lai veiktu konkrētākus vērtējumus, būtu jārunā par atsevišķām saimniecību grupām un pieņēmumiem.

Cenu salīdzinājums 2022. un 2023.gadā (eiro/t)

Vai jūsu vadītais kooperatīvs, kas darbojas arī piena pārstrādes nozarē, jūt krīzes ietekmi tikpat sāpīgi kā tie piena ražotāji, kas nav iestājušies kādā kooperatīvā?

Reklāma
Reklāma

Kooperatīvs vienmēr meklē konstruktīvus un saprātīgus risinājumus radušajām problēmām. Maksājot līdz diviem centiem/kg virs tirgus cenas no mūsu iekšējiem resursiem, mēs atradām veidu, kā palīdzēt vairāk nekā 270 mūsu biedriem izdzīvot grūto laiku. Turklāt mūsu biedri drīz saņems aizvadītā gada tīro peļņu – četrus centus par pērn pārdoto piena kilogramu. Kooperācijas ieguvumi nav apšaubāmi, tomēr visas piena lopkopības saimniecības ir cietušas no krīzes. Tas ir fakts.

Pērn kooperatīvs paplašinājies par vairāk nekā 50%.

Latvijā daudz, tostarp plašsaziņas līdzekļos, tiek vērsta uzmanība uz to, ka piena produktu cenas veikalos neuzrāda piena iepirkuma cenai adekvātu krituma tendenci. Kas notiek veikalos Lietuvā?

Lietuvā redzam tieši tādu pašu tendenci. Piena produktu cenas veikalu plauktos atpaliek no piena iepirkuma cenu svārstībām līdz pat sešiem mēnešiem. Pieaugot piena iepirkuma cenām, plauktu cenas panāca tikai pēc pusgada, tāpēc, pat iepirkuma cenām krītoties, produktu cenas veikalos nesaruka. 

Es domāju, ka nākamajos 3–5 mēnešos plauktu cenas samazināsies par 20–30%. Tās ne vienmēr būs neto cenas. To var izdarīt, izmantojot akcijas un citus līdzekļus. Mēs jau patlaban nedaudz redzam šādu tendenci, bet tuvākajā nākotnē to redzēsim vairāk. Ja vietējie piena pārstrādātāji to nedarīs, tad veikalu plauktos redzēsim vēl vairāk Polijā ražoto piena produktu, kas jau patlaban veido vairāk nekā trešdaļu no mazumtirdzniecības produkcijas pārdošanas daudzuma.

Kā un ar kādiem instrumentiem mazināt krīzes ietekmi?

Pagaidām ietekmi mazinām, daļu no piena pārstrādes gūtās peļņas pārceļot uz piena iepirkuma cenu. Šā iemesla dēļ maksājam līdz pat 4 centiem vairāk nekā citi pircēji. Tas ļauj mūsu saimniecībām elpot mazliet vieglāk. No cita skatpunkta vērtējot, mēs aktīvi piedalāmies atbalsta shēmu izstrādē, kas vērstas gan uz krīzes seku īstermiņa mazināšanu, gan arī uz ilgtermiņa ienākumu stabilizācijas risinājumiem.

Lietuvas valdība piešķīra astoņus miljonus eiro krīzes ietekmes mazināšanai piena ražotāju saimniecībām. Kā saimnieki vērtē šo atbalstu?

Uzskatām, ka Zemkopības ministrijas iecere 8 miljonus eiro sadalīt tikai tām saimniecībām, kurām svaigpiena iepirkuma cena patlaban ir zem 35 centiem, rada plaisu un diskrimināciju piena nozarē, attur no sadarbības. Mēs nešaubāmies, ka šādi valdības lēmumi grauj Lietuvas lauksaimniecību un rada pieņēmumus, ka krīzes situācija var būt vēl dziļāka.

Kas būtu jādara, lai nākotnē šādu piena krīžu vairs nebūtu?

Jāveido ilgtermiņa risinājumi, jāpalielina kooperatīvās piena pārstrādes daudzums, jānovērš visa iespējamā neefektīvā darbošanās piena aprites starpposmos: ražošanā, savākšanā, loģistikā, pārstrādē, pārdošanā.

Šāgada 9. martā piedalījāties Latvijas un Lietuvas zemkopības ministru un lauku saimnieku sanāksmē, kur lēmāt prasīt Eiropas Komisijai atbalstu piena krīzes pārvarēšanai. Kā vērtējat šo prasību, un kāds šis atbalsts varētu būt?

Mēs novērtējam to, ka ir sākusies pārrobežu koordinācija. Pagaidām šie ir pirmie soļi, tāpēc lielus sasniegumus tuvākajā laikā negaidām. Tomēr, ja sāktā darbību koordinācija starp abām mūsu valstīm turpināsies un ja mēs meklēsim pārrobežu risinājumus – tas būtu ļoti forši. Esam par to iestājušies jau ilgu laiku, mūsu kooperatīvs dotu savu ieguldījumu šādas sadarbības stiprināšanai.

23. martā pie Lietuvas Seima ēkas notika protesta akcija pret piena krīzes raisītajām sekām. Šajā protestā piedalījās arī Latvijas piensaimnieki. Kā vērtējat notikušo protesta akciju?

"Pienas LT" aktīvi piedalās priekšlikumu iesniegšanā Zemkopības ministrijai un nāk ar diskusiju iniciatīvām, tomēr attiecībā uz protestiem saglabā neitrālu nostāju, tas ir – nepiedalās.

Ko jūs pašreizējā piena nozarei saspringtajā situācijā ieteiktu Latvijas piena ganāmpulku saimniekiem?

Ja vēlaties pārmaiņas nākotnē, jums jārīkojas tagadnē. Un nevis kādam – valdībai vai ES mums ir jāpalīdz, bet jārīkojas pašiem. Vēlu sadarboties, lemt un rīkoties.

Uzziņa

Lietuvas piensaimnieku kooperatīvs "Pienas LT"::

  • dibināšanas gads – 2008.; darbojas Kauņas brīvajā ekonomiskajā zonā; pieder viena no modernākajām piena pārstrādes rūpnīcām Eiropā;
  • biedru daudzums – 273 Lietuvas piena ražotāji, kuru ganāmpulkos ir vairāk nekā 27 000 govju. Kooperatīva piena proteīna rūpnīcas jauda ir vairāk nekā 600 tonnu produkcijas dienā;
  • biedriem piedāvātie pakalpojumi – centralizēta mēslošanas līdzekļu, lopbarības un sēklu piegāde, konsultācijas par dzīvnieku veselību un zālāju audzēšanu;
  • naudas apgrozījums – ieņēmumi no pārdošanas vairāk nekā 170 milj. eiro, peļņa vairāk nekā 7 milj. eiro (2022. g.).
  • "Pienas LT" piena pārstrādes rūpnīca Kauņā ir viena no vismodernākajām piena pārstrādes rūpnīcām ne tikai valstī, bet arī reģionā. Tās produktu klāstu nosaka gan pašas rūpnīcas tehnoloģija, gan arī patērētāju mainīgās vajadzības. Taču, kā uzsver izpilddirektors, produkcija atšķiras no plaši izplatītā vājpiena pulvera. "Esam augsti specializēts piena sastāvdaļu ražotājs. Mēs ražojam attīrītu un koncentrētu piena proteīna pulveri. Tāpēc mūsu produkti ir augstas koncentrācijas piena proteīns, micelārais kazeīns, sūkalu proteīna izolāta pulveris un šķidrais krējums. Turklāt pēdējā laika tendences mudināja mūs ražot arī bioloģiskos produktus un bezlaktozes piena proteīna pulveri. Uzņēmums ir pasaules tirgus spēlētājs un ar "BaltMilk" zīmolu augstas pievienotās vērtības piena proteīnus eksportē uz 50 pasaules valstīm. "Pienas LT" produktu pārdošanas ģeogrāfija ir īpaši plaša. Lietuvā paliek vien divi procenti produkcijas gadā, pārējo daudzumu eksportējam. Lielākā daļa Kauņā ražoto piena pārstrādes produktu nonāk Rietumeiropas valstīs, tostarp pie pircējiem Vācijā, Itālijā, Holandē, bet otra daļa ārpus Eiropas Savienības – Marokā, Bahreinā, Saūda Arābijā, Brazīlijā un Nigērijā. Pircēji ir no pārtikas nozares, tostarp gan vidēji, gan lieli starptautiski uzņēmumi, kas pārvalda pasaulslavenus zīmolus .
Reklāma
Reklāma
Reklāma
SAIMNIEKS UZŅĒMĒJS
Reklāma