"Smeceres sila" trasē Madonā jau divas nedēļas var slēpot uz sniega, kas ar deponēšanas metodi saglabāts trīs vasaras.
"Trase ir slēpojama. 26. oktobrī uzlikām sniegu, slānis bija aptuveni 60 centimetrus biezs, šobrīd palikusi puse," "Latvijas Avīzei" sacīja bāzes "Smeceres sils" vadītājs Gunārs Ikaunieks. Ja piepildīsies sinoptiķu prognozes, ka uz nedēļas izskaņu gaisa temperatūra būs tuvāk nullei, tad sniegu izdosies noturēt, šobrīd var slēpot pa 750–800 metru garu apli.
Ar deponēšanas metodi sniegs Latvijā glabāts pirmo reizi. Tas tika saražots 2021. gada sākumā, pa trim vasarām nokusa aptuveni puse. "Normāls rādītājs, vienā gadā pazūd ap 20 procentiem. Principā katru rudeni būtu jāliek uz trases, iepriekšējos gados ziema sākās agri, tāpēc neaiztikām, šoreiz uzlikām oktobra izskaņā, lai realizētu un neietu zudumā. Pagājušajā gadā vajadzēja glabāt, jo Madonā februārī notika Eiropas junioru čempionāts biatlonā," skaidroja Ikaunieks.
Deponēšanas princips paredz, ka sniegs tiek apsegts ar skaidām, šķeldu vismaz 50–60 centimetru biezumā.
Šī prakse ir plaši izplatīta un obligāti nepieciešama visās trasēs, kur notiek augsta līmeņa sacensības, lai situācijā, kad uznāk siltums, būtu iespējams slēpot. Tāpat arī treniņu bāzes Skandināvijā iet šo ceļu, lai novembrī pie viņiem varētu trenēties uz sniega.
"Iespēju Madonā patrenēties ļoti plaši izmantojuši gan sportisti, gan atpūtnieki, Madonas sporta skolas audzēkņi. Pirmo reizi bija tā, ka zvanīja igauņi, lai brauktu uz pirmo sniegu Madonā, nevis otrādi. Viņi izmanto sniega deponēšanu, bet vēl nevienā vietā nav uzlikuši. Bija arī lietuvieši. Tas, protams, dod arī ienākumus novadam," norādīja Ikaunieks. Kad laikapstākļi ļaus, tiks ražots mākslīgais sniegs un trase pagarināta.
Iepriekšējā nedēļā Madonā viesojās Starptautiskās Biatlona savienības prezidents Ole Dālins, paužot, ka, turpinot trases attīstību, latvieši varētu saņemt "A licenci" un iespēju nākotnē sarīkot Pasaules kausu biatlonā. Tam nepieciešamas investīcijas vismaz astoņu miljonu eiro apmērā.