Overcast 14.1 °C
P. 20.09
Ginters, Guntra, Marianna
SEKO MUMS
Reklāma
Galveno balvu triennālē ieguva Lietuvas māksliniece Loreta Švaikauskiene par darbu "Dzelzs priekškars", kas veidots kā robeža starp karu un civilizāciju.
Galveno balvu triennālē ieguva Lietuvas māksliniece Loreta Švaikauskiene par darbu "Dzelzs priekškars", kas veidots kā robeža starp karu un civilizāciju.
Foto: Kristīne Madjare/DMDM publicitātes

7. Rīgas Starptautiskā tekstilmākslas un šķiedras mākslas triennāle, kas jau no 2001. gada kļuvusi par tradīciju, ir vērienīgs un starptautisks mākslas projekts, kas šogad pulcē 79 māksliniekus no 30 pasaules valstīm, uzrunājot sabiedrību par skaudrām tēmām – Ukrainas karu, Covid-19 pandēmijas sekām, cilvēka dzīvību, ekoloģiju, migrāciju un sievieti.

Reklāma

Vērienīgā ekspozīcija līdz 17. septembrim apskatāma divās ēkās – Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā un mākslas muzejā "Rīgas birža". Izstāde ir aktuāla ne tikai saturiskā un pilsoniskā ziņā, bet arī inovatīvu tehnoloģiju, izmantoto materiālu un formātu kontekstā, radot laikmetīgus tēlus un trāpīgi norādot uz 21. gadsimta notikumiem. Triennāles nosaukums "QUO VADIS" no latīņu valodas nozīmē "KURP EJAM?".

Tekstilmāksla vēsturiski un tradicionāli saistās ar praktisku un sadzīvisku pielietojumu, bet nu jau gandrīz gadsimtu tā kļuvusi par izstādāmu mākslu, kas risina sociālas un politiskas tēmas, savā saturā iekļaujot spēcīgus laikmetīgus ziņojumus un mākslinieku pašrefleksijas par pasaulē notiekošo.

Dzīvības ziņojums. Sievietes reproduktīvie orgāni

Vardarbība, sāpes, cilvēka fiziskais ķermenis, tā sakropļojums un dvēseles saplosīšana caurstrāvo Taivānas mākslinieces Junfenas Vu darbu "Zaudējumu saraksts". Kompozīcijā ietverti 20 elementi, to vidū – apsaitēta roka, sirreāla kāja, asiņaini sievietes torsi un asinīm notraipīta plauksta, centrā – sievietes dzemde ar asins krāsā lejupkrītošām šķiedrām, kas pauž sēras par kara nevainīgajiem sieviešu un bērnu upuriem. Kompozīcijā izkaisīti mirušu putnu tēli, kovida pandēmijas sabeigtas plaušas, cilvēka ķermeņa locekļu atliekas pēc bumbu sprādzieniem un kara agresijas. Uz gaiša fona 21. gadsimta nejēdzību apliecinošie tēli katrs par sevi un visi kopā pauž ziņu – nelaime vienā pasaules vietā skar mūs visus.

Taivānas mākslinieces Junfenas Vu "Zaudējumu saraksts".

Turpinot dzīvības trausluma tēmu, Kanādas māksliniece Helēna Vadsleja darbā "No šūpuļa līdz kapam …" ar stiepli, mālu, adījumiem un izšuvumiem atveidojusi sievietes reproduktīvos orgānus un paudusi domu, ka sievietes lēmums – kļūt vai nekļūt par māti – nav viennozīmīgs. Tas ir arī dzīves jēgas jautājums, ko mākslas darbā pastiprina uzadītās zeķes, ideju māksliniecei aizgūstot no angļu tradīcijas – darināt bēru zeķes ar cilvēka iniciāļiem vai pilnu vārdu, viņam vēl dzīvam esot. Helēnas Vadslejas adītajās zeķēs ir zīmes "XX" un "XY", kas apzīmē dzimumu nosakošās hromosomas.

Latviešu mākslinieces Lienītes Slišānes vairāk nekā septiņus metrus garais un trīs metrus platais rokas adījums no vilnas ir viņas dienasgrāmatas teksts 14 dzīves gadu garumā. 

Adījumā melnu drukātu burtu formās ieadīti tekstu fragmenti no Nacionālā teātra izrādēm, kas ir mākslinieces darba vieta. 

Gobelēna nosaukums ir "Cietsirdīgās spēles" – tāpat kā pirmajai teātra izrādei, kur Lienīte Slišāne bija gaismotāja. Hronoloģiski ieadītos teātra tekstus pārtrauc citāti latgaliešu valodā, rokrakstā un krāsās, kas precīzi, starp izrādēm, ieadīti tajā brīdī, kad miris mākslinieces tēvs, māte un dēls. Zilā krāsā ir ieadīts tēva rokraksts "es grybu dzeivuot" (es gribu dzīvot), zaļā – mammas "es meiļoju Jusus vusus" (es mīļoju Jūs visus) un sarkanā krāsā, kad negadījumā gāja bojā mākslinieces dēls, ir Lienītes Slišānes rokraksts "kū lai dora?" (ko lai dara?). Tas ir meditatīvs un dvēseliski dziļš darbs.

Nevajag pirkt neko jaunu, iztiekam ar to, kas ir. Daba un ekoloģija

Vilna, kokvilna, zīds un lins; aušanas, tamborēšanas un adīšanas māksla ir tikai viens segments šodienas tekstilmākslā, kur līdzās tradicionāliem materiāliem un tehnikām pārliecinošu vietu ieņem celulozes, poliestera, plastmasas un citas sintētiskās šķiedras.

Reklāma
Reklāma

Mākslinieki sākuši veidot darbus no tiem materiāliem, kas ir mājās vai pieejami otrreizējai pārstrādei – iepakojuma auklas, plastmasas maisiņi, makulatūra, celuloze, putuplasts, audumu pārpalikumi, industriāli materiāli, savu laiku nokalpojuši metāla izstrādājumi un dabas veltes – niedres, kaņepes, bišu vasks, koku zari, akmeņi. 

Dažādie un visur pieejamie materiāli rosina māksliniekus pamēģināt un eksperimentēt. Izstāde apliecina, ka mākslu var radīt no visa.

Nīderlandes māksliniece Marielle van den Berga izstādē piedalās ar "Filcēšanu uz akmeņiem", kas redzama divās daļās – tekstilijā un videofilmā. Videoformātā māksliniece veic raupju un pirmatnēju cilvēka darbu ar vilnu, ko šodien neviens tā īsti vairs nevēlas pirkt. Filcēšanas process notiek pie strauta skarbajā Islandes ainavā. Izstādes apmeklētājs var redzēt arī filmā padarītā darba rezultātu – brīvā dabā apstrādātu un iegūtu filcēšanas materiālu. Tekstilijas radīšanā izmantota vilna, zirgu astri un būvgruži – skrūves, naglas, izlietnes aizbāznis un gumijas bumba, kas atrasti turpat Islandes dabā.

Mākslinieks Jonatans E. Jurkovskis no Polijas ieguva trešo balvu. Viņa darbs “Mandorla uz debesīm” veltīts mākslinieka tuviniekiem, kas zaudēja dzīvību Covid-19 pandēmijas laikā.

Mākslas muzeja "Rīgas Birža" atzinību izpelnījies Taivānas mākslinieces Čena Čun Tai darbs "Pazudis", kas izveidots no vecām telefona grāmatām, tās sagriežot, krāsojot un saspiežot ovālā formā, lai radītu plastisku kustīguma iespaidu. Tas ir mākslinieces vēstījums par laiku bez mobilajiem tālruņiem, kad cilvēki izmantoja taksofonus, pie kuriem tika izvietotas telefona grāmatas ar vietējo iedzīvotāju kontaktinformāciju. Formā mazais, krāsā viengabalainais un struktūrā tikpat kā vizuāli nenosakāmais mākslas darbs atgādina apkvēpušu augu daļas, tikpat labi asociējas ar dzīvnieku kažoku vai putnu spalvām, vai ugunsgrēkā cietušu grāmatu paliekām un ietver informāciju par cilvēku, viņa komunikāciju un vietu sabiedrībā.

Izstādes darbi ir daudzslāņaini un neviennozīmīgi. 

Savienojot ideju ar izvēlēto tehnoloģiju, latviešu mākslinieki Annele Slišāne un Pēteris Sidars mākslas darbu izveidei izvēlējušies industriālus sintētiskus materiālus. 

Annele Slišāne no auklas, ko izmanto iepakojumu iesaiņošanā, ir uzadījusi aizkaram līdzīgu audeklu, sniedzot šai polipropilēna šķiedrai otru – dekoratīvu – dzīvi. Pēteris Sidars no plastmasas pudeļu vāciņiem un metāla stieples radījis ilūziju par daudzkrāsainiem, savītiem un resniem dzijas pavedieniem, kas, lokani izvijoties, sakārtojas apjomīgā un stāvā paugurā vai ziedošā pakalnā.

Sievišķīgi risināta ekoloģiskā tēma franču mākslinieces Bridžitas Amaržē kolekcijā "Nekādu atkritumu #G9", kur 12 ziedu motīvos izmantoti audumu pārpalikumi, rentgenuzņēmumi, diegi un kartons. Krāsās, elementos un tēlos piesātināti – šos darbus vieno kopēja tonalitāte un tumšs cilvēka siluets, kas klejo pārbagātā ziedu un augu okeānā.

Emocionāls vēstījums par karu Ukrainā

Šo tēmu spēcīgi pārstāv Lietuvas mākslinieki. Uz pagājušajā gadsimtā austa linu dvieļa, kas piederējis kādai lietuviešu ģimenei un pārdzīvojis Otro pasaules karu, jo ticis ierakts zemē, lai nenonāktu krievu okupantu rokās, ar kokvilnas diegiem izšūti ukraiņu dzejnieces Halinas Krukas vārdi, ko viņa sarakstījusi tagad – Ukrainas kara laikā. 

Tekstilijas tapšanā piedalījās lietuviešu rokdarbnieču grupa, iesaistot vairāk nekā 100 cilvēkus, kad katrs izšuva savus vārdus un burtus, bez īpašas teksta vizuālās kompozīcijas. 

Adatas šajā procesā simbolizē ieročus. Darba nosaukums ir "Dzejoli izšujot", un tā emocionālais nozīmīgums slēpjas kopdarbā un pārliecinošā atbalstā Ukrainai.

Severija Inčirauskaite-Kraunevičiene par savu kolekciju "Gaisā ir pavasaris" saka: "2022. gada pavasarī uzplauka ne vien ziedi un koku lapas, bet arī sadīga vesela buķete kara asnu." Kolekciju veido sešas vecas degvielas kannas, uz kurām, pirms tam perforējot adatas dūrienus, ar diegiem izšūti ziedi. Darbs ietver arī tēmu par enerģijas krīzi, ko izraisījis Krievijas iebrukums Ukrainā.

Trauslais, telpiskais un dimensiālais

Vienā plaknē risinātais klasiskais gobelēns izstādē ir neiztrūkstošs, bet tekstilijas un šķiedru māksla ar katru gadu paplašina savas robežas. Triennāles darbi izteikti iezīmē telpiskumu un dimensijas, iekļaujot mākslas darba ekspozīcijā to ēnas uz telpu sienām.

Ungārijas māksliniece Estere Bornemisa no vecām kartēm, auduma, dzijas pārpalikumiem un zīda pavedieniem izveidojusi vizuāli trauslu darbu "Citur". Viegli un formās ģeometriski objekti, veidoti no smalka un caurspīdīga dzīslojuma, met izteiksmīgas ēnas, radot otru patstāvīgu mākslas darbu. Centrālais objekts ir sarkans punkts, kas simbolizē ceļinieka atrašanās vietu svešas un nezināmas pilsētas kartē. 

Māksliniece saka: "Lai saprastu, kurp dodamies, ir jāzina, kur mēs vispār esam."

Ēnu spēle un dimensijas pavada Latvijas/Francijas mākslinieces Daigas Štālbergas mežģīņotā autortehnikā veidotu darbu "Kariatīdes/Lūgšana", Austrijas mākslinieces Elkes Krismeres uz alumīnija tīkla izšūto "…tu vari plānot, bet dzīve dara savu", mākslinieka Bodo Korsiga no Vācijas trīsdimensiālo filca darbu "Nemiers kosmosā" un daudzu citu mākslinieku veikumu.

Izstādes darbos iemiesojas mākslinieku dziļākās un personīgākās sajūtas par 21. gadsimtā notiekošo. Izstādes kuratores ir Velta Raudzepa un Vita Birzaka, izstādes scenogrāfs Reinis Suhanovs.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
PAR SVARĪGO
Reklāma